Necesitatea respectării informării corecte şi a pluralismului, care trebuie să servească intereselor electoratului de a primi informaţii corecte, astfel încât să poată vota în cunoştinţă de cauză, este evidenţiată într-o instrucţiune adoptată de Consiliul Naţional al Audiovizualului, în contextul alegerilor europarlamentare şi locale din acest an.
Potrivit Consiliului, decizia are ca scop asigurarea unei delimitări clare între programele audiovizuale difuzate în cadrul unui serviciu media la cerere cu caracter electoral şi programele care nu au caracter electoral, precum şi pentru marcarea publicităţii politice, astfel încât publicul să fie corect informat cu privire la tipul de conţinut.
În vederea informării utilizatorilor şi pentru asigurarea pluralismului, în perioada campaniei electorale aferentă alegerilor europarlamentare şi alegerilor locale din anul 2024, furnizorii de servicii media audiovizuale la cerere vor asigura respectarea următoarelor reguli aplicabile programelor audiovizuale reunite în cadrul unui catalog de programe:
* programele dedicate campaniei electorale difuzate de serviciile media audiovizuale la cerere vor fi însoţite, pe întreaga durată de difuzare, de menţiunea „promovare electorală” sau, după caz, „dezbatere electorală”;
* reflectarea campaniei electorale în mod echitabil, echilibrat şi imparţial;
* precizarea calităţii în care se exprimă persoanele invitate în cadrul programelor, cum ar fi cea de candidat sau de reprezentant al acestuia; calitatea persoanelor invitate va fi vizibilă pe ecran la momentul intervenţiei acestora;
* nu pot difuza programe produse, realizate sau moderate de candidaţi şi de reprezentanţi declaraţi ai competitorilor electorali, conform art. 23 din Decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului nr. 320/2012 privind furnizarea serviciilor media audiovizuale la cerere;
* luarea de măsuri pentru asigurarea echidistanţei şi a pluralismului de opinii în cadrul programelor în care participă candidaţi care deţin funcţii publice, strict în probleme legate de exercitarea funcţiei lor.
Documentul stipulează că furnizorii de servicii media audiovizuale vor lua toate măsurile să se asigure că în cadrul programelor de promovare electorală, precum şi în conţinutul spoturilor şi al celorlalte materiale audiovizuale puse la dispoziţia acestora de către competitorii electorali sunt respectate următoarele condiţii:
* nu incită la ură pe considerente de rasă, religie, naţionalitate, sex sau orientare sexuală;
* nu conţin afirmaţii care pot aduce atingere demnităţii umane, dreptului la propria imagine sau care sunt contrare bunelor moravuri;
* nu conţin acuzaţii cu incidenţă penală sau morală la adresa altor candidaţi ori competitori electorali, fără a fi însoţite de dovezi pertinente prezentate în mod explicit.
Realizatorii, prezentatorii şi moderatorii dezbaterilor electorale sunt îndemnaţi să fie imparţiali; să asigure echilibrul necesar desfăşurării emisiunii, oferind fiecărui participant la discuţii posibilitatea să îşi prezinte opiniile; să asigure menţinerea dezbaterii în sfera tematicii electorale.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News