Skip to content
Internațional Politică

Coca-Cola sponsorizează Guvernul României! Un ONG francez dinamitează parteneriatul companiei cu președinția română a Consiliului UE

Money Inc

Presa germană a dezvăluit faptul că președinția română a Consiliului Uniunii Europene are ca sponsor concernul american Coca-Cola. Nu este vorba despre o practică nouă, însă aceasta pune în evidență influența și greutatea activitatății de lobby asupra deciziilor luate la vârful Uniunii. Acest fapt nu ar fi atras atenția dacă guvernul de la București, care asigură președinția rotativă a Uniunii Europene, nu ar fi ales printre sponsorii oficiali firma americană.

Mai mult, aceasta este sponsor principal (membru de platină) al României, ceilalți donatori fiind companiile Renault, Mercedes-Benz și gigantul petrolier OMV Petrom.

În fiecare an, marile companii contribuie financiar la organizarea diverselor evenimente legate de președinția Uniunii. Astfel, în 2012 Cipru a fost sponsorizat de concernul american Microsoft, iar în 2014 Grecia avea la dispoziție automobile puse la dispoziție de Audi. Prin urmare, este un fapt obișnuit ca diferite mărci să susțină o țară atunci când aceasta ajunge la cârma Uniunii. Președinția Consiliului presupune costuri mari cu organizarea recepțiilor, a întâlnirilor de lucru, iar instituțiile europene nu asigură finanțarea acestora, care trebuie susținute de țările gazdă. Capitalele europene obișnuiesc deci să ceară sprijinul marilor companii. Însă acest sprijin este, de regulă, asigurat discret, fără prea multă publicitate. În general este vorba despre mărci naționale, mai ales constructori de mașini. Atunci când un stat implică o multinațională, de regulă o face cât mai discret.

Or, acest lucru nu s-a întâmplat în cazul României, care a organizat, luna trecută, un eveniment important în care brandul american era foarte vizibil. La intrarea în sala evenimentului, un panou anunța că firma americană susține președinția română a Consiliului Uniunii Europene. Acest lucru i-a surprins pe cei prezenți, întrucât prin definiție, „președinția rotativă a insitituției europene trebuie să fie neutră și imparțială pe toată durata mandatului.” Foodwatch, o asociație franceză de protecție a consumatorilor, atrage atenția asupra unor posibile conflicte de interese, cu atât mai mult cu cât liderii europeni trebuie să stabilească standardele europene privind alimentația.

Unul dintre punctele importante ale acestora se referă la modul de etichetare privind aportul nutrițional, lucru pe care Coca-Cola îl respinge de mai multă vreme. Situația este cu atât mai serioasă, cu cât, spune asociația citată, documente interne dezvăluite în 2016 explicau strategia adoptată de concern în cazul unor decizii care contravin propriilor interese.

De aceea este important ca acest parteneriat să înceteze imediat, afirmă ONG-ul într-o scrisoare deschisă adresată primului ministru român și preșdintelui Consiliului Uniunii Europene.

„Conflictul de interese și influența pe care le implică o asemenea susținere sunt inacceptabile”, se arată în documentul citat, care face un apel către instituțiile europene să stabilească reguli clare pentru a evita acest tip de situație. Scrisoarea mai susține că prezența Coca-Cola, simbol absolut al capitalismului tentacular, pune la îndoială legitimitatea deciziilor Uniunii și „subminează încrederea cetățenilor în politica și în licerii europeni ”.

DETALII AICI

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *