Coliban, prins cu o nouă minciună

Allen Coliban, sursa foto: Inquam Photos / Alex Nicodim

Primarul Brașovului, Allen Coliban, cunoscut pentru angajamentul său față de sănătatea plămânilor locuitorilor și preocuparea sa pentru protejarea copacilor de la poalele Tâmpei, a făcut recent un jurământ solemn că autobuzele care circulă în municipiu sunt mai ecologice decât s-ar aștepta oricine. Concret, el a susținut că flota de autobuze este compusă fie din vehicule electrice, fie din hibride – dar realitatea pare să fie puțin mai complicată.

În încercarea de a moderniza transportul public, Regia Autonomă de Transport (R.A.T.) Brașov a achiziționat 15 autobuze Mercedes Citaro, noi-nouțe, la un cost total de 9,5 milioane de euro, incluzând leasingul. Prețul pe unitate ajunge astfel la 637.000 de euro. Însă, surpriza vine din faptul că aceste autobuze „ecologice” funcționează exclusiv pe motorină, cunoscute pentru emisia de fum negru cu mult sub așteptările de sustenabilitate ale locuitorilor orașului.

Pe lângă achiziția de autobuze noi, R.A.T. Brașov a mai investit în 15 autobuze second-hand, plătind 2,7 milioane de euro, adică 181.300 de euro pentru fiecare. Aceste vehicule, care au deja aproximativ 400.000 de kilometri la bord, vin cu o garanție de doar șase luni. Un termen mai scurt chiar și decât pentru un aspirator.

Pentru a păstra promisiunea unui transport public mai „verde”, cele 15 autobuze second-hand, inițial roșii, au fost vopsite în verde, pentru a se alinia cu cele noi, care au venit deja vopsite astfel de la producător. Acest efort de „asortare” a fost menit să simbolizeze sinceritatea și angajamentul față de mediu al primarului Coliban, însă schimbarea de culoare a ridicat multe întrebări.

Allen Coliban, susținător fervent al mișcării #Rezist, a fost în fruntea protestelor când fostul primar George Scripcaru a achiziționat autobuze Diesel cu fonduri europene. Ironia face că singurele autobuze electrice care circulă în Brașov au fost, de fapt, cumpărate în timpul mandatului lui Scripcaru, și acestea au fost finanțate fără a afecta bugetul local, lăsând mai multe resurse pentru nevoile cetățenilor.

Coliban a avut, de asemenea, ocazia să îmbunătățească flota de transport public prin fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR). Totuși, primarul a ratat termenul pentru a aplica pentru autobuze de 18 metri, mult necesare orașului, pur și simplu pentru că… a uitat. Ulterior, a reușit să aplice pentru autobuze mai mici, de 10 metri, care sunt mai puțin utile în contextul necesităților Brașovului.

Problemele nu se opresc aici. Licitația pentru autobuzele de 10 metri a fost blocată pentru că nu s-a mai găsit caietul de sarcini, întocmit acum un an de o comisie mixtă. Haosul administrativ a dus la plecarea multor angajați-cheie din primărie, lăsând șansele de a regăsi documentația necesară aproape nule.

Într-o situație unde promisiunile „verzi” ale primarului Coliban se confruntă cu realitatea logistică și administrativă, Brașovul rămâne cu autobuze Diesel scumpe, și un viitor incert în ceea ce privește modernizarea sustenabilă a transportului public. Locuitorii așteaptă acum să vadă dacă angajamentele de mediu ale primarului vor fi mai mult decât o vopsire superficială.

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: