Skip to content
Europa

Comisia Europeană a publicat primele constatări ale anchetei sectoriale privind internetul obiectelor destinat consumatorilor

pixabay.com

Comisia Europeană a publicat miercuri rezultatele preliminare ale anchetei sale sectoriale în materie de concurență pe piețele produselor și serviciilor legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor în Uniunea Europeană.

Raportul preliminar confirmă creșterea rapidă a acestor piețe, dar identifică, de asemenea, potențialele preocupări exprimate de respondenții la ancheta sectorială.

”Atunci când am lansat această anchetă sectorială, ne gândeam că ar putea exista riscul apariției unor controlori ai fluxului de informații în acest sector. Eram îngrijorați că aceștia și-ar putea utiliza influența pentru a prejudicia concurența, în detrimentul dezvoltării întreprinderilor și al consumatorilor. Din primele rezultate publicate astăzi rezultă că mulți actori din acest sector ne împărtășesc preocupările. Iar concurența loială este necesară pentru a valorifica la maximum potențialul ridicat al internetului obiectelor pentru consumatori în viața lor de zi cu zi. Această analiză va contribui la viitoarele noastre acțiuni în materie de asigurare a respectării normelor și de reglementare; prin urmare, așteptăm cu interes să primim în continuare feedback din partea tuturor părților interesate în lunile următoare”, a transmis vicepreședinta executivă Margrethe Vestager, responsabilă cu politica în domeniul concurenței.

Ancheta sectorială privind internetul obiectelor destinat consumatorilor a fost lansată la 16 iulie 2020, ca parte a strategiei digitale a Comisiei și ca urmare a unui anunț inclus în Comunicarea Comisiei intitulată „Conturarea viitorului digital al Europei”, potrivit caleaeuropeana.

În cursul anchetei, Comisia a colectat informații de la peste 200 de întreprinderi de diferite dimensiuni, care își desfășoară activitatea pe piețele de produse și servicii legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor și al căror sediu se află în Europa, Asia și Statele Unite. În plus, aceste societăți au partajat cu Comisia peste 1000 de acorduri. Aceste informații stau la baza raportului preliminar publicat miercuri.

Principalele constatări ale raportului preliminar

Constatările raportului preliminar referitor la ancheta sectorială privind internetul obiectelor destinat consumatorilor se referă la: (i) caracteristicile produselor și serviciilor legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor, (ii) caracteristicile concurenței pe aceste piețe, (iii) principalele domenii de preocupări potențiale exprimate de respondenți în legătură cu funcționarea actuală a piețelor internetului obiectelor destinat consumatorilor, precum și cu perspectivele de viitor.

Caracteristicile produselor și serviciilor legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor

Raportul preliminar indică faptul că, deși internetul obiectelor destinat consumatorilor este un domeniu relativ nou, acesta crește rapid și ocupă tot mai mult loc în viața noastră de zi cu zi. În plus, există o tendință de creștere a disponibilității și a proliferării asistenților vocali ca interfețe pentru utilizatori, care permit interacțiunea cu diferite dispozitive inteligente și servicii legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor.

Caracteristicile concurenței pe piețele produselor și serviciilor legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor

Majoritatea respondenților la ancheta sectorială consideră că principalele obstacole în calea intrării pe piață sau a extinderii în acest sector sunt costul investițiilor în tehnologie și situația concurențială. Potrivit răspunsurilor primite, costul investițiilor în tehnologie este deosebit de ridicat pe piața asistenților vocali. În ceea ce privește situația concurențială, un număr mare de respondenți au raportat dificultăți în a concura cu întreprinderi integrate pe verticală care și-au construit propriile ecosisteme în cadrul sectorului internetului obiectelor destinat consumatorilor și în afara acestuia (de exemplu, Google, Amazon sau Apple). Întrucât acești actori furnizează sistemele de operare a dispozitivelor inteligente și mobile cel mai des utilizate, precum și principalii asistenți vocali, ei determină procesele de integrare a dispozitivelor și serviciilor inteligente într-un sistem de internet al obiectelor destinat consumatorilor.

Principalele domenii de preocupare potențială

Respondenții și-au exprimat îngrijorarea cu privire la anumite practici de exclusivitate și de legare în legătură cu asistenții vocali, precum și cu privire la practicile care limitează posibilitatea de a utiliza asistenți vocali diferiți pentru același dispozitiv inteligent.

Raportul preliminar prezintă o serie de preocupări potențiale exprimate de respondenți cu privire la poziția asistenților vocali și a sistemelor de operare a dispozitivelor inteligente în calitate de intermediari între utilizatori, pe de o parte, și dispozitivele inteligente sau serviciile legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor, pe de altă parte. Această poziție, combinată cu rolul lor cheie în generarea și colectarea datelor, le-ar permite să controleze relațiile cu utilizatorii. În acest context, respondenții și-au exprimat, de asemenea, îngrijorarea cu privire la facilitatea descoperirii și la vizibilitatea serviciilor lor legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor.

Furnizorii de sisteme de operare pentru dispozitive inteligente și de asistenți vocali par să dispună de un acces extins la date, inclusiv la informații privind interacțiunile dintre utilizatori și dispozitivele inteligente și serviciile legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor ale terților. Respondenții la ancheta sectorială consideră că acest acces la date și acumularea unor cantități mari de date nu numai că ar oferi furnizorilor de asistență vocală avantaje în ceea ce privește îmbunătățirea și poziția pe piață a asistenților lor vocali de uz general, ci le-ar permite, de asemenea, să își exercite mai ușor influența pe piețele adiacente.

Potrivit respondenților, prevalența tehnologiei brevetate, care duce uneori la crearea de „standarde de facto”, alături de fragmentarea tehnologică și de lipsa unor standarde comune, ridică preocupări cu privire la lipsa interoperabilității în sectorul internetului obiectelor destinat consumatorilor. În special, se pare că un număr de furnizori de asistenți vocali și de sisteme de operare controlează în mod unilateral procesele de interoperabilitate și de integrare și sunt capabili să limiteze funcționalitățile dispozitivelor inteligente și ale serviciilor legate de internetul obiectelor destinat consumatorilor ale terților, în raport cu propriile lor dispozitive și servicii.

Raportul preliminar privind constatările anchetei sectoriale va face obiectul unei consultări publice pentru o perioadă de douăsprezece săptămâni, până la 1 septembrie 2021. Toate părțile interesate vor avea posibilitatea de a formula observații cu privire la constatările anchetei sectoriale, de a prezenta informații suplimentare sau de a aborda alte subiecte preocupante.

Comisia intenționează să publice raportul final în prima jumătate a anului 2022.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *