Amenzile pe care România le primește de la Curtea de Justiție a Uniunii Europene sunt plătite din bani publici, nu de către cei care greșesc propriu-zis. Amenzile decisie de Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), în cazul României, sunt plătite de Ministerul de Finanțe din bugetul de stat, deci de către cetățeni. Instituția nu deschide, ulterior, procese împotriva celor vinovați. Se pierd astfel zeci de milioane de euro fără să fie tras nimeni la răspundere.
Comisia Europeana a trimis României aviz motivat pe tema tratării și sortării deșeurilor. România riscă o procedură de infringement.
În luna iulie anul curent, Comisia Europeană a decis să trimită României un aviz motivat pentru că nu aplică Directiva-cadru privind deşeurile [Directiva 2008/98/CE modificată prin Directiva (UE) 2018/851].
Trimiterea unui aviz motivat reprezintă a doua etapă a procedurii de infringement. În temeiul prezentei directive, statele membre trebuie să ia măsuri pentru a se asigura că numai deşeurile care au fost supuse tratării pot fi depozitate.
Prezentăm mai jos un calendar al notificărilor transmise de Comunitatea Europeană României corelat cu neglijența totală a funcționarilor publici din România care, nu numai că nu au luat nici o măsură dar au forțat în mod intenționat aplicarea directivelor europene.
În data de 09 iunie 2021 România a primit avizul motivat nr. C(2021)2137 final privind neîndeplinirea obligației de comunicare a măsurilor de transpunere în legislația națională a Directivei (UE) 2018/851 și atrage atenția Guvernului asupra sancțiunilor financiare pe care Curtea de Justiție a Uniunii Europene le poate impune
Dat fiind faptul că termenul de transpunere al Directivei era data de 5 iulie 2020, Comisia Europeană a transmis în data de 09 iunie 2021 avizul motivat nr. C(2021)2137 final privind neîndeplinirea obligației de comunicare a măsurilor de transpunere în legislația națională a Directivei 2018/851/UE, se impune ca acest proiect să fie promovat în regim de urgență . Amânarea finalizării transpunerii, în contextul stadiului foarte avansat al procedurii de infrigement, expune statul român riscului sesizării Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), cu propunerea de sancțiuni pecuniare în cuantum considerabil.
Comisia Europeană a trimis României o scrisoare de punere în întârziere cu privire la incapacitatea sa de a crea o rețea integrată și adecvată de instalații de gestionare a deșeurilor, având în vedere cele mai bune tehnici disponibile.
Conform acestei scrisori ţara noastră a ratat mai multe obiective de colectare și reciclare a deșeurilor prevăzute în legislația actuală a UE privind deșeurile. Directiva-cadru privind deșeurile [Directiva 2008/98/CE modificată prin Directiva (UE) 2018/851] stabilește obiective obligatorii din punct de vedere juridic pentru pregătirea pentru reutilizare și reciclarea deșeurilor municipale.
România nu au reușit să atingă obiectivul de 50% pentru 2020 privind pregătirea pentru reutilizare și reciclarea deșeurilor municipale (cum ar fi hârtia, metalul, plasticul și sticla).
In data de 16.11.2023 Comisia Europeană a decis niţierea unei proceduri de infringement trimiţând scrisoare oficială de punere în întârziere a României în vederea remedierii deficiențelor în transpunerea Directivei 2008/98/EC privind deşeurile, astfel cum a fost modificată de Directiva (EU) 2018/851/EU.
Directiva modificată stabileşte obiective obligatorii din punct de vedere juridic pentru reciclarea şi pregătirea pentru reutilizare a deşeurilor municipale. De asemenea, solicită statelor membre să îşi îmbunătăţească sistemele de gestionare a deşeurilor şi eficienţa utilizării resurselor. Termenul limită pentru ca statele membre să transpună Directiva (UE) 2018/851 în legislaţia lor naţională a expirat la 5 iulie 2020 iar România, ca stat membru, nu au transpus-o corect până în prezent, a precizat Comisia Europeană.
În cazul României, deficienţele legislative sunt legate de încetarea statutului deşeurilor, responsabilitatea extinsă a producătorului, derogarea de la împărţirea responsabilităţii financiare şi măsurile stabilite pentru prevenirea generării de deşeuri.
Prin urmare, Comisia Europeană a decis să trimită scrisori oficiale de punere în întârziere a României, care avea la dispoziţie două luni pentru a răspunde şi a remedia deficienţele constatate.
Anul acesta Comisia Europeană a trimis României noi avertizări pentru neîndeplinirea obligaţiilor privind gestionarea deşeurilor.
Directiva privind ambalajele și deșeurile de ambalaje [Directiva 94/62/CE, modificată prin Directiva (UE) 2018/852] se aplică tuturor ambalajelor distribuite pe piața europeană și oricăror deșeuri de ambalaje rezultate, indiferent de locul în care sunt utilizate.
Aceasta a impus ca între 55% și 80% din totalul deșeurilor de ambalaje să fie reciclat. Printre obiectivele de reciclare stabilite pentru diverse materiale, procentele variază de la 60% pentru sticlă, 60% pentru hârtie și carton și 50% pentru metale, la 22,5% pentru materiale plastice și 15% pentru lemn, dar multe dintre aceste obiective nu au fost atinse.
România este încă departe de îndeplinirea până în 2035 a obiectivului de reducere la maximum 10% a cantităţii de deșeuri municipale stocate în depozite de deșeuri, în condiţiile în care în ţara noastră deşeurile municipale depozitate reprezintă în prezent mai mult de 80% din deşeurile generate.
În data de 25 iulie 2024 Comisia Europeană a trimis un Aviz motivat României [INFR(2020) 2355] pentru aplicarea incorectă a Directivei privind deșeurile [Directiva 2008/98/CE privind deșeurile, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2018/851].
În temeiul acestei Directive, statele membre trebuie să ia măsuri pentru a se asigura că numai deșeurile care au fost tratate sunt eliminate prin depozitare. Conform Directivei-cadru privind deșeurile, statele membre au obligația de a recupera și a elimina deșeurile într-un mod care să nu pericliteze sănătatea umană și mediul, interzicând abandonarea, deversarea sau evacuarea necontrolată a deșeurilor.
Potrivit gsnews.ro, Comisia a mai concluzionat că în România capacitatea instalațiilor de tratare a deșeurilor înainte de depozitare este insuficientă pentru deșeurile municipale mixte și pentru biodeșeuri. În consecință, Comisia a decis să trimită un aviz motivat României, care din acest moment are la dispoziție doar două luni pentru a răspunde și a lua măsurile necesare. În caz contrar, Comisia poate decide să sesizeze Curtea de Justiție a Uniunii Europene cu privire la acest caz.
Care sunt Instituțiile statului care se fac vinovate pentru sancțiunile primite de România din partea Comunității Europene?
De ce trebuie să plătească aceste amenzi și sancțiuni fiecare român cinstit și de bună-credință care nu are nicio vină că niște șmecheri, funcționari publici nu și-au îndeplinit atribuțiile de serviciu?
Statul se poate îndrepta împotriva funcționarilor publici vinovați care, cu rea credință sau gravă neglijență, au determinat ca România să fie sancționată în diverse moduri de Comunitatea Europeană.
Vom solicita în cadrul anchetei noastre jurnalistice tuturor administrațiilor publice și instituțiilor implicate în mecanismul de tratare și sortare a deșeurilor care fac obiectul avizului motivat trimis de Comunitartea Europeana României și riscului procedurii de infringement și vă vom ține la curent așa cum am facut-o întotdeauna cu lista vinovaților pentru care fiecare român cinstit trebuie să plătească. Așa poate își vor da seama că doar o listă publică cu funcționarii publici vinovați vor înlătura neglijența și corupția care au adus România într-o stare atât de gravă.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News