Skip to content
Europa

Comisia Europeană: Un buget cu aproximativ 100 de milioane de euro mai mare în 2022 pentru sectoarele culturale şi creative

Comisia Europeană

Comisia Europeană a adoptat, joi, programul de lucru pe 2022 pentru „Europa creativă”, care va fi urmat de lansarea cererilor de propuneri aferente. Cu un buget de aproximativ 385 de milioane de euro, cu aproape 100 de milioane de euro mai mare decât cel din 2021, „Europa creativă” îşi sporeşte sprijinul acordat partenerilor din sectoarele creative şi culturale, ţinând seama în mod corespunzător de dificultăţile create de criza provocată de pandemia de COVID-19 şi de concurenţa tot mai intensă de pe plan mondial.

Sectoarele creative şi culturale sunt sufletul societăţii europene şi ştim cât de reziliente au fost în aceşti doi ani care au trecut. În 2022, «Europa creativă» va beneficia de cel mai mare buget din istoria sa. UE le este alături şi le ajută să se refacă, le sprijină procesul creativ şi potenţialul de inovare. Îi invităm pe artiştii, creatorii şi profesioniştii din sectorul cultural să ia în considerare numeroasele oportunităţi de finanţare oferite de «Europa creativă» şi să beneficieze de ele”, a declarat Mariya Gabriel, comisarul pentru inovare, cercetare, cultură, educaţie şi tineret.

Comisarul pentru piaţa internă, Thierry Breton, a adăugat: „În 2022, ne vom intensifica sprijinul acordat sectoarelor culturale şi creative din Europa, atât de grav afectate de criza provocată de pandemia de COVID-19, de la cinematografe la festivaluri. Prin intermediul programului nostru «Europa creativă», vom mobiliza fonduri fără precedent, de 226 de milioane de euro pentru sectorul audiovizual şi de 35 de milioane de euro pentru cooperarea transsectorială, inclusiv mass-media de ştiri. «Europa creativă» va investi în inovarea în tehnologii digitale şi în noi tipuri de conţinut, de la seriale de televiziune de calitate superioară până la realitatea virtuală. De asemenea, în cadrul eforturilor noastre de a proteja libertatea presei în UE, vom finanţa parteneriate în domeniul jurnalismului, vom consolida standardele profesionale şi vom promova educaţia în domeniul mass-mediei.”

Componenta culturală a programului va include cereri de propuneri şi iniţiative noi pentru sectoarele muzicii, patrimoniului cultural, artelor spectacolului şi literaturii. În plus, programul va lansa o schemă de mobilitate, oferindu-le artiştilor, creatorilor sau profesioniştilor din domeniul cultural oportunităţi de a se deplasa în străinătate în vederea dezvoltării profesionale sau pentru colaborări internaţionale şi pentru a se adresa unui public nou, a deveni coproducători, a crea în comun cu alţii sau a-şi prezenta operele.

Componenta MEDIA se concentrează pe audiovizual, iar în 2022 se introduc mai multe noutăţi. Va fi finanţat sprijinul acordat dezvoltării unor jocuri video şi a unor experienţe inovatoare legate de realitatea virtuală. O acţiune nouă, „MEDIA 360 de grade”, va viza principalele foruri din industrie, implicând întreprinderi din lanţul valoric audiovizual. Pentru o şi mai mare stimulare a inovării, va fi lansat portalul Media Market, pentru întreprinderile nou-înfiinţate promiţătoare. Colaborarea dintre festivalurile de film va fi consolidată prin intermediul reţelelor.

Componenta transsectorială va spori finanţarea acordată. Laboratorului pentru inovare creativă pentru proiecte comune de inovare care implică mai multe sectoare creative, contribuind totodată la noul Bauhaus european. Această componentă va extinde şi sprijinul acordat mass-mediei de ştiri prin luarea de măsuri suplimentare care să protejeze libertatea presei.

„Europa creativă” va viza şi aspecte esenţiale legate de sectoarele culturale şi creative. Proiectele finanţate din componenta MEDIA vor trebui să implementeze strategii pentru ecologizare şi diversitate, inclusiv echilibrul de gen.

„Europa creativă” va contribui aşadar în mod semnificativ la realizarea priorităţilor politice ale Comisiei în ceea ce priveşte sustenabilitatea şi incluziunea. Programul va include iniţiative care vizează priorităţi suplimentare ale UE, cum ar fi contribuţia la Strategia UE de combatere a antisemitismului şi de susţinere a vieţii evreieşti, precum şi la Anul european al tineretului.

Sectoarele culturale şi creative sunt de asemenea încurajate să utilizeze CulturEU, ghidul online lansat recent, pentru toate finanţările UE care le sunt accesibile.

Site-ul interactiv reuneşte un total de 75 de oportunităţi de finanţare din 21 de programe diferite ale UE, de la „Europa creativă” şi Orizont Europa, la fonduri structurale şi InvestEU.

Bugetul total disponibil pentru programul „Europa creativă” aferent perioadei 2021-2027 se ridică la aproximativ 2,4 miliarde de euro, o creştere de 63% faţă de perioada 2014-2020.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *