Skip to content
Politică

DREPT la replică/ Compania responsabilă pentru mentenanța sistemului de semaforizare, acuzată de PMB pentru defecțiunile majore din Capitală

UPDATE

Redăm dreptul al replică primit din partea companiei UTI:

DREPT LA REPLICĂ
DEFĂIMARE ÎN LOC DE „REVOLUȚIE” ÎN TRAFIC

SĂ NE AMINTIM DECLARAȚIILE dnei PRIMAR GENERAL din iunie 2016:
„Într-o jumătate de an se va circula mult mai ușor în București… voi face revoluție în materie de trafic în București”.
(https://www.digi24.ro/stiri/actualitate/evenimente/gabriela-firea-voi-face-revolutie-in-materie-de-trafic-in-capitala-527065)

Reamintim și declarațiile dnei Primar General din iunie 2017, când promitea o îmbunătățire a traficului cu 20-30% și modernizarea tuturor celor 450 de intersecții semaforizate din București până la mijlocul anului 2018 (vezi declarații: https://www1.agerpres.ro/social/2017/07/18/noul-centru-de-management-al-traficului-inaugurat-la-pmb-sunt-centralizate-informatii-din-215-intersectii-11-49-04).

TOT GREAUA MOȘTENIRE?

La finalul anului 2018, după o perioadă în care blocajele din trafic accentuate de agitația sărbătorilor i-au scos din minți pe bucureșteni, iar diagramele anumitor semafoare au fost accesate ilegal, Primăria Capitalei a găsit oportun să creeze o diversiune menită să arunce vina pentru starea deplorabilă a infrastructurii de management al traficul către UTI, deși, de peste 12 luni, compania noastră nu mai este implicată în mentenanța sistemului de management al traficului din București. Printr-un comunicat de presă nesemnat, presărat cu minciuni și omisiuni, se insinuează că UTI este de vină pentru starea proastă a traficului.

Fără îndoială, siguranța traficului este extrem de importantă și serioasă. Pentru aceasta există instituții și specialiști cu competențe necesare, care cunosc implicațiile unei programări conflictuale a culorii verde pentru pietoni și pentru vehicule. Investigațiile vor demonstra ceea ce s-a întâmplat de fapt și cine este autorul acestor intervenții la sistemul de trafic. Dar, a ajunge, prin insinuări și manipulări în presă, practic la o ante-pronunțare voalată a Primăriei Municipiului București (PMB) reprezintă un act grav de defăimare, iar UTI își rezervă dreptul de a-și apăra imaginea în instanță. După aproape doi ani de la începerea „revoluției” în trafic, să invoci „greaua moștenire” nu denotă decât o lamentabilă slăbiciune a actualei administrații a Bucureștiului.
Așadar, respingem ferm orice alăturare a societății noastre cu situația deplorabilă în care se găsește acum traficul din Capitală și amintim că această înrăutățire a apărut după 2013, anul în care a expirat perioada de garanție a sistemului, asigurată de societatea noastră, sistem care la acea dată avea doar 96 de intersecții modernizate din totalul de 450.

ÎN LIPSĂ DE SOLUȚII, MANIPULĂRI ȘI DEZINFORMĂRI

Un exemplu de manipulare și de dezinformare: în comunicat se prezintă poze cu anumite componente ale sistemului de management al traficului fără să se menționeze în ce intersecții se află și fără să se spună că aceste componente erau de fapt în responsabilitatea directă a PMB. Conform contractelor de mentenanță încheiate cu UTI, pe care îi solicităm Primăriei Municipiului București să le facă publice, UTI nu a răspuns niciodată de mentenanța sau de starea tehnică a traseelor de cabluri, a camerelor tehnice, a alimentărilor cu energie electrică sau a dulapurilor cu echipamente amplasate în intersecții. Aceste părți din sistemul de trafic au fost întotdeauna în responsabilitatea directă a Administrației Străzilor București (ASB). Dintre toate aceste subsisteme, UTI a avut în mentenanță numai calculatoarele de trafic amplasate în dulapurile de echipamente ale ASB, camerele video din intersecții și echipamentele de comunicații. Ori, niciuna dintre pozele vehiculate nu este a subsistemelor sau echipamentelor livrate de UTI!

Un alt exemplu de omisiune cu rea-credință este faptul că nici acele controlere (calculatoare de trafic) care au fost „hăckuite” nu au fost livrate de UTI, nu fac parte din intersecțiile modernizate de UTI, sunt echipamente foarte vechi care ar fi trebuit înlocuite în cadrul promisei „revoluții” și care nu au absolut niciun fel de protecție mecanică sau prin parolă, accesul putând fi făcut cu ușurință.

Reaua credință merge și mai departe atunci când PMB își asumă restrângerea cercului de „suspecți” doar la cei 8 tehnicienii ai PMB și ai UTI, menționând însă clar că cei ai PMB trebuie excluși, insinuând astfel voalat că adevărații „suspecți” sunt de la UTI, firma de la care PMB a preluat mentenanța. Reaua credință prin omisiune poate fi ușor demonstrată însă prin faptul că cel puțin alte trei companii mai au expertiză tehnică pentru acest tip de echipament, companii care au lucrat ca subcontractori ai Administrației Străzilor București, pentru mentenanța acestor echipamente.

PMB MIMEAZĂ SURPRIZA

Încă o manipulare grosolană este „surpriza” mimată de PMB privind starea precară a infrastructurii și a echipamentelor sistemului de management al traficului. Menționăm în acest sens că predarea sistemului de către UTI s-a făcut în decembrie 2017, la finalizarea acordului cadru de mentenanță, iar în procesul verbal de predare primire nu s-a făcut nicio mențiune referitoare la starea precară a sistemului, PMB neridicând nicio obiecție. Au fost necesare 12 luni ca să fie „surprinși”?

Sigur că nu. Acest lucru era bine cunoscut și nu a fost nicio noutate pentru nimeni. UTI a făcut pe parcursul anilor zeci de sesizări/propuneri scrise de remediere accelerată și responsabilă a întregului sistem, propunând măsuri concrete în acest sens.
După expirarea contractului de garanție pentru primele 96 de intersecții modernizate și integrate în sistem, la finele anului 2013 (2009–2013, cei 5 ani cu „undă verde”, respectiv perioada în care am avut posibilitatea să ne organizăm un sistem de mentenanță foarte eficient, UTI nu a mai putut reacționa și remedia rapid defecțiunile sistemului. Contractele cadru de mentenanță pe care le-am mai avut pentru aproape toate intersecțiile din București în perioada 2015–2017 au fost simple contracte de intervenție și remediere la cererea Administrației Străzilor. Devizul oricărei reparații trebuia aprobat pentru fiecare defecțiune în parte, apoi trebuiau comandate materialele (PMB nu a fost de acord ca UTI să își facă un stoc de rezervă pentru a accelera intervențiile), apoi urma reparația efectivă. Acest ciclu dura între una și două luni, când, în mod normal, astfel de intervenții ar fi putut fi rezolvate în maxim 48 de ore.

Nici pe partea de reglementare, PMB nu a făcut nimic relevant referitor la sistemul de management al traficului. UTI a propus de ani de zile, în scris și în cadrul unor discuții directe, includerea sistemului de semaforizare în rândul utilităților „critice” ale capitalei. Alături de apă, gaz, electricitate, sistemul de semaforizare ar trebui să primească acest statut dacă vrem să poată fi protejat și monitorizat în mod eficient.

HOCUS POCUS CU NUMĂRUL DE INTERSECȚII

În iulie 2017, dna Primar General afirma ca erau 215 intersecții conectate la noul Centru de Management al Traficului din cadrul PMB (https://www1.agerpres.ro/social/2017/07/18/noul-centru-de-management-al-traficului-inaugurat-la-pmb-sunt-centralizate-informatii-din-215-intersectii-11-49-04), dar în cel mai recent comunicat de presă (vezi: http://pmb.ro/pmb/comunicate/presa_com.php?msj=7262) se afirmă că la începutul anului 2018 Compania Municipală pentru Managementul Traficului București (CMMTB) a preluat 176 de intersecții modernizate. În același comunicat se afirmă că CMMTB a modernizat și integrat în 2018 peste 40 de intersecții. Pentru corecta informare a opiniei publice solicităm să se facă publică lista cu intersecțiile integrate în 2018 de către CMMTB. Din informațiile pe care le deținem, singurele intersecții care au fost modernizate în ultimi ani sunt intersecțiile de pe bulevardele Pantelimon, Liviu Rebreanu și Iuliu Maniu (36 de intersecții în total), în cadrul unor contracte de reabilitare a arterelor menționate, intersecții care au fost modernizate de către UTI până în decembrie 2017. În aceste condiții, considerăm că afirmația potrivit căreia noua companie de trafic a Primăriei (CMMTB) a integrat în sistemul centralizat peste 40 de intersecții în 2018 este o dezinformare.

Având în vedere toate aspectele menționate mai sus, ne este greu să înțelegem care este motivația afirmațiilor denigratoare și manipulatoare ale PMB la adresa UTI, în lipsa unor argumente clare, cu atât mai mult cu cât nu am primit nicio sesizare oficială prin care să ni se reproșeze vreun aspect negativ în derularea contractelor cu PMB.

Îi solicităm Primăriei Municipiului București să înceteze campania de defăimare la adresa UTI. UTI nu a „căpușat” contractele cu PMB, ci a prestat servicii profesionale de înaltă calitate. Dovada incontestabilă este că în perioada în care UTI a gestionat Arena Națională aceasta a fost perfect funcțională, iar în perioada de 5 ani (2009–2013) în care sistemul de management al traficului a fost în garanția UTI, traficul a fost semnificativ îmbunătățit. După „căpușarea” UTI, Arena Națională a fost închisă, iar traficul s-a înrăutățit în mod evident. Aceasta este realitatea.

 

——————————–

Zilele trecute Primăria Capitalei reclama accesări ilegale ale sistemului de semaforizare din Capitală, care ar fi putut avea consecințe deosebit de grave în privința circulatiei automobilelor și a siguranței cetățenilor. Astăzi reprezentanții Primăriei arată într-un comunicat de presă cum compania UTI, responsabilă pentru mentenanța și modernizarea sistemului, nu s-a ocupat de o serie de defecțiuni majore, așa cum se deduce din fotografiile arașate mai jos. Redăm integral comunicatul de presă al PMB.

“Având în vedere incidentele înregistrate în perioada 28-29 decembrie la sistemul de semaforizare din intersecția de la Policlinica Titan, la Primăria Municipiului București a avut loc astazi, 30 decembrie, o ședință  tehnică la care au participat, alături de viceprimarul Aurelian Bădulescu, reprezentanți ai Adminstrației Străzilor  împreună cu operatorul sistemului de semaforizare, Compania Municipală Managementului Traficului București SA (CMMTB), precum și reprezentanți ai Direcțiilor de specialitate cu atribuții în domeniu din cadrul Primăriei Municipiului Bucuresti.

În cadrul ședinței s-au stabilit pentru perioada următoare procedurile suplimentare de monitorizare și control a tuturor intersecțiilor din Capitală, astfel încât această infrastructură să functioneze în parametri normali. De asemenea, echipele de intervenție ale CMMTB se află 24/24 în teren pentru a remedia, în caz de necesitate, eventualele defecțiuni la sistemul de semaforizare, așa cum s-a procedat și până acum.

Totodată, cu ocazia acestui incident, dorim să atragem atenția asupra stării tehnice în care PMB a preluat sistemul de semaforizare, deși timp de peste 10 ani a existat un contract de modernizare, mentenanță, intervenție și service pentru sistem, încheiat cu compania UTI.

Reamintim că la începutul anului 2018, PMB a încheiat același tip de contract cu Compania Municipală Managementul Traficului Bucuresti. Astfel, CMMTB a preluat 176 de intersecții integrate în BTMS (realizate într-o perioadă de peste 10 ani, din totalul de 453 de pe raza Municipiului București) și a integrat în acest sistem centralizat, în ultimul an, peste 40 de intersecții, având în curs de modernizare și execuție alte 25.

De asemenea, sunt în stadiu de avizare și obținere a autorizațiilor de construire alte 125 de intersecții, la care lucrările de execuție vor demara la începutul anului 2019. În urma acestui program de investiții, derulat pe termen de 3 ani de zile de la preluare, toate aceste intersecții vor fi modernizate și integrate in sistemul centralizat de management al traficului.

Atașăm alăturat fotografii din teren care arată starea tehnică a echipamentelor la momentul preluarii, deși, până atunci existase contractul menționat anterior, iar astfel de situații nu ar fi trebuit să existe.

(Situațiile din imagini au fost remediate de CMMTB, acestea fiind doar câteva exemple din problemele tehnice depistate. Programul de reabilitare și modernizare a sistemului continuă).

Reamintim că, în data de 28 si 29 decembrie, reprezentanții Companiei Municipale Management Trafic București S.A. au depus o plangere penală după ce au avut loc accesări ilegale ale echipamentelor de semaforizare, cu potențiale consecințe deosebit de grave.
Menționăm faptul că, din punct de vedere tehnic, doar persoane specializate, care au cunoștințele și echipamentele necesare, pot să acceseze automatele de dirijare și să modifice diagramele.

Atragem atenția că asemenea acțiuni sunt ilegale și pot avea consecințe deosebit de grave asupra circulației automobilelor și siguranței pietonilor.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *