Skip to content
Media

Companiile de publicitate blochează reclama în paginile online care conţin subiecte precum „coronavirus”

facebook

Editorii de presă digitală, membri ai Biroului Român de Audit Transmedia – BRAT, au transmis o scrisoare deschisă către industria de publicitate online, în contextul în care au observat o tendinţă a companiilor de a bloca publicitatea în paginile care conţin subiecte precum „covid” sau ”coronavirus”. În ciuda presiunii financiare aduse de această criză asupra tuturor industriilor şi a reducerii bugetelor de marketing, editorii fac un apel pentru susţinerea presei online, scrie adevarul.ro.

Redăm mai jos scrisoarea BRAT:

Ne găsim într-o perioadă provocatoare pentru business-urile din România, indiferent de domeniu, indiferent de dimensiune. Suntem afectaţi cu toţii de criza sanitară şi, mai ales, de criza economică profundă şi inevitabilă.

În acest context, vă supunem atenţiei apelul nostru pentru susţinerea presei digitale responsabile, prin aplicarea unor criterii etice în decizia de alocare a bugetelor de comunicare online.

În ultimele săptămâni, redacţiile s-au reorganizat pentru a munci mai eficient de la distanţă. Jurnaliştii depun eforturi constante pentru a informa corect audienţa pe subiectele de interes din această perioadă, programul s-a transformat şi putem să spunem că, astăzi, se lucrează 24 de ore din 24, pentru a răspunde interesului crescut al publicului.

În acelaşi timp, pe măsură ce traficul site-urilor, atât cele de ştiri, economice sau de lifestyle, a atins niveluri record, observăm un record negativ în investiţiile în comunicarea comercială a partenerilor noştri. Diferiţi factori se cumulează în atingerea acestui record negativ, unii dintre aceştia putând fi evitaţi sau stopaţi.

Observăm o tendinţă a companiilor de a bloca publicitatea în paginile care conţin subiecte precum „covid” sau ”coronavirus”. Conform rezultatelor SATI (Studiul de Audientă şi Trafic Internet), în luna martie 2020, peste 50% din utilizatorii unici accesează pagini ce conţin subiectul „covid” sau ”coronavirus”.

Aceşti utilizatori realizează 87% din totalul afişărilor celor aprox. 200 de site-uri măsurate în sistemul SATI, 87% din afişările disponibile pentru comunicările comerciale sau de altă natură. Nici site-urile din alte categorii de interes, în afară de cele de ştiri generaliste sau economice, cum ar fi cele de lifestyle feminin, nu se abat de la acest trend, cu 67% din afişări generate pe pagini care conţin aceste subiecte. Aceste rezultate, printre altele, demonstrează interesul deosebit pe care publicul îl arată subiectului momentului şi relevanţa paginilor ce conţin aceste informaţii.

În plus, această asociere contextuală este permisă în alte medii de comunicare, unde publicul urmăreşte, în mod legitim, aceleaşi subiecte – de exemplu la televiziune, în radio sau presă scrisă, chiar dacă, practic, această disociere ar fi posibilă.

Chiar şi în mediul online, această asociere este permisă în toate platformele globale social media, care afisează mesaje comerciale în pagini cu subiecte legate de “covid 19”.

Considerăm necesar ca utilizarea de către clienţi a facilitaţilor tehnice oferite de siteurile româneşti, aceea de a evita asocierea unor comunicări comerciale cu anumite teme sau cuvinte-cheie, sa fie utilizate în mod echilibrat, să respecte principiul echităţii şi să nu afecteze în mod discreţionar doar veniturile publisherilor locali online.

Criza pandemică globală acaparează aproape în totalitate atenţia publicului, firesc, în aceste zile: ignorarea acestor utilizatori sau pagini înseamnă, de fapt, ignorarea interesului public legitim, prin excluderea a peste jumătate din audienţa site-urilor din România, iar, pentru platformele de ştiri, vorbim chiar de excluderea a 95% din volumul afişărilor şi postarea comunicărilor dumneavoastră comerciale în pagini puţin relevante pentru public.

Cu toate că înţelegem presiunea financiară adusă de această criză asupra tuturor industriilor şi reducerea bugetelor de marketing pentru anumite categorii afectate grav de această situaţie, e important ca, în construirea bugetelor, aceste constrângeri să nu devină şi mai mari, sub presiunea blocării cuvintelor cheie care ţin de criza sanitară, exclusiv în site-urile româneşti responsabile, care oferă aceste tehnologii cu bună-credinţă.

De asemenea, facem un apel către întreaga industrie media, de la clienţi şi până la agenţiile de media, să prioritizeze, în campaniile lor, mai ales comenzile către editorii români responsabili, care informează corect şi echilibrat şi să evite asocierea cu titlurile alarmiste şi cu site-urile care promovează clickbait, fake news şi care au făcut un model de business din a colecta venituri, cu orice preţ, folosind platforme globale de advertising şi, în unele cazuri, chiar şi soluţii care promovează publicitatea înşelătoare (domeniul medical fiind “preferatul” acestei perioade).

În acest moment, vrem să le asigurăm echipelor noastre un viitor stabil, iar, în contextul actual, acest lucru este pus în pericol, pentru că veniturile pe care ne bazăm scad, nu doar prin reducerea unor bugete de comunicare, dar şi prin aplicarea unor reguli sau măsuri neadaptate complet la situaţia şi subiectele actuale.

Dorinţa noastră este să lucrăm împreună, pentru a găsi cele mai bune soluţii în această situaţie, pentru a o depăşi. Vrem să susţinem cititorii cu informaţii esenţiale şi vrem ca aceştia să găsească, pe lângă un conţinut de calitate, şi publicitate adaptată nevoilor lor.

Vă mulţumim,

Editorii de presă digitală, membri ai Biroului Român de Audit Transmedia – BRAT“.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *