Skip to content
Politică

Consilierul lui Iohannis explică de ce a retrimis Codul Fiscal în Parlament

Consilierul prezidențial pe probleme de economie, Cosmin Marinescu a explicat, la scurt timp după ce a fost făcut publică informația potrivit căreia președintele a retrimis Codul Fiscal în Parlament motivele pentru care s-a luat această măsură.

 

”O abatere semnificativă de la angajamentele bugetare asumate care se cifrează la 1,2% din PIB în anul 2016. În mod clar o anumită imprudență fiscală. Dacă politica bugetară, a cheltuielilor publice va fi și ea imprudentă atunci ar putea apărea riscul procedurii de deficit excesiv din care am ieșit abia cum doi ani.

În acest context, așa cum semnalează și Consiliul Fiscal există riscul ca România să fie expusă unor riscuri și vulnerabilități cum ar fi: În primul rând absența unei corelări elementare între politicile fiscale pe de-o parte și politicile bugetare pe de altă parte. De exemplu politica fiscală duce impozitele în jos, în timp ce politica bugetară duce cheltuielile în sus.

Apoi semnalăm revenirea la o politică fiscal bugetară pro-ciclică într-un moment cât se poate de nepotrivit, prin promovarea unui factor economic axat în principal pe stimularea consumului în dauna investițiilor. În privința investițiilor execuția bugetară pe primul semestru indică date dintre cele mai relevante.

Performanțele recente în ceea ce privește colectarea trebuie consolidată, trebuie confirmate în timp pentru a putea susține un asemena pachet de relaxare fiscală
Este de la sine înțeles faptul că România are nevoie de relaxare fiscală, dar este foarte importantă maniera în care se realizează aceasta. Este importantă etapizarea corectă a măsurilor de reducere a impozitelor care să nu aducă nici o vulnerabilitate. România beneficiază în prezent de un tablou macroeconomic bun, la care se adaugă o creștere economică robustă. S-a reușit corectare dezechilibrelor induse de o politică fiscal-bugetară puternic pro-ciclică așa cum a fost cazul în anii premergători crizei economice. Tocmai din acest motiv este necesar ca România să evolueze în continuare pe culoarul unor politici responsabile.

Măsura de reducere a TVA este una dezirabilă, necesară, problema este tocmai punerea la o lată cu toate celelalte măsuri în același timp. Își anihilează paradoxal propriile șanse de reușită. Pe de altă parte, trebuie subliniat faptul că introducerea cotei reduse a TVA pentru alimente este o măsură bună, cu efecte benefice, inclusiv în planul reducerii evaziunii fiscale. Dar și cu această măsură mai trebuie așteptată pentru a putea evalua toate efectele economice și implicațiile bugetare.
În opinia noastră s-au făcut unele greșeli de politică fiscală

De exemplu prin codul fiscal s-a avut în vedere remedierea unor eroi fiscale recente, adică eliminare a unor taxe impuse cu doar un an în urmă cum ar fi taxa pe stâlp și acciza suplimentară de 7 eruo-cenți pe combustibil. După cum a arătat execuția bugetară pe anul 2014 introducerea celor două taxe s-a dovedit nenecesară și deficitul bugetar, efectiv realizat a fost de doar 1,5% din PIB, mult sub deficitul bugetar de 2,2. Anul 2014 a consemnat în premieră, atingerea țintei MTO, însă neintenționat și neașteptat de vreme ce România nu avea un angajament bugetar în acest sens aferent anului 2014.

Asemena eroi de politică fiscală se rostogolesc până în prezent. Introducerea în trecut a unor taxe nencesesare a îngreuna, în prezent, reducerea cu adevărat necesar a altor taxe, cum ar fi reducerea TVA, care trebuie să fie un obiectiv fiscal important.

Pentru ca relaxarea fiscală să fie una sustenabilă pentru economie avem nevoie de regândirea construcției bugetare de așezare pe priorități clare. Bugetul va risipi în continuare banul public iar cadrul fiscal-bugetar va suferi din lipsă de coerență. De aceea lucrurile trebuie făcute cu prudență, cu responsabilitate pentru starea finanțelor publice pe termen lung.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *