Skip to content
Politică

Consiliul Județean Iași blochează proiectul Autostrăzii Unirii! Cea mai controversată mișcare a baronului Maricel Popa, aflat spre sfârșit de mandat la conducerea județului

Nord Est News

Fără minime cunoștințe a legislației în vigoare privind proiectele de infrastructură de transport, Maricel Popa, baronul PSD de Iași, se contrează cu Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) pe seama Certificatului de Urbanism privind proiectarea şi construirea podului de la Ungheni, parte a Autostrăzii Unirii (A8).

Concret, reprezentanții CJ Iași încearcă să tergiverseze implementarea proiectului autostrăzii care urmează să lege Ardealul de Moldova prin invocarea necesității actualizării certificatului emis de CNAIR în anul 2015 pentru podul rutier peste Prut la Ungheni, pe motiv că este ieșit din termenul de valabilitate. Acest fapt ar presupune reluarea obținerii tuturor avizelor stipulate în document, proceduri care s-ar întinde pe alți 2-3 ani.

Mai exact, pentru tronsonul privind Podul peste râul Prut, ce va asigura conexiunea autostrăzii Paşcani –Iaşi – Ungheni și care se află în prezent la derularea etapei de mediu, certificatul de urbanism a fost emis pe 07.07.2015, având termen de valabilitate 24 de luni. Însă, potrivit art. XVIII – (1) din Ordonanța de urgență nr. 7/2016 privind unele măsuri pentru accelerarea implementării proiectelor de infrastructură transeuropeană de transport, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, „perioada de valabilitate a autorizațiilor de construire, certificatelor de urbanism, avizelor, acordurilor, după caz, avizelor de amplasament eliberate pentru proiectele de infrastructură transeuropeană de transport, care nu au expirat la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență, (n.r. 18 martie 2016) se prelungește de drept până la data semnării procesului-verbal de recepție finală a lucrărilor, fără a mai fi necesară parcurgerea procedurilor legale pentru eliberarea acestora.”

După cum se vede, marile proiecte de infrastructură rutieră, care ar fi trebuit să pună și zona noastră pe harta investitorilor străini, sunt sabotate sistematic de conducerea CJ Iași prin necunoașterea cadrului juridic în ceea ce privește pregătirea prealabilă a executării unor lucrări de construcție de autostrăzi sau drumuri naționale. Dacă nu se va clarifica urgent situația cu privire la Certificatul de Urbanism, procedura de Evaluare a Impactului asupra Mediului (EIM) nu poate demara oficial la APM Iași. Întregul parcurs al proiectului Autostrăzii Unirii este dovada vie a incompetenței și bâlbâielilor administrative, dar și a luptelor politice subterane în implementarea unui proiect de o importanță majoră pentru zona Moldovei.

Reamintim Autostrada A8, sau Autostrada Unirii, cum a mai fost numită, ar urma să facă legătura între estul şi vestul ţării, pe traseul Ungheni – Iaşi – Târgu Neamţ – Târgu Mureş. Discuțiile despre construcția de poduri peste Prut datează din 2013, ulterior s-a decis în cadrul memorandumurilor guvernamentale Români-Republica Moldova ca podul Ungheni-Ungheni va face parte din lucrările la autostrada Târgu Neamț – Iași – Ungheni, lucrări cuprinse în Master Planul General de Transport al României eligibile pentru finanțare din fonduri europene, în perioada 2014-2020. Însă, solicitarea de emitere a acordului de mediu a fost respinsă în 2015, motivul invocat fiind nedepunerea raportului privind impactul asupra mediului și a studiului de evaluare adecvată în termen de doi ani.

Astfel, proiectul autostrăzii a fost practic „înghețat” mai mulți ani pentru că podul de peste Prut ar avea nevoie de un aviz special din partea autorităților de mediu, asta deoarece ar traversa o arie naturală protejată de înmulțire a peștilor. Acest impediment ridicat de guvernele PSD și nerezolvat până acum blocase practic timp de 5 ani proiectul autostrăzii, chiar dacă între timp s-a făcut și o lege care obligă statul român la construcția acesteia.

În luna iulie a acestui an, Ministrul Mediului, Costel Alexe, anunța că ministerul pe care îl conduce și Guvernul găsiseră soluția avizului de mediu, soluție materializată într-un OUG (105/2020). Lucrurile nu s-au oprit aici. Când ordonanța a ajuns în Senat spre a fi aprobată, senatorii USR, coordonați de Mihai Goțiu, s-au abținut de la vot invocând tocmai motive de mediu!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *