Contractul de asociere între grupul olandez Damen și Șantierul Naval din Mangalia, semnat în urmă cu 6 ani, este considerat reziliat, în baza deciziei acționarilor Șantierului.
Doru Jianu, director general al societății, a fost nominalizat să semneze notificarea de reziliere a contractului de asociere.
Profit.ro a anunțat recent că Compania Damen Shipyards Mangalia SA, care operează șantierul naval omonim de la malul Mării Negre, a intrat în insolvență cu datorii de peste 800 milioane lei. Acționar majoritar, cu 51% din capital, este societatea de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, controlată de Ministerul Economiei. Grupul olandez Damen Holding BV deține restul de 49% din acțiuni, dar și controlul asupra managementului operațional al șantierului, în baza acordului de asociere încheiat în 2018, când coreenii de la Daewoo și-au cedat participația majoritară.
Potrivit datelor din dosar, analizate de Profit.ro, Damen Holding BV revendică o datorie de 730 milioane lei. Aceeași sursă arată că, la momentul intrării în insolvență, pe lângă datoriile totale menționate, de peste 800 milioane lei, Damen Shipyards Mangalia SA mai avea de achitat un ″avans″ de circa 1 miliard de lei, pentru un ″contract de execuție″, fără a fi oferite alte detalii.
Damen Holding BV a cerut insolvența Damen Shipyards Mangalia SA pe 28 mai. După 2 zile, pe 30 mai, pe rolul instanței a fost înregistrată și solicitarea proprie de intrare în insolvență formulată de compania operatoare a șantierului, încuviințată acum de instanță. Peste 1.000 dintre cei 1.500 de salariați ai șantierului naval au intrat deja în șomaj tehnic.
Peste 200 de creditori au de recuperat bani de la Damen Shipyards Mangalia. Principalele termene dispuse de instanță în acest dosar sunt: 02.08.2024: înregistrarea cererilor de admitere a creanțelor asupra averii debitorului 22.08.2024: termenul de verificare a creanțelor, de întocmire si publicare în BPI a tabelului preliminar de creanțe 27.08.2024, ora 12: data primei ședințe a adunării creditorilor.
Olandezii de la Damen au dat România în judecată în februarie anul acesta la Curtea Internațională de Arbitraj de la Paris, cerând rezilierea acordului de asociere încheiat în 2018 și despăgubiri de jumătate de miliard de euro, din cauza faptului că, printr-o lege adoptată de Parlament la finalul lunii iunie 2023, pentru îndeplinirea unui jalon PNRR, companiile aflate în situația specială a Damen Shipyards Mangalia, cu acționar majoritar de stat, dar cu control operațional privat, nu mai sunt exceptate de la legislația locală a guvernanței corporative a întreprinderilor publice.
″Potrivit Damen Holding BV, această modificare legislativă ar fi încălcat prevederile contractuale (…) convenite în anul 2018, prin care Damen a obținut controlul managerial și operational deplin asupra Damen Shipyards Mangalia SA″, se arată într-un document al Șantierul Naval 2 Mai SA.
Potrivit sursei citate, în prezent, valoarea deținerii majoritare a Șantierului Naval 2 Mai SA la Damen Shipyards Mangalia SA este trecută în contabilitate la suma de 15,6 milioane lei, însă dat fiind că societatea mixtă a înregistrat capitaluri proprii negative care nu pot fi acoperite din profituri viitoare într-un interval de timp ″rezonabil″, compania românească de stat va trebui să-și reevalueze participația și să recunoască o ajustare pentru pierdere de valoare în cursul acestui an.
Damen Shipyards Mangalia nu și-a raportat încă nici rezultatele pe 2022. În cei trei ani întregi anteriori de management operațional olandez, coroborat cu acționariat majoritar românesc de stat (2019-2021), compania a cumulat pierderi în sumă totală de circa 338 milioane lei.
Statutul companiei mixte Damen Shipyards Mangalia prevede că acționarul străin, Damen Holding BV, ″își asumă că va exercita controlul său managerial și operațional așa încât să determine societatea să realizeze profit operațional în cel mai scurt timp posibil, dar nu mai târziu de sfârșitul anului financiar 2024″, iar ″acționarul român va susține, în limitele calității sale de acționar (fără atribuții manageriale și operaționale) eforturile acționarului străin în acest sens″.
Între timp, statul român se pregătește să ″naționalizeze″ contra cost un teren de 80 de hectare din Mangalia, reprezentând incinta principală a șantierului naval. Acesta se află în proprietatea companiei de stat Șantierul Naval 2 Mai SA, din portofoliul Ministerului Economiei, și este închiriat de aceasta grupului olandez Damen.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News