Skip to content
Economie Societate

„Controlul prețurilor, o gravă eroare economică”. Ce soluții propune analistul economic Valentin Ionescu pentru reducerea prețurilor la carburanți

Inquam Photos / Cornel Putan

Prețurile foarte mari pentru carburanți rămân o provocare pentru statele UE, care vor trebui să găsească noi soluții în următoarele luni. Guvernul Ungariei mizase totul pe plafonarea prețurilor, însă a decis să reducă oferta de plafonare. Astfel, companiile din Ungaria nu vor mai avea prețuri plafonate pentru carburanți, după ce benzinăriile au început să se confrunte cu o penurie la motorină. Măsura de plafonare se va aplicat în continuare cetățenilor cu mașini private, pentru a-i ajuta să facă față crizei energetice. 

Reprezentanții Guvernului Ungariei au precizat că se confruntă cu o penurie de motorină, care îi determină să reducă oferta de plafonare. În următoarele săptămâni, guvernul va elibera peste un sfert din rezervele sale strategice pentru a ajuta aprovizionarea, informează reuters.com

Valentin Ionescu, analist economic, a vorbit, în exclusivitate pentru PS News, despre situația din Ungaria, arătând că plafonarea prețurilor riscă să ducă mereu la penurie, deoarece determină costuri mari pentru comercianții individuali. 

Întotdeauna o măsură de constrângere care stabilește norme de consum poate să creeze asemenea fenomene (n.r. penurie). În Ungaria plafonarea prețurilor a determina costuri mai cu seamă la comercianții individuali. După care a apărut o problemă cu MOL, compania națională, care își compensa pierderile în țările vecine unde prețurile nu sunt controlate. Prin urmare, penuria în Ungaria a fost determinată de o măsură administrativă cum, de altfel, și eu am precizat, și alți economiști au precizat, era de anticipat că se va întâmpla asta. Chiar și în aceste condiții, deși importă petrol din Rusia, la un preț bănuim mai mic decât dacă ar importa din Orientul Mijlociu, totuși penuria s-a instaurat”, a declarat analistul economic.  

Valentin Ionescu avertizează că soluția de a controla prețurile „este o gravă eroare economică”, care determină pierderi pentru operatorii economici independenți. 

„Odată ce statul intervine în prețuri, lucru pe care îl știm de multă vreme, mulți dintre noi au trecut prin experimentul comunist, știm că se instaurează penuria la un moment dat. Soluția de a controla prețurile este o gravă eroare economică, mai devreme sau mai târziu va duce și la apariția pieței negre, și la penurii. 

În Ungaria probabil că nu există piață neagră, dar uite că penuria a apărut. Penuria a apărut, foarte probabil, ca urmare a faptului că o parte din operatorii economici care vindeau benzină, motorină, mă refer la firme independente, au avut de pierdut. Nu mai puteau să-și desfășoare comerțul”, a precizat Valentin Ionescu. 

Valentin Ionescu/ Profit.ro

Ce soluții poate adopta România pentru a reduce prețurile carburanților

Despre plafonarea prețurilor la carburanți s-a vorbit inclusiv în România, iar PSD a propus această soluție în coaliția de guvernare. 

„În acest sens, PSD solicită ministrului Energiei, Virgil Popescu, să prezinte urgent în Coaliție propunerea de reglementare pentru realizarea acestui obiectiv, fie plafonare, fie altă soluție identificată în acest sens”, spunea PSD într-un comunicat de presă.

PNL, partenerul de guvernare al social-democraților, a respins această soluție. Chiar și președintele Klaus Iohannis a declarat că plafonarea nu este posibilă. „Nu este posibil să plafonezi preţul direct sau să subvenţionezi o parte semnificativă, dar atât cat se poate – şi am discutat ieri cu premierul aceasta chestiune, mi-a explicat cum vede mecanismul –, atât cat se poate este corect să se facă”, a precizat Iohannis.

PNL a propus o schemă de compensare a prețurilor la carburanți cu 50 de bani/litru, ceea ce a redus prețul în benzinăriile din țară. PSD a respectat decizia premierului Nicolae Ciucă, dar a avertizat că există riscul ca prețurilor să crească din nou după câteva săptămâni. 

Valentin Ionescu a declarat, pentru PS News, că metoda de compensare adoptată de Guvernul României „nu ține cont de regulile pieței și la un moment dat nu va mai avea niciun efect”. Analistul economic consideră că această compensare nu ar trebui să continue, iar Guvernul poate să modifice TVA-ul și regimul fiscal al companiilor din sectorul energetic pentru a reduce prețurile la carburanți. 

„Noi avem prostul obicei să copiem din Ungaria exact ce este mai prost. Acum am încercat să copiem acest sistem de plafonare a prețurilor la benzină și motorină, deși în final s-a ales un alt sistem, ceea ce e bine. Măcar atât s-a făcut. O metodă mai degrabă de compensare. Numai că și această metodă de compensare nu ține cont de niște reguli de piață și la un moment dat nu va mai avea niciun efect. Singurul lucru pe care îl avem de învățat aici este să nu distorsionăm oferta. Acesta este cel mai bun lucru pe care putem să-l facem. 

Lucrurile se vor echilibra, dar echilibrarea pieței pe materii prime energetice va interveni lent, nu se va produce imediat, și este posibil să intervină exact pe fundalul apariției unei recesiuni economice. 

Nu are niciun sens să continue (n.r. compensarea prețurilor la carburanți). Important este altceva. Nu trebuie să intervenim în cerere și ofertă. În al doilea rând, dacă dorim să fie mai scăzute prețurile, atunci statul are o datorie să reanalizeze regimul de taxare, regimul fiscal față de firmele din sectorul energetic. Cred că aici e de umblat. Reducerea accizei nu ar avea niciun efect în prețuri. Reducerea TVA are impact în prețuri. Trebuie să umble la TVA și la impozitarea firmelor energetice, care este împovărătoare din 2017. Din punctul meu de vedere, nu trebuie să aibă firmele energetice un regim fiscal diferit de alte firme. Trebuie să aibă același regim fiscal. Ele, din câte știu eu, pe extracție sunt destul de puternic impozitate, iar lucrurile astea se văd în prețuri, noi suportăm asta, nu statul și nici firmele energetice”, a conchis Valentin Ionescu. 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *