Societate

Controversă în lumea cercetătorilor: miezul Pământului ar fi început să se rotească invers

Potrivit unui studiu publicat luni, nucleul Pământului, care poate fi considerat o „planetă în interiorul planetei”, nu se mai roteşte şi chiar s-a întors în sens invers.

Un adevărat gigant, aflat la adâncime mare faţă de suprafaţa Pământului, s-ar putea roti în direcţie opusă faţă de noi, potrivit unui studiu ale cărui rezultate nu sunt de aşteptat să pună capăt controversei pe care o au oamenii de ştiinţă, conform news.ro.

Miezul Pământului, o sferă în flăcări de mărimea lui Pluto, a încetat să se mai rotească şi s-ar putea chiar să se fi întors în sens invers, sugerează studiul publicat luni în Nature Geoscience. Această „planetă în interiorul planetei”, formată în mare parte din fier şi aflată la aproximativ 5.000 km sub scoarţă, este liberă să se deplaseze, deoarece pluteşte în învelişul lichid al nucleului exterior. Mecanismul exact al acestei rotaţii rămâne un subiect de dezbatere.

Puţinele lucruri pe care le ştim despre asta se bazează pe analiza fină a undelor seismice provocate de cutremure, în timp ce trec prin centrul planetei. Analizând datele privind undele seismice din ultimii 60 de ani, Xiaodong Song şi Yi Yang, doi cercetători de la Universitatea Beijing, au ajuns la concluzia că rotaţia nucleului aproape s-a oprit în jurul anului 2009, înainte de a începe din nou să se mişte, în direcţia opusă.

Credem că nucleul central se roteşte, în raport cu suprafaţa Pământului, într-o direcţie şi apoi în alta, ca un balansoar”, au declarat ei pentru AFP. „Un ciclu complet (înainte şi înapoi) al acestei oscilaţii este de aproximativ şaptezeci de ani”, au spus ei.

Astfel, ultima schimbare de rotaţie înainte de 2009 ar fi avut loc la începutul anilor 1970. Următoarea ar urma să aibă loc la mijlocul anilor 2040, completând astfel ciclul, potrivit cercetătorilor chinezi.

Potrivit acestora, această rotaţie este mai mult sau mai puţin sincronizată cu schimbările ce ţin de durata zilei, mici variaţii în timpul exact de care Pământul are nevoie pentru a se roti pe axa sa. Până în prezent, există puţine dovezi că această rotaţie influenţează ceea ce se întâmplă la suprafaţa Pământului. Cei doi autori sunt însă convinşi că există legături fizice între toate straturile care alcătuiesc Pământul. „Sperăm că cercetarea noastră va motiva cercetătorii să proiecteze şi să testeze modele care tratează Pământul ca pe un sistem dinamic integrat„, explică ei.