Convenția CMR: Transportatorii vor fi despăgubiți la fel în țară și în străinătate

Sursă foto: Captură video

Convenția CMR: Un alt act normativ asumat de Guvern, pentru a răspunde solicitărilor fermierilor și transportatorilor care protestează, este cel referitor la despăgubiri, mai exact, referitor la condițiile diferite, atunci când circuli în țară sau în străinătate, în calitate de transportator. Eliminarea diferențierii între transportul rutier național și transportul rutier internațional în privința acordării despăgubirilor conform Convenției CMR (OG nr.3/2024), face obiectul ordonanței de urgență din 18.01.2024, la propunerea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

„Corelăm dispozițiile privind încheierea și executarea contractului de transport pentru transporturile naționale cu normele internaționale. Concret, abrogăm limita de despăgubire în cazul contractului național după modelul unei convenții recunoscute la nivel internațional, Convenția CMR. Iar limita de despăgubire va fi stabilită prin voința părților exprimată în contractul de transport. Cred cu tărie că așa reintrăm într-o logică economică”, a declarat Primul Ministru in ședința de Guvern din 19.01 2024 .

Convenția CMR și prevederile acesteia au ca rol protejarea părților implicate și crearea unor reguli clare ale jocului; dacă anumiți furnizori oferă o acoperire „la factură”, aceștia fac o defavoare transportatorului, și astfel se creează o serie de precedente care pot fi periculoase pentru transportator.

„Trebuie să facem o diferență clară între o asigurare de răspundere, care este reglementată (aici diferă în funcție de tipul de răspundere, dar în cazul răspunderii transportatorului reglementarea pentru transportul internațional este Convenția CMR), și o asigurare de bunuri, care, da, asigură bunurile la valoarea de factură, dar asigură bunurile, nu răspunderea”, este opinia reprezentantilor transportatorilor.

Conform prevederilor Convenția CMR se aplică oricărui contract de transport de mărfuri pe şosele, cu titlu oneros, cu vehicule, cînd locul primirii mărfii şi locul prevăzut pentru eliberare, asa cum sînt indicate în contract, sunt situate în doua țări diferite, dintre care cel puţin una este ţara contractantă, independent de domiciliul şi de naţionalitatea participanţilor la contract.

În transporturile internaționale, deținerea și prezentarea unei asigurări CMR reprezintă o condiție esențială pentru încheierea unui contract de transport. Transportatorilor li se solicită să încheie asigurări CMR cu acoperire cuprinse intre 100.000-500.000 euro, aceștia achitând prime de asigurare considerabile.

Având în vedere că suma asigurată specificată pe polița CMR este îndestulătoare, expeditorii și transportatorii consideră că riscul pierderii, deteriorării sau distrugerii mărfurilor este acoperit. Lucrurile însă nu stau deloc așa, cei prejudiciați fiind în principal proprietarii mărfurilor.

Cum se calculează despăgubirea

Valoarea despăgubirii se va calcula în funcție de greutatea mărfurilor și nu a valorii acesteia, pentru fiecare kilogram de marfă distrusă urmând a fi achitate 8,33 DST(drepturi speciale de tragere). Revenind la exemplu, ținând cont că valoarea DST este echivalentul a 1.31 euro, despăgubirea maximă va fi 21.824 euro( 2000 kg x 8.33 x 1.31 euro).

Acesta va fi suma pe care asigurătorul CMR o va plăti cu titlu de despăgubire, dar și limita maximă a răspunderii transportatorului, acesta nefiind obligat să acopere întreaga pierdere.

Limitarea răspunderii pentru pagubele produse trebuie să fie cunoscută atât de transportatori, pentru a putea evita obligarea la plata unor despăgubiri, cât și de expeditori, pentru a putea lua decizia corectă în ceea ce privește modalitatea de asigurare a mărfurilor.

Polița CMR va acoperi daunele, însă în limitele prevăzute la art.23 alin.3 din Convenția CMR, care prevede că valoarea despăgubirii nu poate depăşi 8,33 unități de cont pe kg de greutate lipsă brută.

„Prin adoptarea acestor acte normative Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și-a respectat angajamentul asumat cu Confederațiile, Federațiile reprezentative din domeniul transportului rutier, dar și cu reprezentanții fermierilor și transportatorilor care protestează(…).

Dialogul cu toți partenerii sociali din domeniul transporturilor va continua astfel încât pentru aspectele sesizate de către aceștia să fie identificate soluții”, se poate citi pe pagina legea5.ro.

Sursa: Domocos- Popovici

 

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: