Skip to content
Politică

Cota unică sau impozit progresiv? Ce spun analiștii și cum se mai poziționează PNL și PSD

playtech.ro

Premierul Nicolae Ciucă a afirmat, vineri, la Cluj-Napoca, că PNL continuă să susţină cota unică şi nu susţine introducerea de taxe şi impozite noi. „Am făcut menţiunea acum două zile, nu se discută despre impozitul progresiv, nu există în momentul de faţă altă formulă de impozitare ci există analize şi studii care se derulează în grupul de lucru de la Ministerul Finanţelor”, a mai precizat şeful Executivului.

„Am făcut menţiunea acum două zile, nu se discută despre impozitul progresiv, nu există în momentul de faţă altă formulă de impozitare ci există analize şi studii care se derulează în grupul de lucru de la Ministerul Finanţelor. Odată ce vor finaliza aceste măsuri de optimizare fiscală, vom trece la etapele de consultare cu mediul academic, mediul de bussines, asociativ şi în final să avem o decizie care să vină să sprijine tot ceea ce înseamnă atât colectarea banilor la bugetul de stat, cât şi sprijinul pe care trebuie să îl acordăm mediului de afaceri”, a spus premierul.

Şeful Executivului a precizat că această creştere eocnomică se datorează în mare măsură dialogului pe care l-au avut cu mediul de afaceri, dialogului cu instituţile de specialitate şi de asemenea, dialogului cu investitorii români şi străini şi încrederii pe care au reşuşit să o dea până acum, că au proiecte concrete, predictibilitate şi stabilitate în acest domeniu.

„PNL continuă să susţină cota unică, noi nu susţinem introducerea de taxe şi impozite noi”, a menţionat Ciucă.

Marcel Ciolacu: Niciodată în situaţii de criză nu se majorează impozitele

Și Marcel Ciolacu, președintele PSD, a dat asigurări că nu vor crește impozitele în România și că nu vor fi introduse impozite noi.

„Niciodată în situaţii de criză nu se majorează impozitele, deci nu se vor majora nici în România şi nici nu vor fi introduse alte impozite”, a spus Ciolacu, la Palatul Parlamentului, întrebat dacă în perioada următoare vor fi introduse noi taxe.

El a adăugat că ministrul Finanţelor va prezenta, peste două săptămâni, o analiză care are drept scop „o optimizare fiscală”.

„O optimizare fiscală înseamnă că laşi de undeva, unde s-a creat o discrepanţă, şi vii cu o anumită impozitare, dar reduci în altă parte. (…) La proprietăţi există (discrepanţe – n.r.) şi nu din analizele mele, ci din analizele auditurilor financiare. Haideţi să aşteptăm peste două săptămâni”, a spus Ciolacu.

Întrebat dacă introducerea impozitului progresiv înseamnă că cei care au salarii mai mari vor fi taxaţi mai mult, Ciolacu a răspuns: „Cine a spus acest lucru? Aţi văzut la ştiri, la televiziune sau am spus eu acest lucru? Eu nu am ce să vă explic ceva ce nu am spus eu şi nimeni din coaliţie. Eu vă pot explica după ce ministrul de Finanţe vine şi ne face o prezentare. Ce mă deranjează pe mine, dar nu în ceea ce vă priveşte pe dumneavoastră, este că nu încercăm să intrăm într-o normalitate şi să înţelegem că aşa este normal – să vorbim în spaţiul public de aceste lucruri, nu în birouri, ascunşi”.

„Cu toţii ne dorim o ţară ca afară. Atunci trebuie să ne comparăm cu sistemul fiscal din Europa. Nu mergem să ne comparăm totuşi cu o ţară foarte dezvoltată economic, cum sunt Germania sau Franţa, dar încercăm să ne comparăm cu ţări cum ar fi de exemplu Polonia, ţări care au avut cam acelaşi istoric ca şi România”, a completat președintele PSD.

Ce spun analiștii

Cristian Păun, profesor de economie, a făcut un calcul încercând să arate ce înseamnă cota progresivă și ce înseamnă cea unică. Iată-l mai jos:

– La o cotă unică de 10%, impozitul plătit crește progresiv cu venitul: la un venit de 100 lei, plătești 10 lei; la unul de 1000 lei, plătești 100 lei și la unul de 10000 lei, plătești 1000 lei. Progresivitatea există și la cota unică și e una liniară. Adică, impozitul în cotă unică este deja progresiv.
– La o cotă progresivă, progresivitatea liniară este înlocuită de una exponențialiă. Stabilită arbitrar, fără legătură cu sursa veniturilor, mai ales cele mari. Cu împărțire arbitrară pe clase (de venit) și cu luptă de clasă. Aplicarea cotei progresive e complicată, greu de gestionat și cu mare stres pentru contribuabil. Mai ales cu sistemul fiscal de la noi, complet nereformat și anacronic. Inutil cu contribuabili care obțin venituri doar din salarii, majoritatea dintre ei.

Trecerea de la progresivitatea liniară la cea exponențială înseamnă creșteri de taxe. O măsură pro-ciclică ce ne va afunda în necaz și mai tare, în condițiile inflației aflată la un maxim istoric. E clar că deficitul e atât de mare încât inflația și taxele actuale nu îl mai pot acoperi. E clar că cei din guvernul dominat copios de socialiști nu vor renunța ușor la pomenile lor populiste”.

Avocatul Gabriel Biriș, specialist în legislație fiscală, susține că introducerea impozitării progresive ar însemna impozite mai mari și bani mai puțini în buzunarele multor români, precum și costuri suplimentare uriașe de administrare. Avocatul precizează, însă, că este nevoie de o creștere a veniturilor și o reducere a deficitului, iar soluțiile pot fi găsite într-un studiu realizat de 20 de economiști de prestigiu. Pe scurt, afirmă Biriș, aceste soluții ar fi: ”sarcină fiscală așezată în funcție de mărimea venitului, fără privilegii” și ”măsuri ferme și eficiente de reducere a evaziunii, inclusiv prin digitalizarea ANAF”.

”În primul rând, impozite mai mari și deci bani mai puțini în buzunarele unei părți importante dintre noi, cetățenii României… Nu pentru toți, ci doar pentru cei care nu beneficiem de scutiri sau de modalități de a ocoli plata impozitului pe venit/salarii. În al doilea rând, costuri suplimentare uriașe de administrare, atât pentru cetățeni (câteva milioane în plus vor trebui să depună declarația anuală de venit), cât și pentru ANAF, care va trebui să proceseze aceste milioane de declarații, care astăzi nu trebuiesc depuse.

Nu este clar pe ce venituri suplimentare mizează cei care propun măsură (așa cum nu este deloc clar la ce fel de cote progresive sunt vizate), nu avem niciun fel de fundamentare, doar câteva declarații politice.

Un lucru este însă clar pentru (unii dintre) noi: veniturile bugetare trebuiesc crescute! Este în interesul nostru, pentru a evita o criză majoră precum cea care a dus la măsurile din 2010, măsuri care par a fi fost uitate de vreme ce chiar azi a fost publicată o lege (135/2022) prin care sunt scutiți de impozit pe salariu și CASS încă vreo 300.000 de angajați din agricultură și producția alimentară…”

DETALII AICI: Efectele cotei progresive – bani mai puțini în buzunare și costuri uriașe de administrare. Gabriel Biriș: Putem crește veniturile fără taxe mai mari

Omul de afaceri Dragoș Petrescu spune că eliminarea cotei unice poate duce la dezechilibre economice, prin pierderea atractivității țării pentru viitoare investiții, creșterea costului muncii și emigrarea specialiștilor.

„Antreprenorii români încearcă să înţeleagă care e direcţia în care se îndreaptă România cu noii căpitani aflaţi la cârma ei. De câteva luni pendulăm între speranţa ieşirii din criză şi reîntoarcerea în plină criză pandemică. Trecem de la euforia aprobării unui plan de redresare şi rezilienţă de zeci de miliarde de euro, care ar trebui să modernizeze România, la întoarcerea în instabilitate şi impredictibilitate fiscală”, a spus Petrescu.

De cealaltă parte, Victoria Stoiciu, coordonator de programe la Fundaţia Friedrich Ebert România, susține reintroducerea cotei progresive „dar NU înainte de a rezolva două mari inechități ale sistemului nostru fiscal”.

”Categoric DA, dar NU înainte de a rezolva două mari inechități ale sistemului nostru fiscal.– Prima inechitate e legată de povara fiscală disproporționată dintre muncă și capital. În România, taxele apasă greu pe umerii angajaților, în timp ce pentru companii suntem un semi paradis fiscal. În perioada 2004 – 2016, impozitele pe capital și proprietate au reprezentat între 10 și 12,5 la sută din PIB, în timp ce impozitele pe venitul corporațiilor, în aceeași perioadă, au reprezentat între 2 și 3,2 la sută din PIB. Așadar, în condițiile în care capitalul zburdă neîmporvărat de taxe, a aplica cote progersive angajaților nu face decât să adâncească și mai mult o inechitate deja strigătoare la cer.

– Cea de-a doua inechitate e legată de facilitățile fiscale acordate diverselor categorii. Nu toți angajații sunt egali în fața fiscului, unele sectoare, cum ar fi IT-ul sau construcțiile fiind scutite de impozit și contribuții. Același lucru e valabil și în cazul companiilor, unde avem tot felul de excepții și scutiri – cum ar fi hotelurile și restaurantele, tranzacțiile imobiliare etc. Cumulat, toate excepțiile astea văduvesc bugetul public de încasări echivalente a 5% din PIB, adică o cifră enormă.
Așadar, înainte de a introduce cota progresivă trebuie rezolvate aceste inechități, altfel e ca și cum am da cu parfum pe cineva care nu s-a spălat de 3 ani.

Last, but not least, impozitul progresiv nu e ceea ce sugerează PSD, adică o serie de deductibilități acordate celor cu venituri mici. Impozitarea progresivă presupune aplicarea unor cote diferentiate in functie de venituri, cu praguri de taxare mai mari pentru cei cu venituri mai mari. Ce înseamnă venituri mari și care ar trebui să fie pragurile de taxare e o discuție care trebuia începută demult. Mi-e teamă însă că nici acum nu va începe și declarațiile petarde sunt tot cu ce ne vom alege”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *