VIDEO Terheș îl acuză pe Ciolacu de mușamalizarea scandalului legat de George Simion: Mai avem alegeri libere?


Într-o conferință de presă extraordinară, candidatul PNCR la președinție îl acuză pe liderul PSD de mușamalizarea scandalului legat de George Simion. Cristian Terheș susține că Ciolacu ține datele doar pentru el pentru a manipula alegerile și a bloca mișcarea suveranistă din România.

„Domnul Marcel Ciolacu, care a readus tema pe agenda publică, își reneagă în prezent afirmațiile pe care le-a făcut în urmă cu câteva luni de zile”, acuză Cristian Terheș.

Acesta a făcut o cronologie a cazului Simion, acuzat de legături cu presupuși agenți ai serviciilor rusește, prezentând câteva copii ale unor documente, printre care decizia din 1 noiembrie 2018 de interdicție instituită în R. Moldova și un răspuns al Serviciului de Informații și Securitate (SIS) din 2019. De asemenea, Terheș a prezentat și un interviu video al premierului moldovean Dorin Recean, din febrarie 2024, în care spune că omologul său român fusese informat despre situația liderului AUR, care tocmai pierduse definitiv procesul prin care contesta decizia de prelungire a interdicției.

Totodată politicianul PNCR a prezentat și intervenția video a lui Marcel Ciolacu, din martie 2024, de la Digi 24 în care a recunoscut că a luat la cunoștință de documentele trimise de Ucraina și Moldova cu privire la Simion.

„Obiectivul acestei acțiuni de șantaj n-a fost doar pentru a-l avea pe Simion ținut în dependență”

Odată reamintite toate aceste date, Terheș l-a acuzat fățiș pe Ciolacu că nu a dezvăluit opiniei publice datele, pentru a se folosi de George Simion și a bloca coagularea forțelor de dreapta:

A văzut deciziile și a văzut documentele celelalte, clasificate, care sunt în spatele acestei decizii. Eu vă întreb: câți dintre dumneavoastră ați văzut documentele respective, că eu vă arăt acum doar partea care-i publică?

(…) Obiectivul aceste acțiuni de șantaj pe care Marcel Ciolacu exercită în continuare asupra lui George Simion, n-a fost doar de a-l avea, mă rog, ținut în dependență, eventual pentru un eventual tur doi, dar pentru a o bloca coagularea unei forțe cu adevărat național-suveranist în România, care să fie o alternativă la PSD și PNL”, a susținut Cristian Terheș.

Candidatul PNCR a reiterat solicitarea către premierul României de a ieși public și să prezinte toate „datele, documentele și indicii la care a avut acces”.

„E important pentru moment ca Marcel Ciolacu să clarifice lucrurile acestea public, pentru că obligativitatea pe care el o are ca premier a României și candidat la președinția României și dreptul pe care cetățenii românii le au de a vota, în cunoștință de cauză, îl obligă să facă lucrul acesta”, a concluzionat Terheș.

Redăm mai jos intervenția integrală a lui Cristian Terheș:

Vă mulțumesc tuturor pentru că ați venit astăzi la această conferință de presă oarecum extraordinară într-un timp atât de scurt. Motivul pentru care am convocat această conferință de presă e ca urmare a ultimelor afirmații pe care atât domnul Marcel Ciolacu, premierul României, cât și alți reprezentanți PSD le-au făcut în ultima perioadă, mai ales cu privire la informațiile care se perindă în spațiul public.

Cu privire strict la cu această conferință de presă, tema va fi interdicția lui George Simion de a mai intra în Republica Moldova. Subiectul nu este nou în ultima perioadă, însă au apărut o serie de noi date și indicii cu privire la tema aceasta, iar domnul Marcel Ciolacu, care a pus de fapt sau a readus tema pe agenda publică, își reneagă în prezent afirmațiile pe care le-a făcut în urmă cu câteva luni de zile.

Până să ajungem însă la afirmațiile lui Marcel Ciolacu, cred că e important să facem o prezentare cronologică a faptelor. La final voi pune câteva întrebări publice și voi invita atât opinia publică, cât și presa din România să caute răspunsurile la întrebările pe care le vor ridica pe baza documentelor pe care le voi prezenta.

Pe data de 01/10/2018 Ministerul Afacerilor Interne al Republicii Moldova emite decizia 591, în baza căruia cetățeanul român pe nume George Simion, născut la data de 21/09/1986 primește interdicție de a mai intra în Republica Moldova. Aceasta este copia respectivei decizii. În această decizie se menționează, în conformitate cu prevederile articolului 55 a legii nr. 200 din 16/07/2010 privind regimul străinilor din Republica Moldova, și ulterior se menționează toate detaliile respective. Pentru cei interesați, invit să caute articolul 55 Alegi 200 din 2010 privind regimul străinilor din Republica Moldova pentru a vedea argumentele.

Interesant este că această decizie este scrisă atât în limba română, cât și în limba engleză. Dat fiindcă mulți s-au întrebat de unde s-a aflat și de unde se știe despre lucrurile acestea. Voi aveți chiar aici. Merg mai departe la în momentul în care George Simion a primit această decizie de interdicție pe teritoriul Moldovei, el era în Republica Moldova. Cel puțin așa rezultă dintr-o serie de documente publice pe care le-am consultat. El a făcut o serie de demersuri juridice la care avea dreptul – contestații, apel, recurs la respectivele decizii, la respectiva decizie de declarare a sa ca persoană indezirabilă non grata pe teritoriul Republicii Moldova. Le-a pierdut. Vorbim aici de anul 2018.

În 2019, câțiva parlamentari ai Republicii Moldova solicită informații Serviciului de Informații și Securitate al Republicii Moldova SIS în care cere clarificări și detalii cu privire la cetățeanul român George Simion și motivele care au stat în spatele respectivei decizii.
Serviciu de Informații și Securitate a Republicii Moldova pe data de 21/08/2019 comunică răspunsul respectiv la doi parlamentari. În acest răspuns, pe care vi-l pun la dispoziție, se enumeră o serie de articole din diverse legi care privesc siguranța Republicii Moldova. Nu vreau să intru în detalii, puteți consulta documentul și găsiți argumentele pe internet sau în, mă rog, legislația Republicii Moldova care este publică.

Vorbim de anul 2019, an în care domnul George Simion nu era încă ales în Parlamentul României și nu era demnitar al statului român. În 2020, domnia sa ajunge demnitar al statului român. În urma alegerilor parlamentare din toamna-iarna anului 2020. După ce acesta a ajuns demnitar al statului român, face o serie de demersuri în Republica Moldova, prin avocat, prin care solicită anularea sau, dacă nu se poate, anularea, suspendarea acestei decizii din 2018 prin care domnia sa este declarat persoană indezirabilă pe teritoriul Republicii Moldova. A pierdut respectivele acțiuni în instanță.

O să vină unii să spună că justiția din Republica Moldova n-ar fi independentă, că ar fi sub control politic. E un argument și acesta. Dacă verificați datele publice însă – și vorbesc strict de date publice aici, nu de cele ne-publice – o să vedeți că i s-a respectat dreptul la apărare. De exemplu, la un moment dat cere să se caseze o hotărâre, să se revină la instanța anterioară și s-a întâmplat lucrul acesta. Aveți aici o hotărâre a Curții de Apel Chișinău din data de 22/04/2021 unde, prin avocat, domnul George Simion face apel inclusiv la faptul că este demnitar al statului român și posedă pașaport diplomatic și cu toate acestea, instanțele din Republica Moldova mențin decizia din 2018, de a nu i se mai permite accesul în Republica Moldova.

Ne apropiem acum de 2023. Interdicția inițială pe care a primit-o a fost de 5 ani. Pe data de  11/09/2023 Inspectoratul General pentru Migrații și Azil emite decizia 60 prin care prelungește decizia 591, prin care domnul George Simion a fost declarat ca indezirabil în Republica Moldova. Iarăși, domnia sa, cum are orice cetățean dreptul în momentul în care se consideră vătămat într-un drept al său, face o serie de acțiuni în instanță pentru anularea și pentru suspendarea prelungirii interdicției.

Interesant, aici sunt următoarele fapte: în decizia dintr-un recurs pe care îl pierde la Curtea de Apel Chișinău, instanțele din Republica Moldova au obiceiul ca în motivare să facă un rezumat al faptelor (exact cum fac și instanțele din România când motivează o hotărâre, explică ce a spus unu, ce a spus altul și la final trag concluzia) și citez, și vă pun la dispoziție și această hotărâre a Curții de Apel Chișinău din data de 12/02/2024 în cadrul căreia instanța spune așa: la 11/09/2023 Inspectoratul General pentru Migrație și Azil a constatat, citez, că în continuare există indicii că reclamantul prezintă pericol pentru securitatea Republicii Moldova și a emis decizia 60 prin care a decis prelungirea termenului declarării cetățeanului respectiv persoană indezirabilă pe o perioadă de 5 ani, începând cu două zero 02/10/2023 până în 02/10/2028.

În urma acelei decizii, cum am spus, se fac o serie de acțiuni în instanță și la final George Simion pierde toate procesele, această decizie a Curții de Apel fiind datată 12/02/2024. În luna februarie 2024, dacă căutați pe internet o să vedeți că atât site-urile de știri din Republica Moldova, cât și din România au relatat despre faptul că domnia sa a primit prelungire de interdicție să mai intre în Republica Moldova. Totul până aici e public. Orice persoană interesată poate căuta informațiile acestea și are acces la ele.

În această hotărâre a Curții de Apel se menționează, printre altele, că la acest dosar la care facem referire există și o serie de documente atașate. Și pe baza acelor documente atașate la dosar, lui George Simion i s-a prelungit interdicția de a mai intra pe teritoriul Republicii Moldova în luna februarie.

Cum v-am spus, știrea devine publică, toată lumea scrie despre el. Are loc în luna februarie 2024 un interviu al domnului premier al Moldovei, Recean, la postul Pro TV Chișinău. (…)

Deci, atenție în același interviu, premierul Recean și nu întâmplător, poate de două ori menționează numele premierului Ciolacu. N-am făcut-o eu. Primul o face el, oficial al statului moldovean, premier al Guvernului Republicii Moldova, vine și spune în două rânduri că după ce respectiva prelungire a interdicției a rămas definitivă în baza acestei hotărâri judecătorești (care menționează că domnul George Simion este în continuare sau cu privire la el există în continuare indicii că prezintă pericol pentru securitatea națională a Republicii Moldova). Premierul Republicii Moldova notifică pe premierul român Marcel Ciolacu despre această situație, în contextul în care subiectul e amploare.

Pe data de 17/03/2024 domnul Marcel Ciolacu participă la un interviu la Digi 24, unde este întrebat despre acest subiect: Am avut aceste discuții, mi-au venit documentele, documentele au un regim secret, dar am văzut deciziile atât a Republicii Moldova, cât și a Ucrainei, aceea de a menține interdicția cu privire la George Simion.

Deci premierul Ciolacu spune așa: a văzut deciziile și a văzut documentele celelalte clasificate, care sunt în spatele acestei decizii. Eu vă întreb: câți dintre dumneavoastră ați văzut documentele respective, că eu vă arăt acum doar partea care-i publică?

Avem astăzi în România și în cursa pentru prezidențiale un candidat care, în spatele acestei decizii care spune că George Simion este în continuare o amenințare, sau să citesc exact în continuare există indicii că reclamantul prezintă pericol pentru securitatea națională a Republicii Moldova… Această hotărâre are în spate o serie de alte documente, eu nu le-am văzut, domnia sa le-a văzut, însă este hotărâre definitivă a instanței din Chișinău, Curtea de Apel Chișinău, care spune că rămâne definitivă prelungirea interdicției din 2018 a domnului George Simion de a mai intra pe teritoriul Republicii Moldova.

(…) Deci, un om politic român recunoaște și domnul Marcel Ciolacu, are interdicție de a intra în două țări vecine. Aici vorbim strict acum, în cadrul acestei conferințe, despre situația din Republica Moldova. Avem o decizie definitivă a instanței în care se menționează că face referire la o serie de alte date clasificate, că astea ce vă prezint eu aici nu-s clasificate. Pentru cine e interesat de subiect, le poate căuta. Într-adevăr, e de săpat un pic, dar se pot găsi, sunt date publice.

Eu vin și ridic următoarea problemă: în momentul acesta suntem la câteva zile înaintea primului tur de scrutin din România. Unul dintre noi, cei 14 candidați la alegerile prezidențiale, în mod clar, evident, va fi următorul președinte al României. Ce se întâmplă însă cu ceea ce această carte sfântă pentru statul român spune – și citez de la articolul doi din Constituție – suveranitatea națională aparține poporului român, care o exercită prin organele sale reprezentative, constituite prin alegeri libere, periodice și corecte.

Deci, eu vă întreb: mai sunt aceste alegeri libere? În contextul în care ați auzit doi oficiali români, n-o spun eu și nu sunt alegații. E pe fapte și pe declarații oficiale. Doi oficiali, unu român, unu moldovean, în cazul de față, care spun că există o serie de date clasificate în baza cărora instanțele din Republica Moldova au menținut deciziile administrative ca un candidat la președinția României să fie în continuare declarat indezirabil pe teritoriul Republicii Moldova.

Dacă cineva dintre dumneavoastră, prezent aici, a a văzut vreodată documentele respective, să le facă publice. Mă îndoiesc că cineva le-a văzut dintre noi, 14, însă este un candidat care le-a văzut. Nu întâmplător am făcut o ordine cronologică aceste situații și m-am oprit la februarie-martie 2024, pentru că atunci e perioada când toate înțelegerile, să spun, și finalizarea protocolului de coagulare a unei alianțe cu AUR și alături de AUR, a tuturor partidelor național-suveraniste din România a eșuat.

M-au întrebat unii atunci – de ce?, cum? – mi-a fost greu să răspund. Nu găseam răspunsul. Acum îl avem pentru că obiectivul aceste acțiuni de șantaj pe care Marcel Ciolacu o exercită în continuare asupra lui George Simion, n-a fost doar de a-l avea, mă rog, ținut în dependență, eventual pentru un eventual tur doi, dar pentru a o bloca coagularea unei forțe cu adevărat național-suveranist în România, care să fie o alternativă la PSD și PNL.

Vă aduc aminte că, nu întâmplător, la alegerile europarlamentare, cele două partide, PSD și PNL au făcut o alianță electorală. Erau speriați de faptul că în România se putea coagula o asemenea forță național-suveranistă, care să fie o alternativă pentru cele două partide. Și vedem unde suntem în această situație.

Dar dincolo de chestiunea politică, este și o chestiune de bună funcționare a statului român. De câțiva ani de zile subiectul acesta trenează și este ba ascuns, ba tărăgănat, ba luat în derizoriu. În luna februarie-martie, au fost doi oficiali unul al statului român, unu al Republicii Moldova care au făcut afirmațiile pe care le-au făcut. Din păcate, n-am văzut o aprofundare a subiectului, pentru că în stilul tipic, oarecum, de aici totul e privit cu superficialitate. Dar acum, dacă privești în context tot ceea ce s-a întâmplat, cred că prezentarea acestor fapte capătă un alt sens. Ridică o problemă cu privire la ceea ce se va întâmpla duminică, cu ocazia primului tur de scrutin, pe data de 24 noiembrie. Despre ce alegeri libere pentru președinția României mai putem vorbi, în contextul în care, în mod cert, un candidat în persoana lui Marcel Ciolacu deține materiale, hai să le zicem, compromițătoare sau delicate, despre un alt candidat în persoana lui George Simion?

Acesta este și motivul pentru care reiterez solicitarea domnului Marcel Ciolacu de a ieși public și de a prezenta respectivele date, documente, indicii la care a avut acces, pentru că el a spus în acest interviu că deciziile – atât a ucrainienilor, cât și a moldovenilor – sunt, citez, întemeiate.

Ori dacă domnia sa, cu studiile juridice imense pe care le are, consideră că decizia instanțelor din Republica Moldova de a-i interzice lui George Simion să mai intre pe teritoriu acestui stat sunt întemeiate (și decizia publică poate fi căutată pe internet, pe site-ul Curții de Apel Chișinău, o să găsiți mai multe hotărâri acolo). …Dar documentele din spatele acestei decizii, pe care Marcel Ciuleacu le-a cercetat, spune el, l-a făcut să ajungă la concluzia că această decizie este întemeiată. Dar, cum am zis, în continuare există indice cu privire la faptul că domnul George Simion e un pericol pentru securitatea națională a Republicii Moldova.

Am văzut apărarea dânsului pentru că și eu l-am confruntat în perioada respectivă, eram și eu curios, interesat să știu dacă într-adevăr afirmațiile respective sau acuzațiile sunt temeinice. Iar dânsul a spus atunci că totul are legătură, de fapt, cu acțiunile sale prounire și, sincer să fiu, am crezut și eu lucrul acela.

Acum însă, ascultându-l pe premierul Răcean, în contextul actual, totul capătă un alt sens, pentru că, dacă într-adevăr, acțiunile domnului George Simion, pentru care a fost declarat persoană indezirabilă pe teritoriul Republicii Moldova, ar fi privit strict chestiunile care țin de unionism, ar fi trebuit ca filiala AUR din Republica Moldova să fie închisă. Și Partidul Național Conservator Român, pe care îl reprezintă, are ca obiectiv unirea tuturor românilor într-un singur stat, indiferent că sunt pe partea stângă sau dreaptă a Prutului, la fel e și partidul AUR. AUR însă are oficial o filială în Republica Moldova și ați văzut la întrebarea jurnalistei. Nu știu dacă ea și-a dat seama de importanța întrebării pe care a pus-o, dar capătă sens acum.

La întrebarea jurnalistei, dacă și filiala AUR din Republica Moldova încalcă securitatea Republicii Moldova, premierul a spus nu. Decizia îl privește strict pe George Simion – și de ce e important de făcut această diferențiere? aduceți-vă aminte că la alegerile locale din Republica Moldova un partid condus de către Șor a fost efectiv scos din cursa pentru locale, dat fiindcă era amenințare la adresa securității naționale a Moldovei. Așadar, dacă un partid reprezintă o amenințare la adresa securității Moldovei, autoritățile moldovenești au pârghiile legale, juridice, instituționale, de a bloca partidul respectiv de a mai fi o amenințare la adresa securității Moldovei. Lucrul acesta nu l-a făcut însă cu filiala AUR din Moldova. Și atunci eu vin și întreb, logic, dacă n-a fost problema unionistă, motivul pentru care George Simion a fost declarat persoană indezirabilă – și lucrul acesta, recunoaște și Marcel Ciolacu în interviul din 17 martie – care a fost motivul?

Singurul oficial român dintre noi 14 candidați la președinție ai României, care ocupă și o funcție publică în momentul de față, singurul care știe adevărul și a avut acces la toate datele din spatele acestor decizii este Marcel Ciolacu. Ori pentru a avea alegeri corecte și libere în această țară, la 30 și ceva de ani de la căderea regimului comunist, cred că e imperativ și obligatoriu ca Marcel Ciolacu să iasă public și să clarifice aceste lucruri. Poate n-ar fi rău și chiar îndemn în sensul acesta ca Marcel Ciolacu să vină la o dezbatere cu mine pentru a vorbi strict pe documente, iar la dezbaterea respectivă mai pot fi aduse și alte documente, pentru că mai există.

Dar e important pentru moment ca Marcel Ciolacu să clarifice lucrurile acestea public, pentru că obligativitatea pe care el o are ca premier al României și candidat la președinția României și dreptul pe care cetățenii românii îl au de a vota în cunoștință de cauză îl obligă să facă lucrul acesta.

Înainte de a încheia, vreau să fac o scurtă rememorare în perioada pandemiei, dacă vă aduceți aminte, toate datele pe care le-am prezentat public s-au dovedit în timp, a fi corecte. Adevărul este că am știut mult mai multe lucruri decât am putut spune public la momentul respectiv, dar ar fi fost incorect față de cetățeni și față de presă să fac apel sau să folosesc în justificare și în argumente date documente la care restul publicului n-avea avea acces.

Acesta este și motivul pentru care, în perioada respectivă, constant am cerut, de exemplu, de secretizare a acestor contracte semnate de Ursula von der Leyen cu diverse firme producătoare de vaccinuri. Astăzi, dacă vă uitați în retrospectivă, tot ceea ce am spus în perioada pandemiei s-a dovedit a fi adevărat.

Formarea mea intelectuală și spirituală mă obligă de a spune adevărul, iar atunci când fac o afirmație, să fiu cât mai documentat în ceea ce fac. Este exact lucru pe care îl fac acum. Chestiunile pe care le-am ridicat sunt din date publice. Întrebările pe care le-am pus sunt importante pentru democrația din România. Îi solicit premierul lui Marcel Ciolacu și dumneavoastră, ca presă, să insistați să răspundă la aceste întrebări. Am văzut ce a declarat public în ultimele două zile, fie direct, fie prin intermediari, că domnul George Simion nu ar fi agen rus sau că nu s-ar fi întâlnit cu ofițeri sau ce or fi – lucrători ai unor servicii secrete rusești. Nu asta-i chestiunea în momentul de față – cu cine s-a întâlnit se va vedea, ce e important în momentul de față este ca domnia sa să clarifice ce spune el că a văzut.

 

Autor

  • Cu o experiență de peste 20 ani în presă, Dana Musceleanu vine în redacția PS News după aproape 4 ani ca editor coordonator la site-ul Antena 3 și alti 3,5 ani ca senior editor la site-ul B1 TV. Absolventă a Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității București, a debutat pe clasicul print, iar apoi a făcut pasul spre online. "A scrie pentru mine e sinonim cu a fi. Mă bucur să îmi să îmi continui aventura jurnalistică într-un mod cât mai eficient, până nu preiau roboții tot business-ul. :)"

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: