PSnews

Recent

Cristina Tunegaru arată capcanele manualului unic: Ne duce înapoi cu 20-30 de ani EXCLUSIV

jurnalgiurgiuvean.ro

Redacția PSnews.ro revine cu cea mai nouă ediție a interviurilor video, a cărei invitată a fost profesoara de Limba și Literatura Română, Cristina Tunegaru.

Cadrul didactic care în trecut și-a mai exprimat opiniile cu privire la sistemul educațional din România a vorbit luni despre cum resimte un dascăl influența politicului asupra învățământului, dar a și afirmat că planul guvernamental de creare a manualului unic reprezintă un regres considerabil.

”În activitatea mea la catedră, n-am simțit implicarea politicului, însă este evident că schimbările din sistemul de educație vin dinspre Guvern. Cu siguranță ați văzut că au apărut în ultima vreme o serie de tendințe pe care eu le găsesc cel puțin îngrijorătoare și mă refer aici la dorința de a crea un manual unic, care nu e în niciun fel un progres. Dimpotrivă, ne duce înapoi cu 20-30 de ani, înaintea manualelor alternative, și ceea ce vrem să obținem astăzi este să le dăm șansa unor copii de a dobândi competențe, nu de a învăța conținuturi. Am reușit în 20 de ani să trecem de la conținuturi la competențe, să învețe să facă cu conținuturi, și acum ne întoarcem înapoi. Mi se pare îngrijorător și sper că vom renunța la ideea aceasta de manual unic. Deciziile Guvernului nu sunt întotdeauna cele mai bune și implicarea politicului în educație e întotdeauna e de favorabilă: vorbim aici de directorii puși politic de dinainte de examen, care în niciun caz nu-și avea locul la catedră sau la conducerea școlii”, a punctat profesoara de română.

Totodată, întrebată despre părerea pe care i-a lăsat-o noul ministru al Educației, fostul rector al Universității din Suceava, Valentin Popa, cadrul didactic a afirmat: Adevărul e că nu am observat o activitate foarte frecventă a domnului ministru – n-aș putea să spun că am observat ieșiri ale dumnealui sau dialoguri ori discuții. Sper că activitatea lui va fi bună sau cel puțin să nu afecteze mai mult sistemul de educație așa cum este el astăzi”.

Cristina Tunegaru a punctat că nu a simțit vreo diferență între mandatul lui Valentin Popa și cel al predecesorului său, Liviu Pop, însă a subliniat că au existat și foști miniștri care i-au ajutat semnificativ pe dacăli.

”Când ești profesor la catedră simți foarte greu sau puțin măsurile directe ale miniștrilor. S-a întâmplat uneori să simțim măsurile luate de Guvern, care au fost chiar interesante și care ne-au ajutat. Mă refer la măsuri luate de miniștri anteriori, însă acum nu, nu aș putea să spun că se simte vreo diferență”, a afirmat profesoara de română.

Cu toate acestea, cadrul didactic a recunoscut că schimbările pentru profesori au venit, mai repede, pe plan economic: ”La grila de salarizare da, e adevărat. Au fost câteva creșteri, cu câteva procente. Ultima oară chiar cu 10 procente”.

Dacă ar avea posibilitatea să ocupe fotoliul lui Valentin Popa, Tunegaru a spus că ar face mai multe lucruri pentru profesori, începând cu cursurile de formare a acestora: ”E o întrebare foarte dificilă. Cred că, în primul rând, ar trebui să ne concentrăm mai mult pe profesori: pe programe de formare – și formare reală, autentică. În ultimele săptămâni am început un program sau un curs, nu știu cum să-i spun, în care pregătesc profesori pentru titulatizare și definitivat. Ne întâlnim săptămânal și doamnele acestea, pentru că sunt numai doamne profesoare, își doresc foarte mult să învețe și vin cu atâta interes și deschidere să ne cunoaștem, să discutăm despre ceea ce facem la școală. Profesorii își doresc să fie mai buni, să poată aplica metode noi, care să-i atragă pe copii, dar câtă vreme nu reușim să îi aducem în acele centre, să-i învățăm să fie mai buni și fără să le cerem să se implice financiar în asta, cred că n-o să reușim să progresăm cu adevărat”. 

Cadrul didactic a dezvăluit că problema nu este programa școalară, precum spune, de cele mai multe ori, opinia publică, ci modul în care aceasta este pusă în practică.

N-aș modifica programa școalară ci aș da sugestii mai serioase despre cum ar putea fi aplicată aceasta. Programa e foarte frumos construită și permite alegerea unor texte foarte variate, cel puțin aceasta de acum permite selectarea textelor din literatura română sau cea străină, am renunțat la anumite elemente de gramatică, la multă teorie literară. Ne permite să discutăm textele, să alegem ceea ce preferăm, să mergem pe lectură critică. Nu programa e problema, ci felul în care alegem să o punem în practică și dacă alegem să folosim doar ceea ce ne referă manualul sau să folosim texte care sunt pe gustul și placul copiilor”, a punctat Cristina Tunegaru, în închiere.

Urmăriți secvența de la minutul 14:45 și până la sfârșit

 

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inapoi