Skip to content
Video

Cristina Tunegaru, soluție pentru reformarea sistemului educațional: Aici e cel mai trist! EXCLUSIV

pressone.ro

Ediția de luni a interviurilor video PSnews.ro a avut-o ca invitată pe Cristina Tunegaru, profesoară de limba română în județul Ilfov.

Cadrul didactic a făcut o radiografie a actualului sistem educațional românesc, reclamând lipsa de pregătire a celor care ajung să predea, fapt ce creează un cerc vicios, constrângându-i pe unii părinți să-și dea copiii la meditații – lucru inaccesibil familiilor sărace.

„Nu e un sistem performant, din păcate. Ne-am dori să fie un sistem performant, avem programe bune (programele cele noi), avem oameni pregătiți care să creeze materialele acestea (programele și curriculumul), însă nu reușim să pregătim profesorii într-o măsură corectă. Din păcate, ajung la catedră oameni care nu sunt suficient de pregătiți. Și cred că profesorul este cheia educației. Adică avem nevoie și de manuale, și de infrastructură școlară, dar mai ales avem nevoie de profesori pregătiți și motivați. Din păcate, stăm foarte prost cu motivarea profesorilor, pentru că salarizarea știm că este proastă. Profesorul nu se simte apreciat în societate (nici de părinți și nici de copii, uneori), simte că și-a pierdut statutul de dinainte și nu reușește să se integreze în noua paradigmă a societății (nu-și găsește locul). Și atunci apar profesori demotivați, slab pregătiți – și de aici e foarte ușor să ajungem la un sistem neperformant.

Acolo unde există reușite, o să vedem de fapt că implicarea părinților este foarte mare, că se apelează de multe ori la meditații. Meditațiile sunt, de fapt, dovada eșecului sistemului nostru. Nu reușim să facem ceea ce ne-am propus (să-i învățăm pe copii anumite competențe, să-i ajutăm să obțină anumite deprinderi) și atunci, pe lângă sistemul acesta educațional, mai avem un sistem paralel – de meditații. Este cea mai simplă dovadă a eșecului și, din păcate, este în defavoarea copiilor care provin din medii cu un nivel socio-economic redus, care nu-și permit aceste meditații”, a explicat Tunegaru.

Întrebată dacă sistemul mai poate fi salvat, Cristina Tunegaru a răspuns afirmativ, pledând pentru motivarea profesorilor.

„Cu siguranță poate fi salvat și cheia este motivarea și pregătirea profesorilor. Am vorbit de multe ori cu studenți în anii II și III la facultățile noastre și îmi spun că n-au avut șanse să predea, că, deși au făcut practică pedagogică, au predat o oră sau două. Și ajung la catedră fără să aibă niciun fel de experiență. Te trezești în fața unui grup de copii și nu știi cum să le vorbești, ce să faci. Și te trezești în tot felul de situații. Nu e ușor să fii acolo! Nu te duci la catedră și stai, pur și simplu, și-ți faci lecția. Copiii de astăzi sunt mult mai activi și te provoacă tot timpul. E o interacțiune continuă și ei așteaptă semnale de la tine. Și atunci când nu ai niciun fel de experiență, e terifiant pur și simplu să ajungi în fața copiilor și să nu știi ce să faci.

Din păcate, mulți profesori tineri ajung în situația aceasta. Aici e cel mai trist: învață de la ceilalți din cancelarie (și nu întotdeauna prind ce e mai bine) sau din amintiri. Și în felul acesta se propagă aceleași practici pe le-au învățat ei: își amintesc ce făceau profesorii lor când erau ei elevi și încearcă să aplice ceea ce-și amintesc. Asta nu înseamnă în niciun fel progres sau că reușim să ne adaptăm la generațiile de astăzi, care nu sunt în niciun fel aceleași cu cele din trecut”, a mai arătat profesoara de limba română.

Secvența este disponibilă mai jos, în intervalul 10:36 – 14:44:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *