Skip to content
Internațional

Criza din Canalul Suez continuă. Radu Tudor: Sunt 180 de nave blocate, 12% din comerțul global este afectat

Inquam Photos / Octav Ganea
" "

Într-un interviu pentru PS News, analistul de politică externă și jurnalistul Radu Tudor este de părere că egiptenii trebuie să renunțe la „orgoliul excesiv” și să solicite ajutor internațional pentru dezeșuarea cargobotului gigant care a blocat miercuri dimineață Canalul Suez.

„Am văzut evaluările specialiștilor și am constatat că este o situație destul de complicată având în vedere procentul de influență asupra comerțului internațional pentru această criză și cred că situația trebuie discutată la nivel internațional. Nu cred că Egiptul lăsat singur să încerce să rezolve această problemă, iar dacă ea se prelungește și nu apare o soluție e clar că absolut toate entitățile internaționale și toate țările vor fi afectate în interesul lor.

" "
" "

Dacă vorbim despre 12% din comerțul global care este afectat de acest blocaj, atunci e nevoie de un ajutor internațional. Asta în măsura în care Egiptul va accepta acest lucru pentru că sunt 180 de nave care stau în așteptare și mi-e teamă că această criză punctuală cu implicații comerciale profunde să nu evolueze, să nu se transforme în altceva”, susține jurnalistul.

În ceea ce privește ajutorul internațional, Radu Tudor este de părere că acesta poate veni din partea Norvegiei și a Marii Britanii, state care  „cu o flotă performantă care pot interveni rapid”.

„De-a lungul timpului, Norvegia s-a remarcat cu o capacitate cu totul și totul specială de a dezeșua nave în diverse locuri ale lumii. 

Marea Britanie are o capacitate foarte serioasă, dar depinde în ce măsură autoritățile egiptene care gestionează traficul pe canalul Suez vor fi de acord să primească un astfel de ajutor pentru că se întâmplă ca orgoliile și mândria de a nu accepta un ajutor internațional să primeze, accentuând și mai mult problemele. E nevoie de o intervenție rapidă și cred că este foarte bine că discutăm despre acest lucru. Atunci când apar astfel de momente complicate, o țară nu trebuie lăsată singură prelungind criza și prelungind afectarea economiilor.

Uitați-vă cât de afectate sunt economiile, uitați-vă la ce se întâmplă cu industria auto, cu criza de semiconductori. și dacă toate aceste crize punctuale se unesc la un moment dat ca o linie roșie, s-ar putea ca revenirea economică în urma crizei pandemice, în urma crizei de semiconductori, în urma problemelor de la Canalul Suez să se întârzie cu efecte periculoase pentru economii, pentru țări și pentru populație.

În cazuri mult mai complicate în care au eșuat submarine pe fundul mărilor și oceanelor, în cazul în care am avut vase eșuate, astfel de ajutor trebuie cerut de țara gazdă, de țara care se confruntă cu astfel de probleme, iar dacă egiptenii în momentul de față nu fac asta, ei trebuie determinați având în vedere impactul internațional.

Nu este afectată doar economia egipteană, sunt 180 de nave blocate pe Canalul Suez și vorbim de 12% din comerțul global. există mecanisme prin instituțiile internaționale, care să determine Egiptul să solicite un ajutor internațional, prin demersuri de politică externă, prin dialoguri cu președintele statului. Toate aceste aspecte pot fi rezolvate dacă ei acceptă mâna întinsă de ajutor și nu suferă de un orgoliu excesiv în dorința de a rezolva ei singuri această problemă, lucru care nu se întâmplă.

Cu siguranță este vorba și de un orgoliu aici. Eu nu știu dacă au navele necesare pentru a dezeșua nava respectivă. E nevoie de o intervenție performantă, e nevoie de niște companii care au mai fost implicate în astfel de operațiuni. Nu știu dacă Egiptul are așa ceva, sper să o facă cât de curând pentru că dacă toate aceste mici crize punctuale își vor uni efectele, s-ar putea ca ieșirea din criza economică să fie mult mai dificilă decât ne imaginăm”, a conchis Radu Tudor.

Criza din Canalul Suez continuă după ce o navă cargo de gabarit mare a eşuat miercuri dimineaţă, blocând traficul pe coridorul dintre Marea Roşie şi Mediterană prin care trece circa 12% din comerţul global. Remorcherele şi escavatoarele trimise de autorităţi s-au chinuit fără rezultat până acum să mute din poziţie cargoul, scrie Bloomberg. Pentru salvarea se derulează operaţiuni ca în filmele de la Hollywood.

" "

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *