Skip to content
Societate

Cu mașina sau cu trenul? Cum e mai ieftin să ajungi la mare și la munte în această vară

Inquam Photos / Ana-Maria Dumtiru

Pandemie, criză energetică mondială, război în Ucraina. Toate aceste ”ingrediente” au făcut ca în momentul de față călătoria cu mașina să devină practic un lux pentru români, în condițiile în care prețul litrului de benzină depășește 8,3 lei. Club Feroviar demonstrează, pe baza unor calcule incontestabile, că în această vară este mult mai rentabil să te deplasezi spre destinația de vacanță din România cu trenul.

Călătoria cu trenul spre litoral. București-Vama Veche cu nici 40 de lei

Că tot a început sezonul estival, să luăm în calcul două destinații de la malul mării aflate în topul preferințelor românilor: Vama Veche și Mamaia. Pentru a ajunge la Vama Veche, călătorim cu trenul până la Mangalia și de aici luăm microbuzul până la destinație. Cu IR 1981 operat de CFR Călători, durata călătoriei de la București la Mangalia este de patru ore și opt minute, iar prețul unui loc la clasa a doua de 63 de lei. La această sumă se adaugă 4,5 lei, prețul biletului de microbuz Mangalia-Vama Veche și încă 20 de minute la durata călătoriei. În plus, trebuie adăugați 6 lei (costul transportului STB+Metrorex de la domiciliul din Capitală până la gară). În bani, 73,5 lei.

Putem lua în considerare și varianta low-cost a călătoriei cu trenul. RE 11083 operat de Regio Călători face de la București Băneasa la Mangalia trei ore și 38 de minute, iar prețul unui bilet este de 38 de lei. Se adaugă și aici 10,5 lei (transportul din București și cel de la Mangalia la Vama Veche), rezultând 48,5 lei.

Deplasarea rutieră rentează dacă sunt cel puțin patru adulți în mașină

Să vedem care sunt costurile și durata călătoriei pe rutier. Potrivit site-ului specializat viamichelin.com, durata călătoriei este de două ore și 53 de minute. Aceasta este însă calculată pentru o zi de luni, 6 iunie 2002, fără aglomerație pe traseu, așa cum se întâmplă în vârf de sezon. Costul deplasării este de 240 de lei, care include costul benzinei pentru un autoturism Dacia Logan 1,2 16V 75, cu an de fabricație 2018, dar și prețul rovinietei și al taxei de pod de la Fetești.

Făcând comparația feroviar/rutier, rezultă că deplasarea cu mașina devine rentabilă doar dacă în autoturism se află cel puțin patru persoane adulte (pentru elevi călătoria cu trenul este gratis, iar pentru copiii preșcolari este o reducere de 50%). Calculul este făcut luând în considerare trenul de stat. Dacă alegem ca referință trenul Regio Călători, cu mașina nu ar renta decât de la șase persoane în mașină, ceea ce, evident, nu este posibil.

Articolul integral AICI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *