Bogdan Peșchir a fost identificat drept principalul finanțator al unei ample campanii de influențare desfășurate pe TikTok, menite să promoveze candidatura lui Călin Georgescu la alegerile prezidențiale din România de la sfârșitul anului 2024, au precizat miercuri pentru Antena 3 CNN surse judiciare. Investigațiile au confirmat implicarea sa atât în finanțarea, cât și în organizarea logistică a campaniei, iar anumite aspecte tehnice sugerează posibile legături externe, inclusiv cu Federația Rusă.
Potrivit surselor judiciare, ancheta penală a arătat că Bogdan Peșchir și-a folosit contul de TikTok, „bogpr”, pentru a finanța promovarea lui Călin Georgescu cu peste un milion de euro. Din această sumă, o tranșă semnificativă de 381.000 USD a fost direcționată către platforma TikTok între 24 octombrie și 24 noiembrie 2024. Reprezentanții TikTok au confirmat oficial această plată în cadrul unei discuții cu autoritățile române, pe 28 noiembrie 2024. Ulterior, Peșchir a recunoscut că banii au fost folosiți pentru conturile implicate în campania de promovare a lui Georgescu.
Fondurile oferite de Bogdan Peșchir au fost utilizate pentru o strategie online sofisticată, bazată pe influențare masivă pe TikTok. Campania s-a desfășurat printr-o rețea de 20.321 de conturi, create între 2022 și 2023, care au generat peste 2,1 milioane de comentarii suspecte începând cu 23 noiembrie 2024, toate susținând candidatura lui Călin Georgescu. Aceste conturi au fost realizate pe baza unor șabloane prestabilite, având nume precum „ushakov.” sau „aleksandrov.”, urmate de cinci caractere aleatorii. Analiza tehnică a relevat că cele mai utilizate 15 adrese IP asociate acestor conturi provin din Turcia, sugerând o gestionare centralizată de pe aceleași dispozitive.
Un element central al campaniei finanțate de Bogdan Peșchir a fost colaborarea cu influenceri pentru promovarea lui Călin Georgescu, menționează sursele citate anterior. Fiecare influencer a fost plătit cu 390 de lei pentru atragerea a 20.000 de utilizatori, iar recrutarea s-a realizat prin platforma FameUp, specializată în monitorizarea promovării online. Aceștia erau contactați prin e-mail și primeau câte 1.000 de euro pentru distribuirea videoclipurilor de susținere.
De asemenea, a fost descoperită o rețea suplimentară de 25.000 de conturi TikTok, care a devenit extrem de activă cu două săptămâni înainte de alegeri, promovând intens candidatura lui Georgescu. Până la 21 noiembrie 2024, videoclipurile asociate campaniei au acumulat sute de milioane de vizualizări, atingând un vârf pe 25 noiembrie 2024. În paralel, au fost raportate 85.000 de atacuri cibernetice provenite din 33 de țări, având ca țintă sistemele informatice ce sprijină procesul electoral.
Citește mai mult AICI
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News