Skip to content
Sănătate

Cum a mințit Raed Arafat la conferința de presă de după tragedia de la Victor Babeș. DSU știa de problemele TIR-urilor ATI

Inquam Photos/Octav Ganea
" "

Luni seară, în conferința de presă de după tragedia de la Victor Babeș, unde 3 pacienți au murit după ce s-a defectat instalația de oxigen de la unitatea mobilă ATI, șeful DSU, Raed Arafat, a spus că acest lucru s-a produs în urma creșterii presiunii oxigenului, dar că nu este cunoscut motivul pentru care s-a întâmplat acest eveniment trist.

Ba mai mult decât atât, șeful DSU a adăugat că acest TIR de terapie intensivă a funcționat timp de mai multe luni, fără probleme, în Argeș, și că în toate unitățile mobile ATI din țară nu sunt probleme, cu o singură excepție: când a fost inundat un TIR după o ploaie.

" "
" "

 „Este un singur TIR care a avut o defecţiune la climatizare, ca să clarificăm şi treaba asta. S-a repetat de mai multe ori şi acum era la firma care l-a fabricat. Acolo s-a descoperit că o ţeavă de climatizare a fost greşit amplasată. Acum a fost reparat şi este pe drum înapoi. Eu cred că problema de creştere a oxigenului nu este o defecţiune în interiorul TIR-ului şi este un motiv care s-a întâmplat ca să crească oxigenul, dar asta e ce cred”, a declarat Raed Arafat.

Raed Arafat minte. Primele probleme au apărut încă din octombrie 2020

Românii au dat banii pe niște TIR-uri produse de firma Optima Technic. De unde le-am cumpărat? Din Turcia. Prețul anunțat de DSU: 264.930 de dolari pentru o singură unitate mobilă de ATI, scriu jurnaliștii de la Gândul

Contrar spuselor lui Raed Arafat, faptele arată că primele probleme au apărut încă din octombrie 2020, la Spitalul „Victor Babeş” din Timişoara. Atunci, instalaţia de încălzire nu a făcut faţă, iar pacienţii au fost ţinuţi în frig o noapte întreagă. După o lună, acelaşi TIR reparat, era mutat în curtea Spitalului „Municipal” și avea din nou probleme. Daniel Maliţa, managerul unităţii medicale, spunea că de vină a fost o fluctuaţie a nivelului de oxigen. Iniţial, din cauza consumului foarte mare, nivelul de oxigen a scăzut şi a fost necesară schimbarea sursei. Dar, când s-a trecut pe staţia proprie a TIR-ului, presiunea oxigenului a fost prea ridicată şi a dat aparatele peste cap.

„Probabil, în funcţie de evoluţia clinică a fiecărui pacient, a fost nevoie la un moment dat de un consum prea mare. Asta a dus la un dezechilibru al presiunii, adică la o scădere brutală pentru ceilalţi. Atunci a început avaria. Instalaţiile au intrat în avarie şi, din acest motiv, am decis să evacuăm repede pacienţii, ca să vedem exact cauza şi să o remediem, să nu se mai întâmple”, spunea Daniel Maliţa, în 18 noiembrie 2020.

TIR-urile sunt cumva o soluție de avarie în sine. Ele nu au fost concepute, în accepţiunea mea, de a duce pe o perioadă lungă de timp pacienţi cu necesitate de ventilare mecanică. Cred că suprasolicitarea acestor aparate este cea care generează aceste probleme – Voichiţa Lăzureanu, medic infecţionist

Ce spunea DSU despre situația de la Timișoara

„În cursul acestei dimineți, personalul medical care operează unitatea mobilă de terapie intensivă din Timișoara a semnalat echipei tehnice a Spitalului Municipal că din cauza unui consum ridicat, presiunea oxigenului din tir scăzuse, cerând acestora să intervină în a remedia problema și anume, să crească nivelul presiunii de pe ieșirea din stocatorul de oxigen care alimentează atât unitatea cât și întregul spital.

Unitatea Mobilă fiind racordată la rețeaua de oxigen din spital, nu s-a putut crește presiunea, dat fiind faptul că aceasta ar fi însemnat automat, creșterea presiunii oxigenului și în unitatea spitalicească.

Coordonatorul medical care asigură buna funcționare a tuturor unităților ATI mobile a comunicat departamentului tehnic al spitalului, la momentul instalării unității, că fără o ieșire separată, independentă de cea care alimentează spitalul, și care să beneficieze de regulator propriu, o astfel de situație ca cea apărută noaptea trecută nu ar putea fi soluționată.

În urma încercărilor de a remedia situația, departamentul tehnic a luat hotărârea de a racorda unitatea mobilă la o stație secundară de rezervă, independentă de cea a spitalului, dând o presiune mult prea mare de oxigen, de peste 6 bari, fapt pentru care toate ventilatoarele au afișat alarma de presiune crescută și au încetat să mai funcționeze.

Dată fiind această situație, personalul medical care activează în cadrul unității mobile de terapie intensivă a fost nevoit în a muta, în deplină siguranță pacienții, în alte unități sanitare, în vederea continuării îngrijirilor medicale care se impun pacienților infectați cu noul Coronavirus”, a transmis DSU.

22 februarie 2021. Incidentul de la „Marius Nasta”

Următorul incident a avut loc în data de 22 februarie la Institutul „Marius Nasta”. S-a dat alarma de posibil incendiu la unitatea mobilă, dar până la urmă a fost un scurtcircuit, care mai mult a speriat autorităţile şi conducerea spitalului.

Şi TIR-ul ATI care este acum la Iaşi a avut probleme, stând nefolosit în Botoşani. De ce? Fiindcă, din cauza ploii, apa s-a infiltrat în plafon.

Amintim că trei pacienţi infectaţi cu SARS-CoV-2 au murit luni seara după o defecţiune la TIR-ul ATI – unitatea mobilă de Terapie Intensivă – de la Institutul „Victor Babeş” din Bucureşti, care a dus la oprirea alimentării cu oxigen a pacienţilor.

Din primele informaţii, tragedia a avut loc după o creştere bruscă a presiunii în instalaţia de oxigen la care era conectat TIR-ul, care a dus la blocarea completă a ventilatoarelor la care erau conectaţi cei opt pacienţi aflaţi în acel moment în TIR-ul ATI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *