Skip to content
Educație

Cum arată sistemul de învățământ în Franța. Principalele diferențe față de sistemul românesc

Facebook
" "

Cât de diferit crezi că poate fi sistemul de învățământ francez de al nostru?

În societatea actuală tot mai mulți iau decizia plecării ”pe dincolo” și nu puțini aleg Franța ca destinație. Posibil că întrebarea preocupă mințile multora dintre cei care urmează să se transfere cu familiile aici.

O primă reformă, în anul 1975, garanta mai multă flexibilitate tinerilor dornici să se dedice formării profesionale. Următoare mare schimbare are loc în 1992. Avea să înlesnească primii pași spre școală a celor mici, iar mamelor, revenirea la serviciu.

Sistemul de învățământ francez

În prezent, educația este obligatorie între 6 și 16 ani.

Învățământul primar

Înainte să împlinească 6 ani, copilașii frecventează ciclul I de studiu (creșa și apoi grădinița – École Maternelle) în mai multe faze: petite, moyenne, grande.

În următorii 5 ani continuă cu școala primară (École primaire), ce corespunde claselor I – V:

  • Cours préparatoire (CP);
  • Cours élémentaire 1re année (CE1);
  • Cours élémentaire 2e année (CE2);
  • Cours moyen 1re année (CM1);
  • Cours moyen 2e année (CM2).

Gimnaziul

Vreme de alți 4 ani vine rândul gimnaziului (Collège), împărțit în 3 cicluri de studiu:

  • De adaptare (clasa a VI-a – Sixième);
  • Central (clasa a VII-a – Cinquième și a VIII-a – Quatrième);
  • De orientare (clasa a IX-a – Troisième).

Ajunși la acest nivel, limbile străine devin obligatorii, nu facultative ca în învățământul primar.

În primul an, ca primă limbă, se alege între germană și engleză.

Din anul 3 (Quatrième), elevul are opțiuni mai diversificate pentru a doua limbă: engleză, germană, franceză, italiană, spaniolă, rusă și chiar chineză. Însă cum nu toate apar în programa tuturor școlilor, li se recomandă părinților să verifice înainte de înscrierea copiilor.

În ce privește limbile ”moarte”, nu există obligativitate, veste bine-primită de către elevii fără mare afinitate spre ele sau au alte preferințe lingvistice. Însă cine nu are nimic împotriva lor le poate studia opțional, începând cu Quatrième.

La finalul gimnaziului elevii susțin un examen în vederea obținerii primului titlu, cu probe din limba franceză și din a II-a studiată, din matematică, istorie și geografie. Deși evaluarea în sine rămâne o formalitate, absența ei înlătură orice șansă spre liceu.

Liceul

Ajunși la acest prag, elevilor li se deschid noi orizonturi. Pot opta fie spre liceul cu caracter general, fie spre unul tehnologic, fie profesional.

Acesta din urmă constituie un model aparte de liceu, ales în general de către elevii cu obiective profesionale clar definite. Versiunea ”scurtă” are o durată de 2 ani, iar cea ”lungă”, de 4 ani permite și maturitatea profesională.

Obținerea diplomei profesionale facilitează continuarea studiilor ori inserarea în viața activă.

Restul preferă profilul general și tehnologic. Cu o durată de 3 ani, ”numerotarea” claselor respectă modelul anterior:

    • Seconde (clasa a X-a);
    • Première (clasa a XI-a);
    • Terminale (clasa a XII-a).

Primul an este egal pentru toți. Însă din clasa a XI-a (liceele generale), liceenii își aleg ramura ce-i va pregăti pentru Bac (diploma de stat) și apoi pentru carieră:

      • L (literatură);
      • ES (economic și social);
      • S (științific).

Profilul tehnologic include în schimb alte 8 ramuri, precum management, hotelier, design, industrie, agronomie, muzică etc.

" "
" "

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *