Skip to content
Educație

Cum se pot redeschide în siguranță școlile începând cu al doilea semestru

Inquam Photos / Octav Ganea

Kelemen Hunor a precizat astăzi că opinia UDMR, pe care încearcă să o impună și partenerilor de guvernare, este că învățământul clasic trebuie reluat din 8 februarie, când începe semestrul II al anului școlar. De cealaltă parte, ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu a fost ceva mai evaziv în ceea ce privește un răspuns tranșant la această chestiune, spunând că școlile se vor deschide atunci când situația epidemiologică din țară o va permite. Asta ar putea însemna ca școlile să se deschidă chiar și în aprilie, atunci când va începe etapa a 3-a de vaccinare pentru populația generală.

Cum se pot deschide școlile în siguranță

Trebuie spus din capul locului că redeschiderea școlilor trebuie să reprezinte o prioritate urgentă a guvernului. Mutarea cursurilor în online a reprezentat o situație de avarie care însă nu poate continua la nesfârșit. Mulți copii din zone defavorizate nu au acces la internet sau nu dețin dispozitivele necesare pentru a desfășura cursuri online. Multe cadre didactice nu sunt pregătite nici acum pentru a ține astfel de cursuri. Rezultatul e previzibil în numeroase cazuri: profesorul se face că predă, elevul se face că învață. Experimentul învățământului online a scos la iveală deficiențele cu care se confruntă educația din România. Ignorarea acestor deficiențe de către guvernanți nu le face însă să dispară, iar rezultatele dezastruoase ale acestui tip de învățământ încep să iasă la iveală. Cu alte cuvinte cursurile în online, cel puțin în România de astăzi, nu le pot suplini pe cele față în față. Așadar, prioritatea urgentă ar trebui să fie reprezentată de redeschiderea școlilor. Cum se poate face asta însă în condiții de siguranță, în contextul epidemiei de coronavirus? Ei bine guvernanții au câteva opțiuni pe masă.

În primul rând, revenirea la un sistem hibrid ca cel practicat anul trecut, ar putea reprezenta soluția minimală până la intrarea în faza a treia de vaccinare. Asta înseamnă că elevii vor putea veni la cursuri prin rotație. În situația ipotetică a unei clase cu 20 de elevi, primii 10 pot veni fizic la cursuri o săptămână în timp ce, restul de 10 să desfășoare cursuri online, urmând ca în a doua săptămână să se realizeze rotația. Testarea regulată a personalului didactic și a elevilor la intrarea în unitățile școlare ar reduce și mai mult șansa izbucnirii unui focar în școală.

O altă variantă ar putea fi reprezentată de suplinirea profesorilor. Concret, guvernul ar trebui să angajeze cel puțin un profesor suplimentar pentru disciplinele esențiale și să împartă clasele în două. Orele s-ar putea face tot prin rotație, fie în aceeași zi, fie o zi da, una nu. Desigur aici vorbim despre costuri adiționale, dar trebuie să înțelegem că educația costă, însă și beneficiile sunt pe măsură.

Includerea profesorilor în schema de vaccinare și accelerarea procesului de vaccinare ar putea reprezenta și ea o soluție pentru această problemă. În plus, un plan de testare națională al profesorilor derulat pe mai multe zile ar putea oferi o imagine clară asupra resurselor de care dispun autoritățile pentru redeschiderea școlilor.

Toate soluțiile oferite mai sus nu sunt perfecte, însă ele sunt mai bune decât varianta autorităților, respectiv: “așteaptă și vezi ce se întâmplă”. Guvernul trebuie să înțeleagă că redeschiderea școlilor trebuie să reprezinte o prioritate urgentă.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *