Skip to content
Știri

Cum vrea Ministerul Educaţiei să-i lase fără posturi pe profesorii fără har, din anul şcolar 2020-2021

Aspiranţii la o poziţie didactică sunt nevoiţi, de anul viitor, să aibă finalizate cursurile psihopedagogice. Măsura a fost pusă în dezbatere de Ministerul Educaţiei ca parte a proiectului metodologiei de mobilitate pentru personalul didactic în anul şcolar 2020-2021 şi vine în contextul în care Monitorul Educaţiei pe 2019 al Comisiei Europene trage noi semne de alarmă cu privire la pregătirea cadrelor didactice din România.

Mai exact, vechea prevedere care arăta că cei care se se angajează în învăţământ „au obligaţia să finalizeze pregătirea psihopedagogică în termen de cel mult un an” ar urma să se schimbe într-o obligaţie de a face „dovada finalizării pregătirii psihopedagogice” atunci când se înscriu la titularizare. Măsura este parţial motivată de faptul că nu exista niciun proces de verificare a absolvirii modului psihopedagogic în perioada de un an în care cadrele didactice erau obligate să termine studiile. Astfel, modificarea obligă inspectoratele judeţene să verifice până la 30 ianuarie 2020 dacă cei care s-au angajat începând cu anul 2012 au absolvit cursurile psihopedagogice în acest interval, scrie adevarul.ro.

E o măsură de avarie. Modulele pshiopedagogice sunt mai degrabă o formalitate pe care mulţi o văd ca pe ceva ce poate fi plătit pentru a avea hârtia şi să poată intra în învăţământ. Nu există niciun fel de studiu care să evalueze impactul modulelor psihopedagogice, dar din experienţa mea nu funcţionează foarte bine. Sunt mai mult cauze pentru acest lucru: multe se fac în format inteniv, de foarte multe ore, în weekend-uri, ajungându-se la numărul de credite necesare într-un timp foarte redus. Iar asta ridică un semn de întrebare cu privire la calitatea acestor cursuri, mai ales că aveai stipulat că trebuie să faci un număr minim de ore de practică pedagogică şi n-a fost niciodată foarte clar în ce măsură absolvenţii chiar le făceau”, spune Sebastian Ţoc, sociolog şi cercetător în cadrul ICCV.

Având în vedere şi rezultatele obţinute la examenele de titularizare şi definitivat a cadrelor didactice, modulele psihopedagogice din cadrul DPPD-uri (departemente pentru pregătirea personalului didactic) nu par că-şi ating scopul. De altfel, Legea educaţiei prevede încă din 2011 înlocuirea lor cu masterate didactice, dar măsura nu a fost respectată niciodată. „Din 2011, aceste DPPD-uri trebuiau înlocuite cu masterate didactice – conform legii, au fost într-un fel de vid legislativ. Deşi scria acest lucru în lege, nu s-au făcut niciodată metodologii care să spună cine poate să organizeze aceste masterate didactice şi prin diverse ordine de ministru s-a perpetuat, practic, ideea de modul psihopedagogic”, a mai explicat Ţoc.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *