Skip to content
Opinii

Cursa pentru europarlamentare și bătălia sondajelor de opinie

Gandul.info

Cursa pentru alegerile europarlamentare a intrat în linie dreaptă, iar partidele pregătesc cu grijă listele cu candidați. Totuși, așa cum putem observa, există o confruntare nu doar la nivel de partide și candidați, dar și în subsidiar, la nivelul sondajelor de opinie.

Sondajul IMAS vs Sondajul Curs

Luna trecută presa din România publica cel mai nou sondaj IMAS, realizat la comanda USR. Cercetarea prezenta două măsurători: una privind intenția de vot la alegerile europarlamentare, iar alta privind intenția de vot la alegerile parlamentare. Astfel, potrivit datelor din sondaj, PNL se afla în scădere față de lunile trecute, PSD se afla în cădere liberă, iar ALDE avea cea mai spectaculoasă creștere.

Clasamentul electoral, la alegerile europarlamentare, potrivit acestui sondaj a fost următorul: PSD – 24,5%, PNL – 23,3%, USR – 13,2%, ALDE – 12,8%, Pro România – 9,1%, PLUS – 7,4%, UDMR – 5,7%, PMP – 2,5%, Alt partid – 1,5%.

Zilele trecute, Radu Tudor a prezentat la rândul său, un sondaj Curs care măsura intenția de vot a românilor pe anul 2019. Potrivit datelor sondajului, PSD se află în continuare pe primul loc la intenția de vot cu 32 de procente urmat de PNL – 22%, ALDE – 9%, Pro România – 9%, USR – 9%, Plus – 5% și PMP – 5%.

Ambele sondaje înregistreză o scădere în ceea ce privește intenția de vot a electoratului pentru Partidul Social Democrat. Totuși, diferențele sunt foarte mari. Dacă sondajul IMAS plasează PSD cu 24,5%, sondajul Curs arată că PSD ar obține 32%. Vorbim despre o diferență de peste 7 procente, care nu poate fi atribuită unei erori statistice. Tot o diferență semnificativă o putem observa și în cazul ALDE, de aproape 4 procente (3,8%). În cazul celorlalte partide diferențele procentuale sunt cuprinse între 0,1% și 2,5%.

Sondajul Avangarde

În luna ianuarie a acestui an, sociologul Marius Pieleanu, prezenta la rândul său un sondaj Avangarde. Astfel, potrivit acestui sondaj, la alegerile europarlamentare PSD ar obține 33%, PNL – 23%, USR – 12%, ALDE – 10%, PLUS- 7%, ProRomânia – 5% și UDMR – 5%. Observăm din nou faptul că diferența majoră o vedem la Partidul Social Democrat.

Dacă sondajele Avangarde și Curs plasează PSD pe poziții similare cu o diferență de doar 1 pocent în intenția de vot, între sondajul IMAS și Curs pe de o parte și IMAS și Avangarde, pe de altă parte există o diferență de 7,5 respectiv 8,5 procente. Greu de atribuit o astfel de diferență unei erori statistice. Cum ar trebui să privim așadar aceste sondaje și ce ar trebui să înțelegem din ele?

Slăbiciunea sondajelor de opinie

Dacă în cazul partidelor care au trecut deja prin testul alegerilor, respectiv PSD, PNL, ALDE, UDMR, PMP și USR rezultatele sondajelor pot fi comparate cu procentul efectiv obținut la ultimul scrutin parlamentar, situația nu poate fi la fel cu noile partide care nu au trecut niciodată prin acest test al alegerilor – Pro România și PLUS. În cazul acestora din urmă, genul acesta de sondaje pot fi vădit păcălitoare de vreme ce procentele nu pot fi contrapuse unor date factuale.

Așa s-a întâmplat și înaintea alegerilor legislative din 2016, când majoritatea sondajelor de opinie dădeau cifre legate de noile partide de atunci care nu trecuseră prin testul alegerilor USB/USR și PMP. Dacă în cazul USB/USR sondajele plasau adesea formațiunea condusă atunci de Nicușor Dan undeva la 10%, formațiunea lui Traian Băsescu era în majoritatea sondajelor sub pragul de 5%, de intrare în Parlament. Alegerile parlamentare din 2016 au demonstrat că sondajele au fost păcălitoare în privința acestor două formațiuni politice. USR  a obținut mai puțin decât arătau sondajele, 8,61%, iar PMP a depășit aștepările, obținând peste pragul de intrare în Parlament, respectiv 5,19%. În concluzie, în cazul noilor partide trebuie să așteptăm consumarea unei runde de alegeri. Nu în ultimul rând, sondajele de opinie pot avea și un rol strategic. Ele pot influența electoratul, îl pot mobiliza sau demobiliza pentru viitoarele alegeri. Astfel, nu ar trebui să ne mire că în subsidiarul luptei “clasice” dintre partide, avem o bătălie a sondajelor de opinie.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *