Skip to content
Opinii & Analize

Dai bani la RATB și primești bătaie. Nu călătorii fără bilet au distrus compania

E lung titlul, ştiu, dar conţine două adevăruri care nu pot fi omise. Sunt ani de zile în care ni se tot vorbește despre un dezastru la RATB, dar tot ne ascundem în spatele călătorilor fără bilet și considerăm că aceștia au distrus o companie a statului.

Tindeam să cred că e pe cale de dispariție genul de controlor RATB. Doar în țările primitive mai vezi controlori în mijloacele de transport. Să nu vă mai povestesc că în Italia mi-a fost verificat biletul de tren cu ajutorul unui iPad, de către o domnișoară care și-a cerut scuze că m-a deranjat. Atenție! Și-a cerut scuze, pentru că, indiferent că-și face meseria, e un deranj. Citeam o carte și am renunțat la rândurile poveștii ca să-i înmânez biletul. Mi-a transmis o zi bună cu același zâmbet pe care îl avea de la început, cu toți călătorii. Dar toate astea sunt lucruri fine, pe care nu le aștept de la niște indivizi care se laudă că-i au pe daci drept strămoși.

În RATB apar adesea niște specimene care au obiceiul să se creadă stăpâni pe autobuz. Indiferent că un călător are sau nu are bilet, deja fiecare cetățean al acestei țări contribuie la bugetul RATB, deoarece Primăria Capitalei oferă o subvenție. RATB primește anual o subvenție de 500 milioane lei de la Primăria Capitalei, care reprezință circa 60% din bugetul companiei, iar pentru ca bucureștenii să circule gratuit, consilierii capitalei ar trebui să fie de acord și să mai ofere 50 de milioane lei în plus, preciza Sorin Oprescu la începutul lui 2015. Banii pe care RATB îi primește de la călători sunt în valoare de 50 de milioane lei, aproximativ 10 milioane de euro.

Dacă bucureștenii nu sunt capabili să scoată bani pentru a-și plăti călătoria, statul român ar putea impune bucureștenilor o taxă pentru transportul în comun, iar dacă acesta ar fi gratuit, probabil bucureștenii vor fi încurajați să folosească mijloacele RATB. Ar trebui ca fiecare individ din București să plătească 25 de lei pe an pentru a acoperi diferența de 50 milioane lei. Sigur că nu va plăti toată lumea, astfel o taxă de 10 de lei pe lună, pentru anumite categorii de persoane, n-ar reprezenta o tragedie, în condițiile în care cetățenii din București au cele mai mari salarii din țară. Totodată, niciun politician nu va avea curaj să ceară bani pensionarilor, cei care folosesc cel mai mult RATB-ul. Nu doar că o astfel de taxă ar acoperi o gaură din buget, dar ar putea reprezenta și o sursă pentru modernizare regiei de transport. Își doresc bucureștenii autobuze noi? Atunci să scoată bani din buzunar, așa funcționează statele civilizate. Cum de altfel nimeni nu-ți oferă o mașină nouă fără s-o plătești.

Dar totul ar fi un vis frumos. Să recunoaștem, nu banii sunt problema la RATB, ci corupția și prostia. Să nu folosim termeni „fini” precum incompetența sau tentația. Să fim duri cu toată conducerea RATB și toți cei de acolo pentru toate umilințele la care am fost supuși de controlorii lor, de șoferii care au furat motorină, de directorii care au distrus compania statului. RATB reprezintă un câmp de bătălie politică, la fel ca RADET, însă soluțiile vor întârzia să apară. Cetățenii nu pot înțelege că trebuie să scoată bani din buzunar și, în același timp, nici nu vor accepta să-i ofere unei companii care a irosit miliarde de euro.

Controlorii RATB intră în aceeași categorie cu bodyguarzii din cluburi, antrenorii de fitness, polițiștii locali și alte specii pe care le credeam pe cale de dispariție într-o țară care spera la civilizație. Creier puțin, legislație absurdă și incompletă, dar mult exces de zel pe seama frustrărilor de acasă și a conștientizării propriului lor statut social. Ținând cont că n-au altă posibilitate de a ieși în evidență sau de a fi remarcați, vor încerca de fiecare dată să intervină în viața ta, iar asta va reprezenta o plăcere a lor personală. E de la sine înțeles că civilizația e departe de această țară. Niciunde prin Vestul Europei n-o să fii călcat în picioare de funcționari ai statului, deoarece ei conștientizează că tot tu îi plătești. Civilizația presupune ceva ce nouă, ca popor, ne lipsește cu desăvârșire – respectul.

Aici ar fi necesară o lecție de morală, de etică, poate puțină filosofie, dar mi-aș toci degetele degeaba pe tastatură cu niște specimene care sper să dispară și, peste câțiva ani, doar să-mi amintesc că în România au existat niște primitivi. Poate să mai inventăm și câteva bancuri despre ei, că în rest ar trebui să le plângem de milă.

1 comentariu la “Dai bani la RATB și primești bătaie. Nu călătorii fără bilet au distrus compania

  1. Eu cred ca nu e cazul sa exageram! Circulatul ,,mocca”a multor calatori nu a fost singura cauza a pierderilor RATB.Dar a fost una dintre ele.Daca soferii au furat carburant,sefii,bani ,etc,etc,etc.,nu inseamna ca trebuie sa incurajam si hotia celor care beneficiaza de serviciile tranportului in comun.SE impune masura pdepsirii hotilor din RATB dar si a celor ce circula ,,gratis”. Ce s-ar intampla daca am ircula toti gratis?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *