Politica Agricolă Comună (PAC) reprezintă un set de reguli și mecanisme care reglementează producerea, procesarea și comercializarea produselor agricole în Uniunea Europeană și care acordă o atenție sporită dezvoltării rurale.
Europarlamentarul Daniel Buda, vicepreședintele Comisiei pentru agricultură și dezvoltare regională (AGRI) a vorbit, pentru PS News, despre noul său mandat și prioritățile noii PAC care privesc, în primul rând, România.
“În acest nou mandat se va lucra pe noua Politică Agricolă Comună (PAC) care va intra în vigoare în 2026. Dar aici legislația fiind foarte complexă, procesul este de durată și este important ca toți actorii politici și decidenții politicilor agricole să își canalizeze atenția către identificare acelor obiective care trebuie să fie urmărite în PAC și în același timp plecând de la ceea ce n-a funcționat trebuie să facem să funcționeze.
Pentru România , în septembrie va fi prima sesiune a discuției oficiale din activitatea noului PE, în ceea ce privește transportul animalelor vii, atât în interiorul UE cât și în exteriorul acesteia.
Regulamentele vin cu modificări substanțiale în această zonă. Trebuie urmărit cu interes și costurile deoarece fermierii români au nevoie să trasporte animale vii, dar cu ce costuri?”, spune Daniel Buda.
La sfârșitul anului trecut, Comisia Europeană a prezentat o propunere de reglementare a modului în care sunt transportate animalele în UE. Se ține cont de limitarea timpului de transport.Comisia Europeană propune , de asemenea, creșterea spațiului alocat animalelor vii, în mijlocul de transport.
Totuși, potrivit senatorilor români, asigurarea unui spațiu mai mare ar putea determina creșterea riscului de răniri în timpul transportului. Toate aceste condiționalități au făcut că Senatul României să adopte o hotărâre în care se sesizează imposibilitatea punerii în practică a prevederilor din actul normativ european.
Astfel, senatorii susțin că este necesară evaluarea impactului economic și a posibilităților practice de implementare a măsurilor propuse, dat fiind condițiile tehnice și practică în domeniu.
”Având în vedere că în proiectul de regulament temperatura de 25ºC este considerată că fiind extrem de ridicată, pe durata verii, transportul nu se va putea desfășura decât pe teritoriul național (pe timpul nopții).
Totodată, ar trebui reconsiderată verificarea exclusivă a prognozei meteorologice, fără a se ține cont de temperatura din mijlocul de transport, care poate fi dotat cu sisteme pentru menținerea unei temperaturi optime la bord.
De asemenea, stabilirea limitelor de temperatură ar trebui să țină cont de temperatura de confort termic pentru fiecare specie de animale în parte”, atrag atenția senatorii.
Regulamentul UE prevede că atunci când prognoza de temperatură indică temperaturi între 25°C și 30°C, timpul de călătorie în perioada cuprinsă între orele 10.00 și 21.00 nu trebuie să depășească 9 ore.
Totodată, numai atunci când prognoza de temperatură indică temperaturi peste 30°C sunt permise călătoriile care au loc integral între orele 21:00 și 10:00, iar când prognoza de temperatură indică temperaturi peste 30°C între 21.00 și 10.00, spațiul disponibil pentru animale se majorează cu 20%.
”Considerăm imperios necesară analizarea în detaliu a impactului prevederilor întregului act normativ și modificarea acestuia în consecință. În plus, trebuie avute în vedere și ambițiile Uniunii Europene privind decarbonizarea și reducerea gazelor cu efect de seră, în acest sens fiind necesară evaluarea impactului privind consumul suplimentar de combustibili și energie, generat de implementarea măsurilor propuse”, se mai precizează în Hotărârea Senatului.
Daniel Buda: “ Cerealele rămân o provocare pentru noi, mai departe”
„Problema cerealelor rămâne una presantă și stringentă, în condițiile în care China și-a reconsiderat cererea către piața europeană, ceea ce va crea perturbări ale pieței pe viitor. Condițiile, din punct de vedere climatic, afectează grav producția de cereale. De exemplu, fermierii care au mizat anul acesta pe grâu și rapiță ar putea recolta mai puțin decât anul trecut”, mai spune eurodeputatul Daniel Buda.
Potrivit ultimului Raport CE, cerealele ucrainene merg către piețele globale, mai puțin către UE. Pentru sezonul agricol 2024/25 se preconizează că producția de cereale a UE va crește la aproximativ 278,5 milioane de tone (un +3% de la an la an), în principal datorită randamentelor mai bune.
A șa cum știm, precipitațiile cantitativ mari au afectat producția de cereale în 2023/24 și au făcut uneori dificil accesul fermierilor (mai ales în nord-vestul și centrul Europei) la terenurile lor pentru a semăna culturile de primăvară. În ansamblu, importurile de cereale din UE – pentru perioada iulie 2023-Iunie 2024 – ar putea rămâne cu 17% mai mari decât media pe 5 ani.
Pe de altă parte, o logistică îmbunătățită a coridorului Mării Negre facilitează exporturile de cereale ucrainene către piețele globale, și mai puțin către piața UE. Suprafețele cultivate și randamentele pentru soia și floarea-soarelui au crescut în perioada 2023/2024. Drept urmare, este de așteptat ca producția de oleaginoase și culturi proteice să sporească în perioada 2024/2025.
În ceea ce privește utilizarea pesticidelor, eurodeputatul Daniel Buda spune că “s-a decis ca la PE, Comisia Europeană să nu mai vină, deocamdată, cu propuneri noi”.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News