Skip to content
Politică

Daraban (CCIR) pune degetul pe rană: cum poate cheltui statul mai puțini bani cu autostrăzile

adevarulfinanciar.ro
" "

Mihai Daraban – președintele Camerei de Comerț și Industrie a României (CCIR) – pune degetul pe rană. Vedeți mai jos cum poate cheltui statul român mai puțini bani cu autostrăzile.

Prezent vineri la interviurile DCnews Live, oficialul CCIR și-a exprimat îngrijorarea cu privire la sumele astronomice pe care le cheltuiesc autoritățile autohtone când vine vorba despre exproprieri, Daraban atrăgând atenția că acești bani ar putea foarte bine să fie dați din fonduri europene atrase pentru infrastructură.

" "
" "

„Lipsa de infrastructură îl împinge pe omul de afaceri din România să-și crească prețul la transport – practic să piardă competiție cu țările din jur – și aceasta este o urgență maximă. Revenind la fondurile europene: la noi marea problemă la autostrăzi rămân traseele. Cea mai mică problemă ar fi absorbția de fonduri europene pentru infrastructură. Lucrurile pot fi foarte simple, la fel ca și subvenția în agricultură, numai că trebuie să ai o singură condiție de eligibilitate, să arăți că terenul pe care se face autostrada este al tău, este eliberat de sarcini. Aici intervin problemele românești, specifice: pe unde trece autostrada, pe terenul cui? Marea problemă a noastră este că aceste exproprieri se fac exclusiv cu bani de la buget, nu sunt eligibile pe fonduri europene, a comentat Daraban.

În continuare, Mihai Daraban a dat exemplul orașului său de baștină, Constanța.

„Pe la centura Constanței, exproprierea a fost de 10 euro pe metru pătrat de teren agricol, adică 100.000 de euro hectarul”, a subliniat președintele CCIR.

Ca o soluție, șeful Camerei de Comerț a pledat pentru ca România să ia exemplu de la legislațiile altor țări.

„În condițiile acestea, nu vom putea construi niciodată autostrăzi, pentru că bugetul de stat nu va putea niciodată să plătească sumele acestea unuia și altuia. Nu mai comentez că unii care știu traseul de la început își trec terenul din extravilan în intravilan, își mai fac câte un PUZ și câte un PUD ca să crească prețul terenului ce va trebui să fie expropriat. Aceasta este marea problemă în România, pe scurt. Pleacă de la faptul că-n expropriere banii sunt oarecum legali, aparent, easy money, pentru că vremea în care luai bani de la constructori ca șpagă s-a cam dus.

Când avem o mare dilemă și nu știm cum să rezolvăm un caz anume, trebuie să ne acceptăm nivelul de pregătire și să copiem o legislație. E foarte simplu; nu e o chestiune complicată în a face un schimb de bune practici. Nu e o rușine să copiezi o legislație. Sunt țări unde sunt prețuri stabilite de guverne, unde se judecă mai târziu, dar nu se stă. Lucrurile sunt foarte complicate în România. Vă spun: fondurile europene pentru autostradă sunt la fel de simplu de obținut ca și subvenția pentru agricultură, a detaliat Daraban.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *