Skip to content
Societate

Data de la care paşaportul COVID intră în vigoare şi de unde poate fi descărcat

Parlamentul European (PE) a aprobat definitiv, ieri, certificatul digital de vaccinare, necesar pentru a-i scăpa pe turiştii care vor să călătorească în UE de o serie de restricţii de călătorie impuse de statele membre în contextul pandemiei. Potrivit PE, documentul nu are menirea de a restricţiona libertatea de circulaţie, ci dimpotrivă, de a o facilita. În România, documentul va fi disponibil de la 1 iulie, iar de implementarea lui se ocupă STS

„Paşaportul Covid” – aşa cum a devenit cunoscut opiniei publice, deşi PE subliniază că nu va fi un document de călătorie – va fi emis gratuit de autorităţile naţionale şi va fi disponibil în format digital sau pe suport de hârtie şi va include şi un cod QR. Documentul va dovedi că deţinătorul a fost vaccinat, s-a vindecat în urma infectării sau a obţinut recent un rezultat negativ la testul RT-PCR. În practică, va fi vorba de trei certificate distincte, scrie adevarul.ro.

Înţelegerea la vârful autorităţilor europene este ca statele membre să nu poată să impună restricţii de călătorie suplimentare posesorilor de certificate, cum ar fi carantina, autoizolarea sau testarea, „cu excepţia cazului în care (restricţiile – n.r.) sunt necesare şi proporţionale pentru protecţia sănătăţii publice”. Această excepţie se referă la posibilitatea statelor de a impune măsuri restrictive suplimentare, de exemplu, în cazul apariţiei unei noi variante SARS-CoV-2.

Certificatul digital european urmează să poată fi utilizat, începând cu 1 iulie 2021, pe toate teritoriile statelor membre. UE şi-a lansat platforma tehnică care permite interoperabilitatea certificatelor, iar statele membre au început să emită aceste documente. Nouă state europene s-au conectat deja la platforma informatică a UE: Bulgaria, Croaţia, Republica Cehă, Danemarca, Germania, Grecia, Polonia, Lituania şi Spania. Peste un milion de persoane au primit deja certificate digitale UE care atestă că îndeplinesc una dintre cele trei condiţii. Alte state sunt în diverse stadii de implementare a platformei informatice care garantează funcţionarea unitară a acestui sistem.

În România, platforma privind certificatele digitale COVID va fi implementată cu suportul Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, până la data de 1 iulie, a declarat directorul STS, Ionel-Sorin Bălan.

Directorul STS a explicat că platforma informatică va permite generarea a trei tipuri de certificate: de vaccinare, de ieşire din boală şi de testare.

Se va accesa un portal. Pe acest portal, persoana care doreşte descărcarea unui certificat va furniza câteva date. Aceste date vor fi verificate în sistemele informatice pe care le avem la dispoziţie, respectiv Registrul Naţional de Vaccinare sau Coronaforms, Registrul electronic pentru vaccinare şi aplicaţia Coronaforms pentru celelalte tipuri de certificate. După aplicarea cererii unuia dintre certificate sau mai multe, persoana care încearcă să intre în posesia unui asemenea certificat va primi în contul personal, înregistrat pe platforma informatică, acest document. Acest certificat poate fi ţinut fie în mod electronic (pe telefonul mobil sau pe alt device), fie poate fi printat şi prezentat autorităţilor, existând, de asemenea, aplicaţie dezvoltată care permite verificarea autenticităţii documentului prezentat”, a explicat directorul STS.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *