Skip to content
Politică

De ce ar trebui ca generația noastră să voteze USR – Plus. Pentru a învăța o lecție de viață importantă

INQUAM Photos / George Calin

• textul este mai lung și necesită “puțintică” răbdare.

• nu este recomandat ”talibanilor”, pentru că se vrea și o scurtă incursiune în mentalitatea alegătorului de tip nou.

• se adresează celor cu mintea deschisă și, în esență, are o nuanță profund pozitivă, în ciuda opiniilor exprimate.

• informațiile factuale sunt culese, pe surse de încredere, tocmai din interiorul USR – Plus.

Unele dintre teoriile care au dus la formarea noilor partide USR și Plus au fost acelea că vechile partide funcționează ca niște caste închise și că societatea are nevoie de “oameni noi în politică”. Și, mai ales, să se derobeze, pe românește spus, de metehnele promovării pe pile.

În 2012, am lansat formatul de emisiune ”Dosar de politician”, indicând aceste tare ale vieții politice cu mult înainte ca USR sau Dacian Cioloș să apără pe scenă. Cioloș funcționa la Bruxelles în calitate de “om al lui Basescu”. În subsidiar, dincolo de dezvăluiri și “puneri la zid” jurnalistice, emisiunea milita pentru primenirea vieții publice. Era o emisiune #rezist avant la lettre și nu de multe ori a fost criticată pentru că era un format prea virulent, antisistem, cu un discurs similar cu cel al noilor partide de acum, conduse de Barna, Ghinea și Cioloș.

Aparent, primenirea politică a venit. Publicul avea nevoie de fețe noi încă din 2012, lucru ușor de observat pe parcursul cristalizării în interiorul societății a curentului antisistem, a vehemenței strigate în stradă împotriva vechilor politicieni. Noii lideri de azi beneficiază din plin de acest val de nemulțumire acumulat în circa șapte ani.

Reprezintă ei, însă, cu adevărat ceea ce societatea are nevoie sau sunt doar beneficiarii faptului că au apărut la locul potrivit, la timpul potrivit, pe scena publică? De ce numele lor sunt Barna, Ghinea sau Cioloș și nu altele? Cum au ajuns aici? Puteau fi alții în locul lor? Meritau oare alții să fie liderii noii generații politice?

Întrebarea fundamentală este dacă acești noi politiceni care vor beneficia de votul alegătorilor dezamăgiți de partidele tradiționale reprezintă principiile pe care o parte a societății și le dorește de la clasa conducătoare. Luate la bani mărunți, cu același ochi critic folosit pentru a judeca celelalte partide, se observă destul de ușor că “noile partide” sunt de fapt ecoul vechilor partide. Diferența o fac, însă, fețele noi și stilul de comunicare modern. Unele metehne sunt similare până la copy paste. Și asta demonstrează că noi, ca societate, mai avem de evoluat și că nu este suficient să schimbi fețele politicienilor pentru că s-ar putea ca apucăturile lor să fie la fel cu cele ale “dinozaurilor”. Și atunci să înțelegi că de fapt societatea în ansamblu are o problemă.

Sentimentele sunt cele care dictează în politică. Rațiunea și faptele mai puțin. Iar sentimentul larg răspândit al generației mele este că trebuie să vină o schimbare. Trebuie oameni noi. Însă aceste fețe noi au nume și prenume și cer voturile publicului dezamăgit, la fel cum, la rândul lor, au făcut-o în 1996, 2004, 2008 alți politicieni deveniți acum, inevitabil, învechiți și corupți.

Faptele nu prea contează în politica de zi cu zi, în sensul că nu sunt esențiale în procesul de decizie politică. Adică, rațiunea este învinsă, de regula, de sentimente când iei decizia să mergi la vot și să votezi “altceva”. Faptele contează la scara mare a istoriei, când ai posibilitatea, punându-le cap la cap, să vezi greșelile pe care societățile le-au făcut.

Faptele și informațiile arată astfel: sute de mii de alegători sunt chemați să voteze lista de europarlamentari ai USR și Plus în numele principiului “oameni noi în politică”. Faptele arată că lista de europarlamentari ai acestei noi alianțe este o colecție de politicieni tineri, ce-i drept, dar care fac parte în proporție de 90% dintr-o castă formată din prieteni, asociați, parteneri de business sau care au diverse interese și afinități comune cu câțiva dintre liderii celor două partide. Această nouă castă are legături directe prin afiliere cu diverse figuri de politicieni vechi: Traian Basescu, Tariceanu sau Monica Macovei.

În esență, USR și Plus au livrat același comportament politic ca vechile partide în materie de democrație internă și resurse umane. Tinerii simpli, entuziaști, profesioniști nu au avut loc pe lista de europarlametari ai noii clase politice. Ei trebuie doar să voteze.

Mai pe șleau: pilele, relațiile și cunoștințele sunt, din nefericire, rețeta de resurse umane și a noilor partide. Oamenii noi în politică există cu siguranță la USR și Plus, dar ei sunt chemați, cum spuneam, ca simpli membri, să-i voteze și să-i trimită la Bruxelles pe salarii uriașe pe Cioloș și prietenii săi.

Mulți dintre voi îi veți vota, le veți face campanie gratuită, veți cheltui bani personali, toate acestea pentru a le asigura un trai îmbelșugat la Bruxelles. Mulți dintre ei sunt șomeri sau angajați la stat, birocrați, funcționari sau sinecuriști și se vor bucura să le oferiți, prin efortul vostru, o șansă nesperată la o viață prosperă. Evident, toate acestea în numele unor principii de mai bine pentru România și de primenire a clasei politice.

Dar, până la România, să fie bine prima data pentru ei. Ceilalți, voi, votanții, marea masă de manevră care vrea oameni noi în politică trebuie să mai așteptați puțin. Puțin, adică până în 2020, când veți fi chemați să votați niște alți amici de-ai lui Cioloș în parlamentul de la București.

Așadar, lista oamenilor noi din politică:

1. Dacian Cioloș – primul pe listă în mod natural, sinecurist politic de cursă lungă. În mod normal, putea rămâne la Bruxelles ca mulți alți români tineri și să-și construiască o carieră pe forțe proprii. A venit la București în 2006 să fie numit politic în funcții de dinozaurii pe care acum îi critică: Flutur, Motreanu, Tăriceanu, Băsescu, Ponta, Iohannis și Dragnea. Da, și Dragnea l-a făcut premier pe Dacian. Este un fapt incontestabil.

2. Cristian Ghinea – acum este șeful de facto al USR și prietenul lui Dacian. L-a săpat pe Nicușor Dan, i-a furat practic partidul într-o operațiune specială, ruptă din filmele cu spioni. A ajuns ministru la recomandarea influencerilor din societatea civilă fără ca nimic din CV-ul lui să-l recomande pentru funcție. Ani de zile, în calitate de ONG-ist, a fost un susținător indirect al fostului partid portocaliu (PD-L), făcând parte din echipa largă și informală de consilieri, apropiați, sfătuitori și agenți de influență în mass-media ai Monicăi Macovei, numită și “rețeaua Macovei”. Este un sinecurist de cursă lungă atârnând toată viața lui profesională în diverse proiecte de tip ONG. Nu a construit nimic pe forțe proprii.

3. Dragoș Nicolae Pîslaru – singurul om de afaceri redutabil de pe lista de candidați la europarlamentare, cu metehne dâmbovițene în afaceri pe măsură. Iubitor de lux, de ceasuri scumpe și de yahting. Devenit conjunctural prietenul lui Dacian, după ce a fost numit ministrul Muncii. S-a îmbogățit din afaceri de consultanță cu statul. Milioane de euro luate pe firmele lui din pixul dinozaurilor politici de la PNL și PSD. Pîslaru a gravitat ani de zile în siajul diverșilor miniștri ai guvernelor PSD și PNL. Conexiuni directe de afaceri cu pesedistul Liviu Voinea, fost ministru al Bugetului (actual viceguvernator al Băncii Naționale) și omul lui Ponta, dar și cu securistul descoperit Daniel Dăianu. Pîslaru a fost acționar în businessuri comune cu cei doi.

4. Clotilde Armand – intrată în politică pe baza calității principale de “prietena lui Nicușor Dan”. Este excepția care întărește “regula lui Dacian” de pe lista USR – Plus.

5. Ioan Dragoș Tudorache – prietenul lui Dacian Cioloș, pus ministru de Intene și șef al Cancelariei premierului, cea mai delicată, influentă și de încredere funcție pe care un premier o poate acorda. Între cei doi există o relație consolidată la Bruxelles. Angajat toată viața la stat, inițial a fost judecator, apoi, în mod ciudat pentru un tânăr magistrat fără experiență, a fost preluat de ministerul de Externe și trimis în diverse misiuni la fel de “externe”. Nu se știe în mod cert nimic semnificativ despre cariera lui ca angajat al statului român. Tudorache deține cel mai opac și mai netransparent CV dintre cei de pe lista USR -Plus. Nu a explicat niciodată de ce a revenit în România după aproape 20 de ani petrecuți în diverse poziții “externe”, practic având o viață personală și profesională separată de România și de problemele societății românești. “Politicianul” Tudorache este atipic, nu dă interviuri, nu vorbește despre proiectele sale, nu are apariții publice și, în general, puțini chiar și dintre membrii și simpatizanții USR știu cum arată fizic. Tudorache este însă grăbit să se întoarcă la Bruxelles în poziția de europarlamentar, pentru o nouă misiune în afara țării, în calitate de politician despre care publicul larg nu știe mai nimic.

6. Nicolae Ștefănuță – este un birocrat, funcționar la Parlamentul European, este originar din Sibiu, deține calitatea importantă de prieten al lui Dan Barna, președintele formal al USR, sibian și el. Ciudat este cum la Bruxelles este permis ca funcționarii să facă politică activă, militantă. Lucru condamnat în România. Are o relație personală cu Dacian Cioloș, lucrând amândoi ani de zile în birocrația europeană. Ștefănuță a făcut parte din echipa care a organizat puciul de debarcare a lui Nicușor Dan și apoi instalarea în forță a lui Dan Barna. Ștefănuță și-a dorit încă din 2016 ca Dacian Cioloș să preia conducerea USR, dar Nicușor Dan s-a opus atunci. După debarcarea acestuia, USR a putut fi livrat politic fostului premier tehnocrat. Cioloș l-a promovat politic pe Dan Barna în funcția de secretar de stat în ministerul Fondurilor Europene, în subordinea lui Cristian Ghinea, ministru de resort. După doi ani, Barna i-a întors favorul, așa cum se obișnuiește în politica dâmbovițeană de rit vechi.

7. Vlad Botoș – prietenul lui Dan Barna și Cristian Ghinea și președinte al filialei USR Arad, a avut buna inspirație să-l susțină pe Barna la funcția de șef, deși a fost cooptat în partid de Nicușor Dan, pe care ulterior l-a trădat. Deși există o regulă ca niciun USR-ist să nu fi făcut parte din alt partid, Vlad Botoș este fostul șef al partidului Forța Civică din Arad, înființat de fostul șef SIE, Mihai Răzvan Ungureanu.

8. Ramona Victoria Strugariu– de profesie ONG-istă, fără un CV profesional clar. A deținut o singură calitate importantă, aceea de consilieră la cabinetul de europarlametar al Monicăi Macovei, de-a lungul celor 10 ani de mandat. A fost plasată în anturajul lui Cioloș în perioada 2016- 2017 de “rețeaua Macovei”.

9. Vlad Gheorghe – omul lui Dan Barna, angajat din 2016 în funcția de consilier la unul dintre deputații USR. Înainte să activeze la Parlament în acestă sinecură politică, a deținut o poziție de consilier juridic în mediul privat, fără să precizeze date despre traseul profesional într-un CV, singura acțiune politică notabilă a lui Vlad Gheorghe este o “luptă corp la corp” cu jandarmii la protestele de stradă din 10 august 2018. Din care a ieșit molestat.

10. Alin Cristian Mituța – este un fost birocrat european, angajat în diverse structuri ale Parlamentului și Comisiei Europene. Este omul de încredere al lui Dacian Cioloș, a fost adus de la Bruxelles în funcția de secretar la cabinetul de premier, apoi director de cabinet. A lucrat și pentru Dragoș Tudorache, șeful cancelariei lui Cioloș. Mituța este “băiatul care duce geanta”, o imagine puternică în mentalul public autohton, băiatul bun la toate pe care jupânul politic îl recompensează pentru loialitatea totala și îi oferă funcții și privilegii. Dragnea defilează și el public cu un asemenea băiat care a devenit celebru cărând valizele cu documentele din “dosarul Teldrum”.

11. Naomi Reniuț Ursoiu – angajată pe post de consilier al unui deputat USR, a lucrat la stat mare parte din carieră în diverse instituții publice din județul Brașov, Direcția de Protecție a Copilului, apoi în zona ministerului Mediului, unde apărea la un moment dat ca “manager de proiect”.

12. Valeriu Nicolae – activist al comunității roma, prietenul lui Dacian Cioloș si cel care îi scria acestuia textele de pe pagina de Facebook. Nicolae a primit de la Cioloș funcția de secretar de stat in ministrul Muncii în 2016, inițial fiind consilierul său la Guvern. CV-ul său profesional arată că a activat în ultimii 20 de ani exclusiv în zona ONG. Acesta a demisionat, însă, marți, din partidul lui Cioloș, invocând presiunea mult prea mare exercitată de public asupra ”oamenilor noi” din politică.

Continuarea, într-un episod viitor …

4 comentarii la “De ce ar trebui ca generația noastră să voteze USR – Plus. Pentru a învăța o lecție de viață importantă

  1. Pai, cum vine asta?
    Incepeti si voi cu lectiile???
    De asta credeti voi ca are nevoie astazi romanul?? Gresit!
    Romanul asteapta altceva.
    Asteapta sa terminati cu minciuna.
    Asteapta, sa dovediti inainte de orice, proiectele pe care le-ati realizat.
    Adica, Fapte, Nu Vorbe!

  2. Probabil că o parte a electoratului tânăr, până în 35 ani,care la revoluție erau copii sau s-au născut după revoluție, o să voteze această utopie USR-PLUS pentru că are un apanaj atractiv de construcție politică. Majoritatea vin din ONG-uri care se ocupă de mitologia drepturilor omului, animalelor,(începând de la păianjen și până la mucegaiul verde-albastrui)sau din zona drepturilor minorităților de tot felul. Acest lucru îi legitimează în ochii electoratului ca fiind niște exponenți ai democrației. Apoi, o parte din ei sunt foști sau actuali funcționari sau consilieri pe la Bruxelles, Comisia UE sau alte foruri legitimate de UE. Aceștia sânt percepuți de electorat ca fiind experți în politicile și structurile UE. Eu personal nu cred în această utopie, pentru că:
    1. Am 47 de ani și am mai mușcat de două ori,și mi-am rupt dinți. O dată cu Convenția Democrată, care venea la guvernare cu 10000 de specialiști la fel ca ăștea ai lu USR-PLUS și să ales praful de singurul partid de dreapta conservator, care la avut ROMÂNIA (PNȚ-CD)și care a decontat tot eșecul guvernării ;iar a doua oară, am mușcat din Traian Băsescu și,,(lupta cu anti corupția).A trei oară nu mai mușc că am o vârstă și s-ar putea să rămân fără dinți în gură, pt că USR-PLUS se încadrează în acelaș tipar
    1.Nu și-au definit clar identitatea ideologică, lucru ff important pt că acest lucru denotă o lipsă de transparență, și s-ar putea ca după alegeri să cadă cortina și să apară un BABAU la fel de mare ca, comunismul clasic ,cu diferența că ăsta ar fi modern, reformat și nu promovează lupta de clasă, ci lupta pe clase (sociale, de gen,de minorități, de visători, de pragmatici, etc..)
    2.Experți în tot ce înseamnă UE pe care îi găsim pe listele USR-PLUS, nu sunt utili României, pt. că ei sunt mai utili și loiali structurilor care iau promovat (UE.,Comisia UE) și au dovedit prin scurta guvernare Cioloș și luările de poziție, că ei promovează cu sfințenie interesele UE,înaintea intereselor naționale.

  3. CE POT SA SPUN IN PRIMUL RIND AMBELE PARTIDE SINT CREIATE DE SCHELETE ALE SECURITATII ROMANE .APOI VOI VENITI CU IDEIA OAMENI NOI IN POLITICA, CUM SPUNETI VOI FETE NOI SI TINERE DAR VOI VENITI CU LECTIA NEFACUTA . DE CE ?NU STIU ORICE PARTID CARE SE RESPECTA VINE CU UN PLAN SA ARATE LA VOTANTI PT CE SA II VOTEZE .DAR VOI NEXAM ,NIMIC .PACAT .DOAR DATI-VA DEOPARTE VOI CA SINTETI PREA CUNOSCUTI SI NOI SINTEM TINERI FARS UN PROGRAM CEVA SI BINEINTELES VIABIL .VOI O ARDETI DESPRE PSD CU CIUMA ROSIE DAR DIN CE VAD INCET , INCET PSD PUNE IN PRACTICA CEA CE A PROMIS CA VA FI PROGRAMUL DE GUVERNARE, ACUMA CA NU ARE VITEZA LUMINII ASTA ESTE DAR SE MISCA.INTODEAUNA CEI CE SINT DE DREAPTA AU ZIS NU SE POATE MARI SALARIILE PT CA PLEACA INVESTITORII .NU PLEACA NIMENI CEA MAI MARE MINCIUNA EU VAD CA SALARIUL SA RIDICAT SI TOT SE RIDICA ,PENSIA LA FEL .NU MERGE MAI MINCAVAR MOSU CU SOSELI CU MOMELI NU MAI MERGE ROMANUL SA TEEZIT.CU STILUL ASTA PE CARE IL ABORDATI VOI ADICA CIRC SI IAR CIRC ATITA VETI FI NISTE PARTIDE DE CIRCARI .

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *