Skip to content
Opinii & Analize

De ce metroul de suprafață promis de Nicușor Dan e foarte greu de realizat și nu depinde de Primăria București

marius constantin

Nicușor Dan s-a lansat în campania electorală cu o mare promisiune – metroul de suprafață. În realitate, e vorba de un tren urban. Ceea ce pare o idee bună și necesară, se va dovedi a fi o idee foarte greu de realizat.

Harta desenată de Nicușor Dan este supra-aglomerată, pentru că în multe zone presupune 3 linii care se suprapun fără sens. E absolut ilogic să ai atâtea de multe linii pe o zonă atât de mică, în condițiile în care București nu e Londra cu o populație de 9 milioane de locuitori.

Nicușor Dan vrea de fapt un tren de suprafață, numai că uită să spună un adevăr – trenurile depind de Ministerul Transporturilor. La fel și metroul. Degeaba promite un metrou – de suprafață sau subteran – dacă Ministerul Transporturilor nu vrea să îl facă sau nu are bani să-l facă.

Proiectul lui Nicușor Dan se bazează pe infrastructura CFR. Ceea ce înseamnă că CFR ar trebui să facă acest proiect de tren de suprafață, primăria nici nu are specialiști în domeniu. Dacă ne uităm la situația în care se află CFR, găsim toate motivele pentru care această companie nu va face prea curând un astfel de circuit. CFR nu are nici bani, nici forță de muncă, nici tehnologie. CFR trăiește exclusiv din subvenții de la stat ca să-i plimbe gratuit pe studenți.

Și care infrastructură? Nicușor Dan spune că infrastructura există deja. Mai jos aveți o fotografie cu actuala infrastructură, unde Nicușor Dan spune că ar putea circula trenul. Poate un tren cu aburi, pentru că o locomotivă modernă nu poate circula în aceste condiții.

Intersecția dintre DNCB și Splaiul Unirii, pe unde trece linia ferată din jurul Bucureștiului.

Și cam așa este mare parte din actuala infrastructură la care face referire Nicușor Dan. În zona de sud, calea ferată a fost îngropată în pământ și acoperită de vegetație, nemaiexistând stâlpii de electricitate necesari. S-au furat atât cablurile, cât și stâlpii, în unele zone. Situația este și mai gravă în oraș, unde linia de cale ferată abia dacă se mai vede, iar în multe zone a devenit loc de parcare.

Ținând cont de starea deplorabilă în care se află infrastructura feroviară este nevoie să refacem de la zero toată infrastructura feroviară din jurul capitalei.

Linia de cale ferată va trebui să fie una modernă pe care să fie introduși mai mulți senzori: de ploaie, vânt, zăpadă (trenul își modifică viteza în funcție de condițiile meteo), senzori pentru distanță (ca să nu avem ciocniri de tren), senzori pentru frânare automată, senzori pentru defecțiuni. Va fi nevoie de un centru de comandă pentru trenul regional astfel încât să nu existe accidente. CFR nu are astfel de tehnologii nicăieri în țară, va trebui să le cumpărăm de la spanioli, francezi, italieni sau mai ieftin din China. Nici măcar Metrorex nu are toate aceste tehnologii și nici atât un centru modern de comandă. Vor trebui construite o mulțime de poduri sau tuneluri pentru a evita intersecția dintre șosea și cale ferată, altfel vom vedea mașinile cum vor sta la barieră pentru a trece trenul, într-un trafic deja aglomerat.

Apoi o altă mare problemă – GĂRILE. Foarte puține și cele care există deja sunt imposibil de folosit, unele stau să cadă. Gările nu au nici măcar peroanele adaptate la nivelul trenului, nici măcar în Gara de Nord nu e așa ceva. Gările nu au pasaje subterane pentru un flux mare de pasageri. Dacă acum ar funcționa acest tren, pasagerii ar trebui să treacă prin fața sau prin spatele trenului și să-și riște zi de zi viața. Trebuie construite pasaje subterane cu acces la fiecare peron, peroanele ridicate la nivelul trenului și mai ales lifturi pentru persoanele cu handicap. Fiecare gară va trebui să aibă porți de acces securizate, case de bilete, plus monitoare digitale pentru informații.

Trenul urban poate fi un proiect bun pentru București, dar ar fi cinstit să îl gândim de la zero și să le spunem oamenilor că nu avem infrastructură pentru așa ceva, ci va trebui s-o construim. București e un oraș care nu are nici infrastructură pentru tramvai, mai bine candidatul la primărie și-ar face griji pentru renovarea acestor linii din centrul orașului, care sunt în grija Primăriei.

Îmi este greu să cred că cineva poate folosi actuala cale ferată din jurul Bucureștiului, care nu are electricitate. Avem nevoie de uriașe investiții din partea Ministerului Transporturilor pentru a aduce linia ferată măcar la condiții decente. Dacă mai punem la socoteală și construcția de gări, atunci vom avea mulți ani de așteptat. Apoi va trebui să așteptăm să avem bani să cumpărăm suficiente trenuri.

Dar ceea ce poate face Nicușor Dan e să pună suficientă presiune pe Ministerul Transporturilor și CFR încât să realizeze proiectul, să facă studiile și peste câțiva ani să se înceapă construcția. Ar fi și asta o mare performanță, chiar dacă nu vom vedea prea curând un tren urban decent în București.

Pe actuala infrastructură, chiar dacă s-ar pute stâlpi de electricitate, nimeni nu va alege călătoria cu trenul deoarece va fi lentă, în condiții insalubre și periculoasă. Trenurile ar deveni doar transport pentru persoanele care de obicei circulă fără bilet. Tocmai de aceea avem nevoie de investiții foarte mari și de un proiect atractiv, care să convingă cetățenii și să ofere condiții moderne de transport.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *