Skip to content
Societate

De ce nu are România zboruri directe către SUA? Când a renunțat Tarom și care a fost motivul

tarom.ro

Acum aproape cinci decenii, Bucureștiul era legat de Seattle, printr-o cursă fără escală de douăsprezece ore, cu o aeronavă proaspăt intrată în flotă – Boeing 707. Aparatul de zbor putea să transporte 189 de pasageri peste oceanul Atlantic, cu o viteză de 950 km/h.

Tot atunci, zborurile spre New York și Beijing deveneau o regularitate.

În istoria transportului aerian românesc, anii ’70 sunt marcați de deschidere. Sydney, Beijing, Abu Dhabi, Bangkok și Singapore au fost alte câteva dintre destinațiile îndepărtate în care românii puteau ajunge cu operatorul național. Astăzi, nu mai există nici o astfel de conexiune directă.

Locațiile aflate la cea mai mare distanță, în care aeronavele Tarom încă aterizează, sunt cele din Africa și Orientul Mijlociu. În anul 2022, realitatea arată că un zbor spre Statele Unite ar fi necesar, însă, în momentul de față, cea mai mare provocare este dată de situația pandemică. Pe lângă, există probleme legate de componența flotei, de infrastructura aeroportuară și de marketing.

În domeniul aviației comerciale, decizia de achiziție/înlocuire a flotei se fundamentează pe baza unei analize RASK/CASK (Revenue per Available Seat-Kilometre/Cost per Available Seat-Kilometre). Acest instrument ar trebui folosit de orice operator aerian pentru analiza eficienei zborurilor, explică experții în aviație.

Renunțarea la cursele spre SUA: între lipsă de eficiență și beneficiu pentru străini. Aeronavele au fost vândute

După 1989, Tarom își îndreaptă atenția asupra modernizării flotei care includea aparate de zbor de proveniență sovietică, Ilyushin, de producție românească, Rombac, la care se adăugau Boeing-urile 707, scrie romania.europalibera.org.

În 1992, au fost achiziționate trei aeronave Airbus A310 care puteau opera pe distanțe mai lungi. Ele au fost utilizate pe curse către China, Canada și America, spune Valentin Gvinda, fost pilot al Tarom și director interimar al companiei în 2019.

„Decizia ca ele să fie achiziționate a fost luată în 91, pe vremea guvernului Roman. Practic, aceste avioane nu sunt destinate operării lung-curier, ele au avut o componentă la rezervoare și așa au putut să realizeze zborurile transoceanice”.

Unul dintre avioane s-a prăbușit în 1995 în dreptul localității Balotești, flota rămânând cu două aeronave de tip A310. La sfârșitul anilor ‘90, ruta București-New York avea escală în Satu Mare, iar în 1999, cursa București-Chicago avea două opriri: la Satu Mare și la Amsterdam.

La începutul anilor 2000, Tarom a renunțat la cursele transatlantice, din lipsă de eficiență.

Citește articolul integral pe romania.europalibera.org.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *