Skip to content
Politică

De ce premierul Cîțu trebuie să ceară votul Parlamentului după plecarea USR-PLUS de la guvernare. Ce spune Constituția și ce ne arată istoria recentă

Facebook

Premierul Florin Cîțu s-a făcut remarcat zilele acestea cu o declarație controversată. Acesta declara la TVR că nu trebuie să ceară votul Parlamentului pentru întregul cabinet dacă se schimbă compoziția politică a guvernului pe care îl conduce, ci doar un vot pentru noii miniștri care ar urma să preia portofoliile lăsate vacante de plecarea celor de la USR-PLUS. Declarația premierului este în vădită contradicție cu textul legii fundamentale.

De ce trebuie să ceară premierul votul Parlamentului

După predarea portofoliilor ministeriale ale celor de la USR-PLUS și demiterea tuturor secretarilor de stat ai USR-PLUS de către premierul Cîțu, guvernul se află într-o nouă realitate. Compoziția politică a cabinetului condus de Florin Cîțu s-a schimbat, la putere rămânând acum doar PNL și UDMR care formează de facto un guvern minoritar. Doar că pentru a testa această ipoteză, Constituția României spune clar că în cazul schimbării compoziției politice este nevoie de o nouă aprobare a Parlamentului.

Astfel, potrivit Articolului 85, “(1) Preşedintele României desemnează un candidat pentru funcţia de prim-ministru şi numeşte Guvernul pe baza votului de încredere acordat de Parlament. (2) În caz de remaniere guvernamentală sau de vacanţă a postului, Preşedintele revocă şi numeşte, la propunerea primului-ministru, pe unii membri ai Guvernului. (3) Dacă prin propunerea de remaniere se schimbă structura sau compoziţia politică a Guvernului, Preşedintele României va putea exercita atribuţia prevăzută la alineatul (2) numai pe baza aprobării Parlamentului, acordată la propunerea primului-ministru”.

De ce stau lucrurile astfel? Ei bine pentru că în sistemul politic românesc Guvernul trebuie să aibă susținerea Parlamentului pentru a fi învestit și a rămâne în funcție. Lucrul acesta reclamă aproape în mod automat existența unei majorități politice în Parlament care să sprijine guvernul. În caz contrar, încrederea legislativului în Guvern este retrasă prin moțiune de cenzură, iar Guvernul cade, urmând a se forma o altă majoritate politică în Parlament care să susțină un alt Guvern. Acesta este principiul pârghiilor și contraponderilor între diferite puteri ale statului, prezent în oricare democrație. Puterile statului trebuie să se controleze reciproc, iar o minoritate nu poate guverna în timp ce majoritatea se află în opoziție. În momentul schimbării compoziției politice a Guvernului este normal ca premierul să verifice dacă mai are sau nu sprijinul Parlamentului pentru a guvern. În caz contrar se încalcă principiile democrației și avem parte de fapt despre un guvern ilegitim.

În trecut au existat cazuri similare. În timpul mandatului de premier al lui Călin Popescu Tăriceanu, în 2007, s-a modificat compoziția politică a guvernului după ce acesta a exclus PD-L-ul de la guvernare, dar a cerut și primit un nou vot de încredere în Parlament, arătând că există o majoritate legislativă care să îi susțină guvernul. Această majoritate nu trebuie să se transforme automat într-o alianță politică la guvernare. Partide politice deferite pot susține un guvern și fără a lua parte la guvernare. Același lucru îl putem spune și despre Victor Ponta, după schimbarea compoziției politice prin ruperea USL și ieșirea PNL de la guvernare în 2014. Atunci ca și acum, premierul are datoria de a respecta Constituția și de a verifica dacă guvernul pe care îl conduce mai are sau nu susținerea Parlamentului. În caz contrar democrația este uzurpată, iar guvernul este menținut la putere într-un mod care sfidează mecanismele democratice.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *