Skip to content
Educație

De ce sunt elevii români analfabeți funcțional: ”Copiii de azi au mai multe surse de informare și dacă nu reușești să-i captivezi se plictisesc”

impact.ro

Înțeleg cuvintele, dar nu și sensul lor într-o anumită propoziție. Unii știu teorema lui Pitagora, dar nu știu la ce folosește. Mulți nu știu cum să urmeze instrucțiuni simple. Analfabetismul funcțional este o realitate pentru aproape jumătate din elevi din România, potrivit europalibera.

Rezultatele ultimului studiu național de literație, realizat de Platforma Digitală pentru Îmbunătăţirea Performanţelor Şcolare (BRIO) arată că 42% dintre elevii din România nu pot interpreta o informație și nu pot avea propriile idei.

Ovidiu Pânișoară, directorul Departamentului de Formare a Profesorilor de la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, de la Universitatea din București, spune că situația nu se va schimba câtă vreme nu au loc modificări relevante în sistemul de educație.

Noi nu schimbăm lucrurile fundamentale, ci facem schimbări pseudo-cosmetice. Nu sunt schimbări profunde, chiar dacă la suprafață pot să pară profunde”, arată profesorul universitar care pregătește viitorii profesori.

Expertul în educație susține că ceea ce nu funcționează în sistemul românesc de învățământ sunt chiar programele școlare, din care derivă manualele.

Noi în continuare avem niște manuale extreme de greoaie, care trimit spre învățare mecanică. Acești copii trec prin școli și trec cu note care îi califică. Dar problema este că ei trec într-o modalitate la care cei mai mulți profesori apelează, pentru că este cea mai la îndemână atunci când ai de făcut multă materie. Profesorii nu au timp să explice”, spune Ovidiu Pânișoară.

Învățăm pe de rost teorema lui Pitagora, dar nu știm la ce folosește

Un exemplu concret de analfabetism funcțional este cel al învățării teoremei lui Pitagora.

„Copiii învață teorema lui Pitagora, o știu pe dinafară, dar n-o înțeleg, pentru că nu le-o explică nimeni. Profesorul trece la următoarea teoremă. Și nu e vina profesorului, pentru că asta e problema. Deocamdată nu i-am dat profesorului un instrument astfel încât el să aibă timp cu copiii. De ce în alte țări lucrurile funcționează? Pentru că materia e construită de așa manieră încât copilul evoluează încetul cu încetul înțelegând anumite lucruri”, mai arată Ovidiu Pânișoară.

Lidia Mîrzac, profesoară de limba și literatura română la Colegiul Silvic „Bucovina” din Câmpulung Moldovenesc, a identificat o altă cauză a analfabetismului funcțional. „Rezultatul cu 42% dintre elevi analfabeți funcțional este o chestiune pe care o știam și pe care o spunem de mult timp. Elevii nu pot interpreta și folosi o informație pentru că facem forme fără fond”, spune profesoara.

Elevul nu trebuie să iasă din clasele I-IV fără să citească și fără să știe operațiile matematice. Dar suntem într-un sistem de învățământ în care atenția învățătorului este spre performanță, lucrează cu 3-4 copii, pentru că asta se punctează – performanța, uitând că noi suntem într-un învățământ de masă”, mai argumentează Lidia Mîrzac.

Profesoara spune că la gradația de merit pe care o iau profesorii se punctează mai mult performanța, nu progresul elevilor.

Din 150 de puncte, în fișa de gradație, pentru progresul elevilor se dau 10 puncte. Și atunci, dacă mi se dau puncte pentru diploma la olimpiadă, ce motivație mai are profesorul? Se dau gradații de merit inclusiv pentru profesorii cu toți elevii picați la Bacalaureat”, a mai spus Lidia Mîrzac.

Soluțiile specialiștilor

Profesorul universitar Ovidiu Pânișoară spune că soluția pentru ca procentajul elevilor analfabeți funcțional să fie mai mic este schimbarea programelor școlare și a manualelor, astfel încât să lase profesorilor timp pentru construcție.

Copiii de azi au și mai multe surse de informare și dacă nu reușești să-i captivezi se plictisesc. În plus, acum suntem în faza în care profesorii nu au instrumente, e ca și când le-am cere să participe la olimpiadă, dar noi le-am dat o piscină de copii gonflabilă”, mai spune profesorul universitar.

Profesoara de liceu Lidia Mîrzac semnalează că în ultimii 10 ani, România nu a avut niciun program pentru combaterea analfabetismului funcționa, iar programele școlare nu au fost adaptate la rezolvarea acestei probleme.

Nu există programe speciale pentru literație. Noi doar constatăm fenomentul, vin la clasa a noua fără să știe să citească. În urmă cu vreo 4 ani eu am adus la clasă un învățător pentru că eu, ca profesor, nu știu să îi învăț să citească, iar învățătorul mi-a spus disperat că elevii nu înțeleg textul de clasa a patra”, spune Lidia Mîrzac.

Articolul integral AICI.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *