Skip to content
Politică

Debut cu stângul în campania de vaccinare din țară. Ce ar trebui să învețe România din cazul Franței

Inquam Photos/Octav Ganea

Debutul campanie de vaccinare anti-Covid în țară a fost însoțit de o intensă campanie media derulată în paralel. Posturile de televiziune din țară au transformat ziua în care primii români au început să se vaccineze într-o adevărată sărbătoare națională. Deși intenția mass-mediei a fost să întărească încrederea populației în eficiența vaccinului, efectul a fost mai degrabă unul contrar. România ar putea lua în schimb exemplul Franței în care campania de vaccinare nu a fost acoperită intensiv de media franceză.

Vaccinarea în Franța vs vaccinarea în România

România, la fel ca și alte state din Uniunea Europeană, se confruntă cu un val de scepticism în ceea ce privește vaccinul anti-coronavirus. Dezinformarea, teoriile conspiraționiste și propaganda anti-vaccin s-au combinat pentru a produce  o neîncredere generală în eficiența vaccinului. Lucrul acesta nu reprezintă o surpriză. În orice societate există un segment al populației care are atitudini conspiraționiste și anti-științifice. Problema o reprezintă procentul acestui segment și ponderea lui în societate. Încercând să contracareze efectele dezinformării, mass-media românească a transformat ziua de ieri – debutul vaccinării anti-Covid – într-o adevărată sărbătoare națională. Televiziunile au transmis aproape în permanență evenimentul, în diverse orașe ale țării. Doar că efectul a fost mai degrabă unul contrar intențiilor inițiale. Bombardarea publicului cu astfel de mesaje produce de regulă un rezultat opus. În loc să diminueze scepticismul populației în eficiența vaccinului, mass-media a contribuit la accentuarea neîncrederii.

Lipsa unei comunicări eficiente din partea guvernanților contribuie și ea la acest efect. Într-o țară în care încrederea în instituții și în politicieni a fost întotdeauna la cote alarmant de mici, lipsa încrederii în mesajele transmise de autorități reprezintă un rezultat previzibil. Oamenii au îngrijorări care țin de pildă de efectele adverse ale vaccinului. Orizontul scurt de timp în care vaccinul a fost dezvoltat a dus și la narațiuni care scot în față teza potrivit căreia obiectivul acestuia ar fi mai degrabă creșterea profiturilor industriei farmaceuticelor. Toate aceste îngrijorări sunt trâmbițate de propaganda anti-vaccinistă. În loc să sporească solidaritatea, lucrurile acestea duc la dezbinare. Politicienii nu au știut însă cum să combată eficient această dezinformare.

În Franța autoritățile au avut o cu totul altă strategie la debutul campaniei de vaccinare. Mass-media franceză a acoperit mai degrabă modest acest eveniment. Televiziunile franceze nu au transmis live campania. Politicienii francezi de extremă dreaptă și de extremă stângă au contribuit în Franța la accentuare scepticismului în ceea ce privește vaccinul. Pentru a contracara acest efect, autoritățile din Franța au decis să nu facă prea mare tam-tam la debutul campaniei de vaccinare. Nici un oficial francez nu a anunțat că va face vaccinul, anunțând în schimb că acesta va ajunge prima dată la cei vulnerabili. Franța este una dintre cele mai dur lovite state din Europa. Pandemia a făcut ravagii și în economia franceză, iar 62,573 de oameni și-au pierdut viața.

Autoritățile din România ar putea privi cu mai multă atenție la cazul francez și ar putea adopta o strategie de comunicare similară. Este tot mai clar în prezent că această campanie de vaccinare s-ar putea dovedi a fi o nucă tară pentru actualul guvern.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *