Deficitul comercial al României a scăzut cu 5,5 miliarde de euro

nava export container transport
Sursa foto: Unsplash

Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în perioada 1 ianuarie -30 noiembrie 2023 a fost de 25,555 miliarde de euro, mai mic cu 5,450 miliarde de euro (-17,6%) decât cel înregistrat în perioada 1 ianuarie – 30 noiembrie 2022, potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, publicate marţi.

În luna noiembrie a anului trecut, exporturile FOB au însumat 8,222 miliarde de euro, iar importurile CIF au depăşit 10,579 miliarde de euro, rezultând un deficit de 2,357 miliarde de euro, scrie Agerpres.

Faţă de luna noiembrie 2022, exporturile din luna noiembrie 2023 au scăzut cu 2,2%, iar importurile cu 3,9%.

Potrivit datelor INS, exporturile FOB au însumat 86,921 miliarde de euro în perioada 1 ianuarie -30 noiembrie 2023, iar importurile CIF au ajuns la 112,477 miliarde de euro. Astfel, în perioada analizată, exporturile s-au majorat cu 2%, în timp ce importurile au scăzut cu 3,2%.

Ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (44,7% la export şi 36,6% la import) şi alte produse manufacturate) (30,0% la export şi 28,9% la import).

Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie -30 noiembrie 2023 a fost de 63,277 miliarde de euro la expedieri şi de 82,631 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 72,8% din total exporturi şi 73,5% din total importuri.

De asemenea, valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie – 30 noiembrie 2023 a fost de 23,644 miliarde de euro la exporturi şi de 29,845 miliarde de euro la importuri, respectiv 27,2% din total exporturi şi 26,5% din total importuri.

Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.

Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: