Skip to content
Politică

Denunțul lui Dragnea tulbură apele. Deputații cred că se justifică EXCLUSIV

www.turnucustiri.ro

Liviu Dragnea a cerut procurorilor DNA să privescă și spre alte zone unde statul este prejudiciat masiv, dând ca exemplu CFR SA, companie din subordinea Ministerului Transporturilor care a ajuns să plătească 142 milioane euro daune către furnizorii de servicii, fără că lucrările contractate să fie executate.

Președintele PSD a anunțat că acesastă situație s-ar putea solda cu un denunț pe care să îl depună la DNA, iar cum această declarație vine pe fondul intenției de a constitui comisii parlamentare de anchetă pe cazurile CFR, Tarom și Aeroporturi București, vestea nu anunță nimic bun pentru ministrul Răzvan Cuc, omul care supervizează activitatea celor 3 companii de stat.

Situație veche

Vreau să vă dau nişte documente. Să vă uitaţi, numai aici avem 142 de milioane de euro, pe care CFR trebuie să le plătească ca şi pretenţii. Procurorii poate ar trebui să investigheze de ce companiile de stat trebuie să plătească sute de milioane de euro. Tot felul de pretenţii, nu se fac lucrări, este cu complicitatea unora din companiile respective. Cerem bani, dar nu facem lucrări”, a acuzat liderul PSD înainte de începerea ședinței de evaluare a guvernului Tudose.

În compania menționată de Dragnea, anunțul liderului PSD a făcut să amuțească „glasul roților de tren”, directorul Marius Chiper refuzând să comenteze situația și aruncând sarcina unei reacții oficiale în cârca șefului departamentului relații externe și comunicare, Oana Brânzan.

Nu, nu putem să comentăm știrea respectivă. Nu știu să vă spun dacă ne confruntăm cu astfel de situații. Nu sunt în companie acum, sunt la o întâlnire. Nu am văzut știrea, robabil când o să revin în minister o să iau legătura cu domnul director general. Eu nu pot să comentez acum”, a explicat Brânzan, contactată de PSNews.ro.

În comisia de specialitate din Camera Deputaților, chestiunea lipsei de performanță a companiilor CFR, Tarom și Aeroporturi București SA a născut deja o propunere de înființare a unor comisii de anchetă pentru fiecare entitate, în contextul în care directorii acestor firme din subordinea MT, unii dintre ei instalații în funcție de câteva luni, au venit total nepregătiți în fața deputaților.

Însă, din punctul de vedere al unui deputat USR, chestiunea comisiilor parlamentare de anchetă nu reprezintă decât noi perdele de fum, deși găurile reclamate de Dragnea sunt reale și ar putea face obiectul unui dosar DNA.

Problemele cu arbitrajele comerciale sunt vechi și grevează și CFR Infrastructură și CNADR. Ambele companii de infrastructură au de plătit bani foarte mulți în urma arbitrajelor comerciale. Acum, problemele cred că sunt în foarte mare parte generate de lipsa de experiență a celor două mari companii de infrastructură în bătălia juridică și semnarea contractelor FIDIC cu constructorii europeni, care erau mai bine pregătiți și au știut să penalizeze toate scăpările celor două companii.

Este legal, dar destul de imoral, gândindu-ne la relația comercială dintre două părți. Cred că au fost și cazuri de non-combat și din acest non-combat partenerii au fost favorizați. Ca proces de lucru, cred că orice companie care înregistrează un prejudiciu din proasta gestionare a unui contract trebui să investigheze și să recupereze prejudiciul de la cei care l-au cauzat fie din neglijență, fie din nepricepere, fie in rea-intenție. Ok, declarația lui Dragnea este o declarație politică, însă lucrurile ar trebui tranșate legal în interiorul acestor companii”, arată, pentru PSNews.ro,, deputatul Ionuț Moșteanu.

Penalizările majore pe care companiile autohtone din sectorul infrastructură au început să le plătească au apărut după 2008, ani în care s-au ivit și fonduri mai consistente pentru dezvoltarea infrastructurii de transport din România, ca urmare a integării țării în UE.

Metoda prin care contractorii privați au ajuns să mulgă bugetele unor companii de stat este simplă și chiar poate fi imputată personalului din firmele aflate în portofoliul Ministerului Transporturilor.

Capacitatea instituțională și competențele celor din CFR sunt mai reduse decât la CNAIR și au fost mai ușor prinși în ofsaid de juriștii firmelor private. Toți constructorii au atacât statul român atunci când a fost prins în off-side și a fost foarte des prins.

Companiile semnau contractul și într-un an trebuie să dai ordin de începere a lucrărilor, punând toate avizele la dispoziția constructorului. Constructorul venea și zicea: păi, gata, a trecut anul! Eu m-am mobilizat, am oamenii, am adus utilaje. Eu stau, statule omân, până vii tu cu toate avizele, dar fiecare zi de așteptare costă”, explică parlamentarul USR.

O pâine de mâncat pentru DNA

O comisie de anchetă nu va fi decât o altă perdea de fum aruncată peste adevăratele teme pe care PSD le poartă acum ca pe o povară: atacul asupra Justiției și prăbușirea economiei, crede deputatul Moșteanu, care mai reclamă și un alt aspect legat de prestația comisiilor parlamentare de acest tip. „Nu au anvergura și expertiza de a clarifica aceste aspecte juridice. Chestiuni de genul acesta trebuie clarificate în instanță. Compania trebuie să se îndrepte împotriva celor care au generat acest prejudiciu.

Dacă ar fi sesizată, DNA ar trebui să se uite la orice aspect cu potențial de corupție. În cazul în care se constată cazuri de non-combat putem vorbi de corupție”, sesizează Moșteanu.

Posibilitatea ca Liviu Dragnea să fie chiar cel care va depune denunțul la DNA nu este însă una credibilă pentru parlamentarul opoziției: „Nu știu ce să zic! Liviu Dragnea are destul de mare alergie de DNA”.

Oamenii lui Cuc, ciuruți de un deputat PSD

Ideea unei comisii de anchetă pe 3 găuri negre mari întreținute de ministrul Transporturilor Răzvan Cuc îi aparține unui deputat PSD, care în iarnă anunța că este gata să iasă cu mitraliera împotriva protestatarilor care contestau OUG 13.

De această dată, Cătălin Rădulescu i-a luat în vizor pe favoriții lui Cuc înfipți în funtea consiliilor de administrație de la Tarom și Compania Națională Aeroporturi București și nu se sfiește să confirme existența unor afaceri dubioase reglate de aceștia cu baronii grei din reajma lui Dragnea: Niculae Bădălău, președinte executiv al PSD și senator de Giurgiu și Marcel Ciolacu, vicepremier și deputat de Buzău.

Citiți și: Lovitură pentru gașca de la Aeroporturi București. Inspecția în Construcții a respins recepția cârpelii la piste DOCUMENT EXCLUSIV

Rădulescu se arată sceptic și în ceea  ce privește efectuarea unei verificări serioase de către Corpul de Control al Primului Ministru la Tarom, afirmând că, mai întâi, vrea să aibă raportul pe masă și după aceea să comenteze concluziile controlului efectuat în august.

Citiți și: Expert aviație: Tudose s-a prins că girează un dezastru la Tarom. Situația rămâne critică, oricum EXCLUSIV

Până atunci însă, deputatul-mitralieră pare pregătit să ciuruiască cu întrebări conducerea companiilor din portofoliul Ministerului Transporturilor și cere o anchetă parlamentară care să ofere soluții pentru o eventuală redresare a sectoarelor administrate de aceste companii bugetofage.

Am cerut o comisie de anchetă. în urma audierilor din comisia de transporturi infrastructură au reieșitt unele chestiuni destul de grave, altele care trenează de 10 ani sau de 15 și pe care nu știu cum le vom regla vreodată.

La Tarom, părerea mea, dar și a colegilor din comisie, este că trebuie înființată o companie nouă. Nu poți să mergi cu balastul ăsta la nesfărșit. Avem 50% personal navigant și 50% oameni care nu fac nimic.

Vis-a vis de CFR Infrastructură, păi, atâta timp cât noi avem doar câteva sute de kilometri de infrastructură reabilitată din miile de kilometri de cale ferată, nu înțeleg de ce avem o reticență extrem de mare în a aduce în România companii străine care să dorească să investească în reabilitarea rețelei ce cale ferată.

Nu am văzut declarațiile președintelui, dar dacă are de gând să ceară o anchetă pe găurile negre reieșite din proasta derulare a unor contracte, foarte bine face.

Aceeași situație este și la Tarom. Oamenii sunt și niște nepricepuți, inclusiv cei care sunt acum. În aceste companii se complac niște oameni, care fac fiecare ce dorește. Am cerut o structură cu personal de specialitate din fiecare copanie ca să văd câți sunt pe meseri a lor și câți sunt balast gen rude, rubedenii și prieteni care nu au niciun fel de expertiză. Peste tot vedem că se cheltuiesc bani și nu vedem niciun fel de rezultat”, își declară nemulțumirea Cătălin Rădulescu.

Citiți și: Haos la aeroporturile din București. Parcul auto rămâne fără polițe RCA EXCLUSIV

Pesedistul se arată uimit și de faptul că directorul CNAB, Bogdan Mândrescu, a venit în fața comisie de resort din Camera Deputaților pentru a raport profit obțșinut de companie, în condițiile în care infrastructura căilor de rulaj a aeronavelor este la pământ, iar strategia CNAB prevede extinderea și modernizarea celor două aeroporturi ale Bucureștiului, în niciun caz raportarea de profit.

Unii chiar își permit să vină și să ne spună că ei au făcut profit, cum e băiatul ăla de la aeroporturi. când l-am auzit că el a făcut profit l-am întrebat: «Bun, dar, dumneata asta crezi că trebuie să faci, profit? Rolul dumitale este să investești aceste sume, să te extinzi!». A raportat profit ca să își tragă o primă din profitul acela, ca să își ia o limuzină de serviciu.

Nu facem nimic, dacă an de an facem câte o audiere în comisii, constatăm nereguli și nu facem nimic. S-au făcut și afirmații grave: contracte în neregulă, firme aduse în niște subcontractări acolo destul de dubioase, din anumite județe. Nu mă interesează, nu fac parte din găștile ăstea și nu vreau să am de-a face cu asta”, lovește dur Rădulescu direct în interesele financiare ale colegilor Bădălău și Ciolacu.

Pesedistul din comiia transportur-infrastructură și-ar dori ceva mai multă fermitate și din parte ministrului Cuc, dar deocamdată se ferește să îi dea acestuia vreo notă de evaluare, lăsând asta în sarcina Comitetului Executiv al partidului.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *