PSnews

Bloguri

Despre banii noștri, ai europenilor, și cine și de ce vrea să-i controleze?

Europarlamentarul Laurențiu Rebega, membru în Grupul Conservatorilor și Reformiștilor Europeni (ECR)

Comisia Europeană mai face o încercare de a-și aloca noi ”superputeri”, ca să poate pedepsi mai ușor statele membre ”neascultătoare”. Mai exact, sub pretextul protejării bugetului Uniunii, Comisia propune, fără consultări prealabile, un regulament (act obligatoriu și direct aplicabil) prin care își dă voie să suspende și să reducă fondurile alocate unui stat, în cazul în care consideră că acesta nu respectă statul de drept.

Poate că în teorie ideea nu este rea, în practică însă lucrurile stau complet diferit.

În privința protejării bugetului european, există deja mijloace suficiente, atât la nivel european cât și național: prevederi în tratate, măsuri și proceduri de suspendare și întrerupere a plăților în regulamentele privind fondurile europene, a controlul utilizării fondurilor de către OLAF și autorități naționale, legislație privind sancționarea neregulilor și fraudelor (inclusiv viitorul Procuror European).

Respectarea statului de drept este, și ea, deja reglementată: art. 7 din Tratatul Uniunii Europene dă posibilitatea Consiliului să suspende anumite drepturi care îi revin unui stat membru în caz de încălcări grave și persistente ale statului de drept, constatate anterior cu unanimitate de voturi.

Și atunci ne întrebăm: ce rost mai are o nouă propunere de regulament în acest sens? Răspunsul este simplu și destul de evident: Comisia vrea să introducă o ”scurtătură” ca să poată pedepsi statele membre, fiindcă unanimitatea necesară pentru declanșarea art. 7 este foarte greu de obținut. Marja de manevră a Comisiei este foarte largă dacă observăm că măsurile de suspendare/reducere a plăților pot fi luate inclusiv atunci când Comisia, singură, consideră că deficiențele ”riscă să se afecteze” principiile bunei gestiuni financiare. Și, deși se folosește pretextul protejării intereselor financiare ale Uniunii, ”periclitarea sistemului judiciar” este enumerată expres ca una din faptele care reprezintă o deficiență generalizată. Avem astfel o definiție largă și ambiguă, care lasă loc la orice interpretare și care, în final dăunează tot beneficiarului final de fonduri europene și bugetului național, din care vor trebui făcute în continuare plăți.

Nu se poate ca în contextul dezbaterilor actuale la nivel european să susținem o asemenea propunere, care va permite Comisiei Europene să pedepsească anumite state membre după bunul plac și interesele unora și ale altora. Pentru a putea aplica măsurile propuse, va fi de ajuns votul majorității calificate în Consiliu, sau nici măcar de atât, dacă e să ascultăm propunerile vehiculate zilele acestea în Parlamentul European de a elimina complet Consiliul din această schemă.

Comentarii

Lasă un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Inapoi