Skip to content
Economie Societate

Devalorizarea leului și haosul fiscal au scumpit iar carburanții. Nivelul de trai, între promisiuni și realitate

ultimenotizie.net

Începutul de an a venit cu o scumpire importantă a prețului carburanților în România.

Or, după cum se știe, prețul benzinei și al motorinei are o influență majoră asupra tuturor celorlalte prețuri din economie, așa că este de așteptat ca, în ciuda creșterilor repetate ale salariului minim, inflația să erodeze și mai mult aprecierea nivelului de trai cu care se laudă guvernanții.

Prețul mediu al unui litru de benzină s-a majorat în februarie cu 3,2% comparativ cu luna trecută, depășind 5,2 lei/litru, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă astăzi cu 8 lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile.

În cazul motorinei, prețul mediu al unui litru a crescut cu 4,5%, sărind de pragul de 5,5 lei/litru, ceea ce înseamnă că un plin (50 de litri) costă astăzi cu 12 lei mai mult decât în urmă cu 30 de zile, arată datele peco-online.ro.

Scumpire galopantă

În primele 10 luni ale anului trecut, România a înregistrat cea mai mare scumpire anuală a prețului benzinei și motorinei din Uniunea Europeană.

Astfel, ritmul scumpirii a fost aproape dublu decât media UE: 18% creșterea prețului benzinei, în august 2018 / august 2017, în comparație cu un avans mediu de 10%, pentru țările europene.

Iar la motorină avansul anual, în aceeași perioadă, a fost de peste 20%, comparativ cu 13,5, media europeană.

Creșterea a continuat până în octombrie, când prețul mediu pentru un litru de benzină standard a ajuns în jurul valorii de 5,9 lei/litru, iar benzina a sărit de 6 lei/litru.

Factori interni și externi

Factorii care au determinat scumpirea abruptă au fost atât interni, cât și de natură externă.

Cei interni au ținut în principal de reintroducerea supra-accizei în toamna lui 2017, devalorizarea leului în fața principalelor monede și haosul fiscal generalizat. Principala influență externă este, în mod firesc, scumpirea barilului de petrol.

Tot cotația internațională a petrolului este principalul motiv al scăderii prețului carburanților în ultimele două luni ale anului trecut, care a făcut ca prețul mediu pentru benzina standard să coboare în jurul valorii de 5 lei/litru, iar al motorinei la aproximativ 5,3 lei/litru, la finele lui decembrie.

Ajustarea accizei cu inflația

Însă începutul de an a adus noi influențe de natură internă, care au contribuit la intrarea prețului carburanților pe o nouă tendință ascendentă: ajustarea accizei cu rata inflației și creșterea conținutului de biocombustibil din benzină și motorină.

În plus, deprecierea leului și-a adus contribuția la scumpirea carburanților, pe început de an, și este de așteptat ca și pe parcursul anului să aibă un cuvânt greu în ceea ce privește banii pe care îi vor scoate românii din portofel pentru un plin de benzină sau motorină.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *