Skip to content
Politică

Dezastrul lăsat de PSD: falimentul RADET, CFR Marfă, politizarea Poștei Române. PNL, în fața examenului

PNL ajunge la guvernare într-un moment foarte dificil în care economia românească riscă să intre în colaps, după ce mai multe companii ale statului au intrat în faliment, iar altele au datorii uriașe și ar urma să facă acest lucru dacă nu vor fi salvate.

La câteva zile de la intrarea la guvernare, deja au început problemele pentru PNL, iar primele pe listă au fost RADET și CFR Marfă, numai că amenințările ministrului Muncii riscă să arunce și Poșta Română într-un faliment rapid.

RADET, bătălie Guvern-Primărie

RADET a fost prinsă într-o bătălie între Guvern și Primărie. Compania era în insolvență din 2016 și n-a avut niciodată șansa să se salveze, acumulând datorii de 3,9 miliarde de lei către ELCEN. Pentru a asigura în continuare agentul termic, Primăria vrea să mute activitatea de la RADET la Compania Municipală Termoenergetică. Acest lucru nu rezolvă deloc problema, ci o mai amână puțin. Fără cele 3,9 miliarde de lei, și ELCEN riscă să intre în criză, iar ELCEN aparține de Guvern.

Totul pare să fie acum mutat în curtea Guvernului, deoarece pentru a plăti această datorie, Guvernul va trebui să aloce mai mulți bani Primăriei Capitalei, care, la rândul ei, să plătească ELCEN. Dacă ELCEN intră în faliment, atunci apare marea problemă și bucureștenii se pot trezi fără apă caldă și căldură. Rămâne de văzut ce măsuri va lua Virgil Popescu, noul ministru al Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.

Chiar dacă PNL acuză Primăria Capitalei, datoriile la RADET nu sunt doar din 2016, ci de mult mai mulți ani, iar acum este imposibil ca Primăria să achite datoria fără să primească sprijin de la Guvern. PNL va trebui să facă pace cu primarul general al capitalei și să găsească împreună o soluție, dar probabil se va amâna totul pentru decembrie.

CFR Marfă, dator vândut

Decizia Comisiei Europene a stabilit că CFR Marfă a primit în 2013 un ajutor ilegal de la stat și că trebuie să returneze cele 380 de milioane de Euro. Acești bani vor trebui recuperați de statul român în 6 luni de la data la care va primi decizia Comisiei Europene, iar dacă se va face asta, atunci CFR Marfă va fi în faliment.

Veniturile totale ale companiei sunt circa 170 de milioane de euro anual, deci banii s-ar recupera abia în doi ani, în șase luni fiind imposibil.

În această situație s-a ajuns datorită Guvernului condus de Victor Ponta în 2013, care a șters datoria CFR Marfă tocmai pentru a privatiza compania. După o lungă telenovelă, privatizarea n-a mai avut loc.

Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței, a precizat că una dintre soluțiile pentru salvarea CFR Marfă ar fi aceea de a muta activele la CFR SA. Acest lucru s-ar putea face printr-o decizie în CSAT, așa cum s-a decis și în trecut privatizarea companiei. Momentan, CFR Marfă nu reprezintă o atracție pentru niciun investitor, mai ales la ce datorii a acumulat.

Poșta Română, amenințată

Violeta Alexandru, ministrul Muncii, s-a grăbit să facă o declarație nefericită și să amenințe că ar putea înlocui Poșta Română ca distribuitor de pensii dacă se va descoperi că poștașii fac campanie pentru PSD.

Declarația ministrului Muncii este exagerată, probabil ar trebui să fie mai atentă când își alege cuvintele. În cazul în care Poșta Română n-ar mai fi distribuitor de pensii, compania va intra în faliment, altă activitate importantă nu prea mai are. A pierdut lupta cu curierii, a pierdut plata facturilor, dacă pierde și pensiile se poate închide imediat. Oricum Poșta este una dintre instituțiile inutile în acest stat, deoarece nu a fost restructurată și modernizată, fiind încă la nivelul anilor 90.

PNL moștenește de la PSD atâtea companii în faliment sau în prag de faliment, nu cred că ministrul Muncii mai vrea una și nici ministrul Economiei nu mai vrea o problemă în plus. Dar ministrul Muncii știe foarte bine că Poșta Română este una dintre instituțiile inutile ale statului și nu merită atât de multe cheltuieli, iar pentru a reduce pierderile este nevoie de măsuri la această companie. Una dintre ele ar putea fi cardul pentru pensii și să se renunțe la Poșta Română pentru distribuirea pensiilor, însă înlocuirea Poștei cu un alt distribuitor pentru pensii, nu este deloc o mișcare inteligentă, ci va părea mai degrabă o favorizare a mediului privat în detrimentul celui de stat.

Numai că aceste probleme financiare ale companiilor de stat reprezintă o mare amenințare pentru toată economia țării. Dacă ele pică, vor prăbuși economia deja fragilă, deoarece vom asista la creșterea șomajului, dar și la intrarea în criză a unor companii private, direct legate de companiile de stat. Și abia atunci misiunea va deveni imposibilă.

O altă amenințare pentru PNL va fi și creșterea monedei Euro. Moneda europeană a crescut marți la 4,7750 lei, cea mai mare valoare din istorie în fața leului. Până acum, BNR a controlat cursul pentru a nu arunca toată campania în aer, dar după afișarea rezultatului de duminică, cursul ar mai putea crește. Cu cât crește mai mult, cu atât se înmulțesc problemele Guvernului PNL. Măcar Guvernul Orban dă dovadă de maturitate politică și nu ascunde problemele sub preș, ci încearcă să le rezolve cât mai repede. În lipsa rezolvării unor probleme, 2020 se anunță un an dificil pentru PNL chiar în pragul alegerilor. Spre deosebire de Guvernul Cioloș, Guvernul Orban nu trebuie să uite că unul dintre obiectivele sale (probabil cel mai important) e acela de a continua și după 2020, nu e guvern de tranziție ca să nu se gândească la consecințele electorale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *