Skip to content
Societate

Directorul general TAROM, acuzat că planul de restructurare ar fi de fapt o concediere colectivă mascată

Potrivit jurnaliștilor de la Gândul, planul de restructurare al TAROM, pregătit de noul director al companiei, Mihăiță Ursu, ar fi de fapt o concediere colectivă mascată. De altfel, compania a solicitat un ajutor de 190 de milioane de euro de la Bruxelles, ca urmare a pierderilor suferite în pandemie. În replică, purtătorul de cuvânt al Ministerului Transporturilor, Alin Șerbănescu, a declarat pentru B1 TV că nu ar fi vorba despre o concediere colectivă, ci despre o „reașezare a companiei”.

Potrivit unei înregistrări apărută în spațiul public şi publicată de cei de la Gândul directorul general TAROM ar intenționa să pună în practică, sub pretextul planului de restructurare, o concediere colectivă mascată.

„În ultimă instanță facem contracte pe o perioadă determinată…Sunt variante dacă vrem neapărat să mătrășim niște oameni. Dacă o să avem nevoie îi ținem, găsim o variantă să îi ținem. Cum am ținut atâția atâta vreme… găsim. Facem acele concedieri că trebuie să le faci și le faci contracte pe o perioadă determinată”, ar fi spus directorul Mihăiță Ursu, potrivit acesteiînregistrări.

Surse citate de Gândul, precizează că directorul general al companiei TAROM ar intenționa să concedieze personal de zbor, cu toate că activitatea este susținută, în proporție de 90%, chiar de aceștia. Sursa citată precizează că ar rămâne în schimb în funcții cei care sunt aduși “pe pile” în companie, cu salarii foarte mari.

Mihăiță Ursu este acuzat că intervine abuziv în toate deciziile privind disponibilizările “pentru că nu cunoaște regulile internaționale”

Aceleași surse au mai dezvăluit, pentru Gândul, că directorul general Mihăiță Ursu face presiuni constante asupra lui Cătălin Prunariu, directorul de zbor al companiei, dar și asupra unora dintre piloți.

„În ceea ce privește acest ajutor financiar care ar trebui să ajungă la Tarom, este vorba despre un plan de reducere a cheltuielilor, nu de reorganizare în ceea ce privește posturile de personal navigant. El trebuie să elimine posturi și să diminueze cheltuielile mari ale companiei Tarom, nu cheltuielile care produc. Dar, în același timp, Mihăiță Ursu le-a transmis reprezentanților sindicatului că dă afară din personalul navigant, numai că dacă… «explodează» li se vor face contracte pe o perioadă limitată de timp.

Problema este că, dacă dai afară acei oameni, TAROM-ul nu mai funcționează cu respectivele curse. Nu mai ai personal”, mai precizează sursele din cadrul TAROM, citate de Gândul.

Potrivit acestora, directorul General al TAROM, nefiind de meserie, nu știe să întocmească un astfel de plan și recurge la concedieri din rândurile personalului navigant”, precizează sursele.

Nereguli în ceea ce privește evaluarea personalului

Cu două luni în urmă, Mihăiță Ursu ar fi organizat o nouă evaluare a personalului de zbor, numai că modul în care s-a desfășurat acest examen de verificare ridică multe semne de întrebare. Cei evaluați nu au fost verificați de personal navigant, așa cum ar fi absolut normal și legal, ci de civili.

”Directorul general TAROM, punând aceste persoane neutre să facă evaluarea, a încălcat dreptul celor care au fost audiați la o evaluare corectă. Nu poate veni un civil care nu știe procedurile și să aplice principii absurde. Unul dintre principiile aplicate a fost acela că o doamnă este prea… grăsuță.

Aceasta este o discriminare foarte gravă. Acea persoană se va duce în instanță. Din moment ce ea trece training-ul… Aceste persoane sunt aruncate, spre exemplu, într-un bazin cu apă rece, trebuie să înoate. Dacă e mai grăsuță și se descurcă, atunci nu ai ce să îi spui, trece training-ul anual, făcut în simulatoare. Iar ei, în această evaluare organizată de Mihăiță Ursu, au scris că e corpolentă”, dezvăluie sursele Gândul.

Poziția Ministerului Transporturilor

Purtătorul de cuvânt al Ministerului Transporturilor, Alin Șerbănescu, a declarat în direct pentru B1 TV, că nu este vorba despre o concediere colectivă, ci despre o “reașezare” a companiei, după ce de-a lungul timpului a acumulat personal care nu mai face obiectul de activitate:

“Tocmai ieri a fost ministrul Grindeanu la o emisiune și a spus foarte clar acolo că TAROM trebuie să rămână în picioare, este practic a doua companie din Europa de Est care nu mai este gestionată de un minister public, dar pentru acest lucru trebuie făcute eficientizări. Ar trebui ca această companie să funcționeze cu maximum 700 de persoane din care 90% să fie personal navigant. Aceasta este strategia”.

Acesta a precizat că directorul TAROM nu poate păcăli nici Ministerul Transporturilor, nici Comisia Europeană în ceea ce privește planul de restructurare:

“În ceea ce privește declarațiile domnului Ursu, înțeleg că ele sunt confidențiale, sunt lansate într-un spațiu intim, nu sunt declarații publice. Nu știu cum ar putea domnul Ursu să păcălească Comisie Europeană și Ministerul Transporturilor pentru că aici nu jucăm alba neagra. Aici vii cu o schemă clară, spui cine rămâne, cine pleacă.

Nu își închipuie nimeni că domnul Ursu sau cine o fi la TAROM se duce noaptea cu lanterna în birou face un plan secret pe care îl înghite. Au și prezentat la un moment dat planul de restructurare public, pe etape.

În momentul în care apar planuri de restructurare apar și minirăzboaie. Se mai umblă cu înregistrări, cu presiuni, asta nu trebuie să împiedice ducerea la îndeplinire a planului de restructurare, mai ales că ieri ministrul a vorbit despre acest plan cu comisarul european”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *