PSnews.ro continuă seria de analize despre liniile definitorii ale discursurilor candidaților la alegerile prezidențiale. Astăzi este rândul Elenei Udrea, candidatul PMP.
Candidatul Partidului Mișcarea Populară, Elena Udrea
Ofensiv şi agresiv. Aşa poate fi caracterizat în două cuvinte discursul Elenei Udrea. Candidatul PMP iese uşor în evidenţă în acţiunile de campanie prin ţinutele sau activităţile sale – uniforme de muncitor, salturi cu paraşuta, gătit în direct, iar discursul său are acelaşi scop: să atragă atenţia.
Discursul lui Udrea este unic în peisajul actualei campanii electorale prin câteva caracteristici: este un discurs predominant ofensiv, este cel mai agresiv şi este unidirecţional. Toate mesajele sale se referă la Victor Ponta şi PSD, la fel cum întreaga sa campanie este construită în jurul atacului la premier. Mai mult decât atât, Elena Udrea chiar începe majoritatea declaraţiilor sale cu numele lui Victor Ponta.
Iată câteva exemple:
- ”Victor Ponta este reprezentantul baronilor locali, este omul care, dacă, prin absurd, ar ajunge preşedinte, ar fi la cheremul acestora, aşa cum a fost permanent la cheremul mogulilor de presă.”
- “Victor Ponta este premierul zero. Victor Ponta, îl descopăr eu acum, e agentul 000.”
- “Victor Ponta, cel care poartă dublu discurs, una spune în afara ţării, alta spune în România, ne spunea la Bucureşti ce nu a avut curaj desigur la New York, că nu se dezice de baronul Duicu. Nu-i nimic, o să reformăm noi şi PSD-ul de aici, din Mehedinţi, începând.”
Se mai poate observa, din ultimul exemplu, o lipsă de coerenţă în declaraţiile sale, precum şi o topică neuzuală a frazei.
În discursul Elenei Udrea, Victor Ponta şi PSD-ul reprezintă răul absolut. În acest sens, ea îi judecă pe ceilalţi candidaţi prin filtrul raportării la Victor Ponta. Orice asociere cu premierul constituie, pentru Elena Udrea, o temă de atac. Declaraţia de mai jos reprezintă un exemplu în acest sens:
- ”În 2009, domnul Iohannis era prim-ministrul lui Voiculescu şi al lui Mircea Geoană. A stat în USL alături de Victor Ponta, alături de Voiculescu, a susţinut în 2012 atacul la Constituţie şi la statul de drept în încercarea de a-l demite pe preşedintele Traian Băsescu.”
Prin discursul anti-Ponta, pe care Elena Udrea îşi bazează întreaga campanie de comunicare, prezidențiabilul PMP îşi propune să se poziţioneze drept cel mai înverşunat adversar al candidatului PSD. Iată o declaraţie care exprimă exact această idee: “Suntem 14 candidaţi în competiţie. În afară de mine, spuneţi-mi cine se mai luptă cu Victor Ponta?” .
Deoarece nu este cotată cu şanse de a ajunge în turul al doilea, candidatul PMP încearcă astfel să se menţină pe axa pro sau contra Victor Ponta, care va domina actuala campanie. În acest scop, Elena Udrea este singurul candidat care a declarat că, dacă va ajunge la Cotroceni, Victor Ponta nu va mai fi premier.
Tactica discursivă a Elenei Udrea de a se baza exclusiv pe atacul la Victor Ponta are avantajul de a fi uşor de înţeles de către alegători, dar nu este suficientă pentru a câştiga voturi. Electoratul aşteaptă mereu şi o latură pozitivă a mesajului, o promisiune, un mesaj constructiv. Specialiştii în comunicare politică atrag atenţia asupra faptului că un mesaj negativ poate, eventual, să ia din voturile adversarului, însă nu va aduce voturi celui care îl lansează.
Alături de atacul la Victor Ponta şi PSD, Elena Udrea încearcă să transmită un mesaj de forţă. Aceasta doreşte să se poziţioneze drept un candidat puternic, care dă dovadă de tenacitate şi determinare, spre deosebire de principalul său adversar. Iată câteva exemple în acest sens:
- “Dintre cei care s-au înscris în competiţie, sunt cel mai bun candidat. Eu sunt un om care a demonstrat în trecutul meu că pot să edific, că pot să ridic lucrurile, că pot să le aşez pe un făgaş care să însemne un drum înainte, că pot să las în urma mea lucruri concrete făcute pentru oameni.”
- “Victor Ponta nu se dezice de Duicu şi nici de Voiculescu. Victor Ponta ar fi un preşedinte slab, ori România are nevoie de un preşedinte puternic, un preşedinte care să fie în stare să nu facă un compromis de dragul propriei imagini, un preşedinte care să se lupte cu mogulii, cu baronii locali şi să reprezinte interesul doar al acestei ţări şi interesul poporului.”
- „Victor Ponta a demonstrat în doi ani de când este prim-ministru că este slab, că face ce îi spun baronii. Un vot pentru Victor Ponta ar însemna o întoarcere a României în trecutul pe care toţi îl vrem uitat, trecutul în care partidul stat fie că se numea FSN, PDSR, PSD decidea pentru toate”.
Elena Udrea mizează, desigur, şi pe voturile simpatizanţilor preşedintelui Traian Băsescu. Susţinută de șeful statului, Udrea încearcă să se poziţioneze drept urmaşa politică a acestuia, prin mesaje de tipul:
- “Eu mi-aş dori ca toţi cei care au votat cu Traian Băsescu să voteze cu mine şi cred că ar fi un lucru extraordinar dacă aş fi capabilă să iau votanţii domnului preşedinte.”
- “Deşi am fost mulţi în echipa cu care Traian Băsescu s-a luptat, cel puţin în ultimii 10 ani, pentru modernizarea României şi pentru reformele pe care a început să le facă, unii au abandonat această echipă, eu sunt dintre cei care au rămas până în acest moment.”
Mulţi analişti sunt de părere că rezultatul alegerilor prezidenţiale va depinde de clivajul care va domina campania electorală: pro şi contra Victor Ponta sau pro şi contra Traian Băsescu. În ambele cazuri, Elena Udrea are poziţionări foarte clar definite: este cea mai anti-Victor Ponta şi cea mai pro-Traian Băsescu. Acest lucru o va ajuta să fie prezentă în campanie, dar nu știm dacă va fi suficient pentru a avea un rezultat remarcabil în alegeri.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News