Doar 4 din 10 elevi au fost solicitaţi să îşi spună părerea privind activitatea profesorilor

Elevi ai Colegiului Naţional 'Sf. Sava
Sursă foto: George Călin

Peste 55% dintre elevii din România nu au fost solicitaţi să ofere puncte de vedere cu privire la activitatea profesorilor lor, arată un raport al Consiliului Naţional al Elevilor. Cei mai mulţi dintre elevi consideră că materiile opţionale care le sunt predate în şcoli le satisfac deloc sau doar parţial interesul şi aşteptările. Sunt elevi care declară că şi-au văzut profesorii comportându-se nerespectuos, de mult ori acest comportament fiind generat de dificultăţi intelectuale ale altor elevi.

Un raport realizat de Consiliul Naţional al Elevilor pe tema implementării Statutului elevului arată că aproape 40% dintre cei vizaţi nu cunosc că există un asemenea document care le oferă anumite drepturi.
Raportul relevă faptul că peste 40% dintre cei care au răspuns nu au fost niciodată chestionaţi cu privire la părerea lor despre activitatea profesorilor.
”Din totalul respondenţilor, constatăm cu dezamăgire faptul că 56,2% susţin faptul că nu au oferit feedback privind activitatea de învăţare a cadrelor didactice, în timp ce doar 43,8% afirmă că au avut parte de acest drept”, se arată în raport.
Două treimi dintre elevii care au răspuns chestionarelor privind implementarea Statutului elevului susţin că au avut parte de obiectivism în evaluare ”în majoritatea contextelor şcolare”, însă 4.219 dintre cei peste 15.100 de respondenţi susţin că profesorii lor evaluează ”într-un mod echitabil deloc sau destul de rar”.
De asemenea, 3.181 din elevii respondenţi au afirmat că nu au fost informaţi cu privire la notele acordate, înainte de a fi trecute în catalog, în timp ce 12.044 susţin că au fost informaţi cu privire la notele acordate.
Pentru aproximativ 2.000 de elevi, motivul pentru care accesul la educaţie le-a fost restricţionat a fost faptul că au întârziat la orele de curs.
”Aproape 1.000 de elevi susţin că au fost mustraţi prin metode care încalcă Statutul Elevului, în timp ce doar 705 elevi au fost sancţionaţi regulamentar. Şi mai alarmant este faptul că doar 256 de elevi şi-au putut exercita dreptul la apărare. De asemenea, 673 dintre respondenţi au afirmat că au fost sancţionaţi, deşi nu ei au fost cei care au comis o abatere, iar 420 au fost sancţionaţi pentru fapte petrecute în afara mediului şcolar”, se arată în raport.
În ceea ce priveşte materiile opţionale care se predau în şcolile din România, mai puţin de doi din zece elevi spun că acestea le satisfac complet interesul şi aşteptările, iar aproape 2 din 10 elevi nu sunt deloc interesaţi de ce se predă în cadrul opţionalelor.
”Întrebaţi în ce măsură consideră că materiile opţionale studiate le satisfac nevoile şi interesele, elevii au afirmat într-un procent îngrijorător de 18,4% că aceste materii nu le satisfac deloc interesele, 18,2% consideră că acestea o fac într-o măsură restrânsă, cei mai mulţi (32,1%) susţin că acestea o fac într-o oarecare măsură, în timp ce 17,8% afirmă că nevoile lor sunt acoperite în majoritatea cazurilor de către curriculumul la decizia şcolii, iar doar 13,5% au declarat că materiile opţionale le-au îndeplinit în totalitate aşteptările şi interesele”, sunt rezultatele evaluării realizate la nivel naţional.
În ceea ce priveşte orele de dirigenţie, 9,8% au declarat ferm că nu au făcut deloc ore de dirigenţie în ultimul an şcolar, iar 46,8% au susţinut că au existat cazuri în care să fi făcut o altă oră în timpul celei de dirigenţie.
”Din numărul respondenţilor, constatăm cu tristeţe faptul că 47,7% susţin faptul că în decursul anului şcolar au existat situaţii în care nu au făcut anumite ore de curs, fără vreun motiv întemeiat, în timp ce 52,3% susţin că nu avut parte de astfel de cazuri”, mai transmit reprezentanţii elevilor.
Cei mai mulţi dintre elevi s-au adaptat cu uşurinţă atât noii structuri a anului şcolar, cu module, cât şi noului sistem de notare.
Siguranţa în mediul şcolar a fost un alt aspect asupra căruia elevii au fost chestionaţi, iar rezultatele arată că aproximativ un sfert dintre elevi au observat cazuri în care colegi erau trataţi diferit de către alţi elevi în funcţie de rasă, etnie, orientare sexuală sau alte criterii, în timp ce tratamente discriminatorii au fost observate din partea profesorilor sau a personalului nedidactic în procente mai mici.
Peste 40% dintre elevi declară că şi-au văzut profesorii comportându-se nerespectuos cu alte persoane.
”Dintre cazurile în care profesorii au fost cei care s-au comportat nerespectuos cu alte persoane, 31,4% au fost faţă de elevi, 6,8% vizau alţi profesori, iar 2,8% personalul auxiliar. Din fericire, 58,9% dintre elevii respondenţi spun că nu au observat astfel de cazuri de discriminare din partea profesorilor. Deşi 58,9% dintre cei care au participat la sondaj susţin că nu au fost cazuri de discriminare, totuşi au existat astfel de momente în care capacitatea intelectuală (35,2%), convingerile (18,2%), rasa/etnia (14,1%) şi vârsta (11,9%) au jucat rolul unor factori importanţi în faţa cadrelor didactice”, relevă raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel naţional.
Sunt elevi care admit că au intrat în şcoală cu obiecte interzise. În cele mai multe cazuri, a fost cazul ţigărilor, însă în unităţile de învăţământ au fost introduse şi droguri sau arme albe.
”Majoritatea elevilor respondenţi care susţin că au deţinut asupra lor obiecte interzise spun că au introdus în unităţile de învăţământ ţigări, inclusiv cele electronice (67,9%), băuturi alcoolice (8%), spray-uri lacrimogene sau paralizante (5,1%), cât şi alte obiecte interzise”, se mai arată în raport.
”Privim cu îngrijorare faptul că o majoritate covârşitoare (70,4%) din numărul elevilor respondenţi afirmă că nu cunosc dacă există un reprezentant al elevilor în cadrul şedinţelor Consiliului de Administraţie al şcolii din care fac parte”, mai transmit autorii documentului.
La consultare au participat, cumulativ, 17.425 de respondenţi, dintre care 15.133 sunt elevi, iar 2.292 cadre didactice. Aceştia provin din toate formaţiunile de studiu şi diferite tipuri de unităţi de învăţământ: de la colegii naţionale, până la şcoli şi licee mici, atât din mediul urban, cât şi din cel rural, de pe tot teritoriul României.
Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: