Skip to content
Locale Timiș

Două proiecte de peste 50 milioane euro au fost semnate de Primăria Timişoara şi ADR Vest; vor fi cumpărate tramvaie noi şi se vor instala, în premieră, automate pentru bilete de călătorie

news.ro

Agenţia de Dezvoltare Regională Vest şi Primăria Timişoara au semnat, marţi, două proiecte în valoare totală de 51,82 milioane euro care prevăd reabilitarea unei străzi, cumpărarea a şapte tramvaie noi şi montarea, în premieră, de automate pentru bilete de călătorie. Din această sumă, 28,87 milioane euro reprezintă finanţarea nerambursabilă, potrivit News.ro.

Primarul municipiului Timişoara, Nicolae Robu şi directorul Agenţiei de Dezvoltare Regională (ADR) Vest, Sorin Maxim au semnat, marţi, la sediul Primăriei Timişoara două proiecte cu finanţare europeană: „Reabilitarea liniilor de tramvai şi modernizarea tramelor stradale în Municipiul Timişoara, Traseul 5, Calea Bogdăneştilor”,  şi ”Înoirea flotei de tramvaie – etapa 2”.

Proiectele au o valoare totală de 51,82 milioane euro, din această sumă 28,87 milioane euro reprezintă finantarea nerambursabilă.

Banii asigură reabilitarea liniior de tramvai şi modernizarea străzii Calea Bogdăneştilor, respectiv pentru achiziţionarea a şapte tramvaie noi şi moderne de la firma Bozankaya (Turcia), pe lângă cele şapte deja comandate în cadrul primei etape de înoirea flotei de tramvaie. Aproximativ 30 de milioane de euro sunt alocaţi refacerii bulevardului şi 20 de milioane euro pentru achiziţia de noi garnituri.

Primul proiect prevede reabilitarea Căii Bogdăneştilor, de la intersectia cu bulevardul Cetăţii şi până la bucla de întoarcere din cartierul Ronaţ. Linia de tramvai va fi dublă, va fi amplasată pe mijlocul şoselei şi încadrată de spaţii verzi cu arbori. Vor fi reabilitaţi 2,25 kilometri de linie dublă plus 0,45 kilomeri în zona buclei de întoarcere, rezultând astfel, în total, 4,95 kilometri de cale de rulare modernizată. Partea carosabilă va fi lărgită la 4 benzi de circulaţie, câte două pe sens, vor fi amenajate trotuare şi piste pentru biciclete pe ambele sensuri”, se arată în contractul de finanţare.

De asemenea, în cele şapte staţii pentru tramvaie, vor fi montate automate pentru bilete, în premieră pentru Timişoara.

„Proiectul prevede şi reabilitarea unui număr de şapte staţii de transport public pe traseul respectiv. Acestea vor fi iluminate şi adaptate nevoilor persoanelor cu handicap, vor avea bănci şi coşuri de gunoi, echipamente de supraveghere video, automate de bilete, panouri cu afişare LCD şi alte facilităţi. În vecinătate se vor amplasa rastele pentru biciclete în sistem integrat de închiriere. Se vor amenaja peste 9.500 mp de spaţii verzi, din care aproximativ 8.500 mp spaţii verzi nou create şi se va implementa un nou sistem de alimentare cu energie electrică în zonă”, se arata în contract.

Lucrările de reabilitare a Căii Bogdăneştilor ar trebui să dureze trei ani.

În ceea ce  priveşte finanţarea a şapte tramvaie noi, aceasta se ridică la peste 20 de milioane de euro, iar garniturile vor circula pe liniile 2 şi 6, linii modernizate. Banii vin pentru continuarea contractului cu turcii de la Bozankaya.

Am semnat contractul pentru etapa I tot aici, avem de fapt trei proiecte depuse, cu conţinut identic, fiecare prevăzând achiziţia a câte 7 tramvaie noi, cu toate funcţionalităţile pe care un tramvai modern, de top mondial, le are în zilele noastre. Sunt tramvaie articulate, cu podea coborâtă. Lungimea unui tramvai este între 25 şi 30 metri, lăţimea caroseriei este între 2,3 şi 2,4 metri. Numărul minim de pasageri pe care trebuie să-l transporte este de 170. Vitezele maxime atinse sunt de 70km/oră, când tramvaiul este încărcat 70%. Autonomia de mers trebuie să fie minimum 30 kilometri. Noi am organizat licitaţia şi am avut grijă ca în caietul de sarcini să fie cerinţe care să respecte cerinţele din cererea de finanţare. Acum este ferm stabilit că avem finanţare pentru 14 tramvaie. După ce am semnat primul contract vorbeam despre 7, dar noi am spus mereu că ne dorim să achiziţionăm 21 de tramvaie. Avem posibilitatea să cumpărăm până la 40 de tramvaie. Noi mai avem o cerere de finanţare în aceiaşi termeni, numai că nu mai sunt bani. Noi am epuizat deja toate fondurile care au fost la dispoziţia noastră, în măsura în care noi facem dovada că putem elabora proiecte eligibile. Mizăm pe faptul că vom beneficia de redistribuiri de fonduri”, a declarat primarul Nicolae Robu.

Directorul ADR Vest, Sorin Maxim a subliniat că cele două proiecte semnate sunt ”foarte complexe şi de impact.

Ne străduim să aducem cât mai multe resurse la dispoziţia autorităţilor locale. Sunt două proiecte foarte complexe şi de impact. M-aş referi la Calea Bogdăneştilor. Cred că este cel mai complex şi amplu proiect, după reabilitatrea liniilor de tramvai din anul 2000. Cred că va rezolva foarte multe din probleme, mai ales când se va face şi traversarea către zona gării, pe sub calea ferată. Pe de altă parte, proiectul cu tramvaiele, eu îmi imaginez doar o comparaţie simplă. Cum e să circule un tramvai cu 170 de oameni în el şi cum e să avem 170 de maşini în trafic. Aceste mijloace pot circula doar pe liniile reabilitate, deci mai este de lucru. Ambele proiecte fac parte din componenta de reducere a poluării la nivel european”, a declarat Sorin Maxim.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *