E-Factura, ce se schimbă de la 1 iulie. Contabilii din România acuză ”circul fiscal”

Sursa foto: anaf.ro

Companiile și PFA-urile au avut la dispoziție 6 luni pentru a implementa e-Factura, astfel că de la 1 iulie singurul document oficial care poate fi înregistrat în contabilitate este factura transmisă în Spaţiul Privat Virtual, în format XML.

Amenda pentru nerespectarea acestei prevederi este 15% din valoarea facturii, și astfel este vizat nu numai cel care nu emite, ci și cel care nu o primește.

Amenzile pentru neemiterea facturii electronice au intrat în vigoare de la 1 iunie, cea mai mare amendă, pentru marii contribuabili, fiind de 10.000 de lei.

Tot de la 1 iulie, se schimbă și termenul de transmitere a facturilor: de la 5 zile lucrătoare la 5 zile calendaristice de la data emiterii. Doar că la noi, nimic nu se face fără scandal. Executivul a adoptat, vineri, o ordonanţă de urgenţă prin care este extinsă utilizarea sistemului de facturare electronică şi pentru tranzacţiile între companii şi consumatorii finali. Actul normativ extinde utilizarea sistemului de facturare electronică şi pentru tranzacţiile între afaceri şi consumatorii finali, în mod opţional în perioada 1 iulie 2024 – 31 decembrie 2024 şi obligatoriu începând cu 1 ianuarie 2025.

Corpul Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România solicită abrogarea ordonanțelor de urgență publicate în 21 iunie, în Monitorul Oficial. În mesajul postat, asociația critică dur măsurile recente, descriindu-le drept un „mare circ fiscal românesc”.

Conform organizației, funcționarii de stat par să joace un joc de-a v-ați ascunselea cu responsabilitățile lor, transferându-le contribuabililor. În acest context, mediul de afaceri este tratat că principal suspect într-o piesă intitulată „Toți sunt evazioniști”.

Asociația subliniază că adevărații evazioniști nu sunt identificați, iar în loc de măsuri precise, se impun reguli mai aspre tuturor contribuabililor. Acest lucru, spun ei, asfixiază antreprenorii, profesioniștii contabili și inovația.

De asemenea, organizația critică starea sistemului informatic al ANAF, care, deși abia funcționează, este considerat suficient pentru implementarea unor reguli stricte, „sculptate” în „piatra digitală a ministerului”.

Citește mai mult AICI

Autor

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: