Skip to content
Coronavirus

Efectele Covid-19 asupra CFR Călători: numărul de trenuri s-a redus cu 43%, încasările cu 75%

Măsurile luate pentru combaterea pandemiei cu coronavirus au dus la o reducere substanțială a numărului de trenuri ale CFR Călători aflate zilnic în circulație. Până în prezent, operatorul feroviar de stat a renunțat la 453 de trenuri din cele circa 1000 de garnituri operate zilnic, potrivit informațiilor furnizate G4Media de către directorul general al companiei, Dan Costescu.

Un număr mai mic de trenuri în circulație înseamnă și un număr mai mic de bilete vândute, deci încasări mai mici pentru CFR Călători. Veniturile companiei au scăzut cu 75% din cauza măsurilor luate pentru combaterea pandemiei de coronavirus, a anunțat, miercuri seara, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, la un post de televiziune. Pentru a contrabalansa scăderea veniturilor s-au luat măsuri care au permis economii de circa 40 de milioane de lei în martie și aprilie, spune șeful CFR Călători. Potrivit acestuia, într-o astfel de perioadă „și statul trebuie să susțină eforturile companiilor feroviare”.

Am plecat de la 1.040 de trenuri (trenuri operate zilnic de CFR Călători, n.red.) și am început să le reducem odată cu schimbarea legislației, adică cu adoptarea ordonanțelor militare care au urmat decretului președintelui Iohannis privind instituirea stării de urgență. Am scos 453 de trenuri, asta reprezintă 43% din numărul total de trenuri. Din acestea 330 trenuri Regio și 123 sunt trenuri Interregio”, a declarat, pentru G4Media, Dan Costescu, șeful CFR Călători.

Compania a renunțat la trenurile internaționale, cele spre Țăndărei și județul Suceava, aflate sub carantină, dar și la garniturile care erau folosite cu preponderență de elevi și studenți, din moment ce cursurile sunt suspendate. A păstrat însă în circulație trenurile pentru navetiști, ba chiar le-a suplimentat numărul de vagoane, și pe cele care fac legătura între diverse zone ale țării.

„Am avut trenuri de navetă care înainte aveau două vagoane, acum au șase, pentru că am vrut să respectăm distanța socială și acel principiu pe care l-am enunțat: un loc liber, unul ocupat. Acesta s-a aplicat și la vagoanele de cușetă și de dormit, unde oamenii au preferat să cumpere bilete în regim single”, a adugat director general al CFR Călători.

Măsurile luate de autorități privind limitarea deplasărilor cu scopul de a încetini răspândirea noului virus SARS-Cov-2 au dus oricum la o scădere a cererii de transport. CFR Călători și-a văzut astfel veniturile reduse în medie cu 75%, după ce cu o lună în urmă reușise să le crească cu 10% suplimentând numărul de vagoane. Au fost zile, spune șeful companiei, când încasările au scăzut chiar și cu 90% față de o perioadă normală.

CFR Călători are 13.000 de angajați. Aproximativ 400 dintre aceștia sunt în șomaj tehnic

Dan Costescu vede și partea plină a paharului: reducerea numărului de trenuri a însemnat și cheltuieli mai mici cu Taxa de Utilizare a Infrastructurii (TUI), cu energie electrică și cu motorina. Pentru a contrabalansa scăderea veniturilor, șeful CFR Călători spune că s-au luat măsuri rapide de reducere a cheltuielilor. O primă măsură a fost cea de reducere a programului de lucru al personalului de la 5 la 4 zile pe săptămână, despre care G4Media a scris deja aici. Acest lucru a dus și la reducerea cu 20% a salariilor angajaților CFR Călători.

”La acel moment a fost cea mai bună soluție. Compania ieșea cu 15-20% mai bine decât în cazul șomajului tehnic, iar personalul avea venituri chiar duble (decât dacă ar fi fost în șomaj tehnic. n.red)”, a precizat Dan Costescu.

În plus, spune acesta, circa 400 de angajați ai CFR Călători au fost trimiși în șomaj tehnic. Este vorba în principal de angajații care deserveau zona Suceava (depoul, revizia, stația Suceava și cele din jur), care a intrat pe 31 martie în carantină, și de cei care lucrau în vagoanele restaurant, a căror activitate a fost interzisă la scurt timp de la declanșarea crizei generate de pandemia cu COVID-19.

„Noi am luat deja măsuri rapide și am demonstrat că nu stăm să așteptăm doar fonduri de la buget. De exemplu, măsurile luate în luna aprilie aduc o economie de 30 de milioane de lei (…) În martie s-au economisit undeva la 12-13 milioane de lei”, a adăugat acesta.

Potrivit Club Feroviar, într-o adresă trimisă de Dan Costescu șefilor de la opt Regionale se evocă și alte măsuri care ar putea fi luate: închiderea unor case de bilete, renunțarea la plata orelor suplimentare, prin compensarea cu perioadele inactive și reducerea numărului ”nașilor”.

Transportul feroviar de călători s-a redus drastic și în alte state europene

Și transportatorii feroviari din celelalte state europene își văd afacerile puternic afectate de criza sanitară declanșată de pandemia cu noul coronavirus. Șeful Deutsche Bahn, Richard Lutz, a declarat, potrivit Deutsche Welle, că cererea de transport este la 15% față de perioada de dinainte de pandemie și că vor urma discuții cu guvernul german, care și proprietarul DB, în vederea unui sprijin financiar odată ce lucrurile se vor așeza.

Sunt, însă, și state care au aprobat deja pachete de sprijin pentru companiile feroviare. Guvernul de la Londra, de exemplu, a anunțat că va prelua temporar, inițial pentru o perioadă de șase luni, controlul asupra transportului feroviar din Marea Britanie, pentru a evita falimentul operatorilor privaţi, după ce numărul pasagerilor a scăzut cu 70% față de aceeași perioadă a anului trecut, scriu cei de la The Guardian.

„Se vede că măsurile luate doar de companii nu sunt suficiente. Și statul trebuie să susțină eforturile companiilor feroviare”, a declarat directorul general al CFR Călători referindu-se la problemele cu care se confruntă companiile europene de transport de călători, per ansamblu, în această perioadă.

Ce a cerut CFR Călători

Potrivit acestuia, discuții sunt și la București cu Ministerul Transporturilor și cu cel de Finanțe pentru ca statul să întindă o mână de ajutor CFR Călători.

”Noi am solicitat ca acea reținere de 10%, care în mod normal se aloca la finalul anului (Legea finanțelor publice prevede ca atunci când ordonatorii principali de credite, în cazul nostru Ministerul Transporturilor, repartizează banii primiți prin buget instituțiilor din subordine să rețină 10% din aceștia „pentru asigurarea unei execuții bugetare prudente”, n.red). să ne fie eliberată încă de acum pentru a ne acoperi acest deficit de numerar care a venit pe fondul ordonanțelor militare care au dus la o scădere forțată a cererii”, a adăugat Dan Costescu, fără a preciza, însă, despre ce sumă este vorba.

Șeful CFR Călători speră că-și va mai putea ține promisiunea făcută la preluarea mandatului: de a crește de la 850 la peste o mie numărul de vagoane funcționale ale CFR Călători. Spune că deocamdată a ajuns 903.

„Vom adapta acest obiectiv pentru finalul anului ținând cont și de deficultățile pe care le au unitățile reparatoare, multe ne-au transmis că vor reduce din activitate”, a precizat acesta.

Ce prevede bugetul de venituri și cheltuieli al CFR Călători din acest an

Guvernul a aprobat în ședința din 18 martie, la două zile de la instituirea stării de urgență, bugetul CFR Călători pe acest an. Pentru 2020 CFR Călători își propusese o pierdere de 539 milioane de lei.

CFR Călători estimase că anul acesta va avea venituri de 2,16 miliarde de lei, în scădere cu 5,28% față de anul trecut, ca urmare a reducerii compensației primite de la stat la sub un miliard de lei.

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *