Skip to content
Politică

Efectele nevăzute ale legii offshore. Expert: „Este o investiție riscantă din punct de vedere economic, dar și de mediu”

profit.ro

Președintele PSD, Marcel Ciolacu, a anunțat vineri că liderii coaliției de guvernare au depus proiectul de lege offshore privind exploatarea gazelor naturale din Marea Neagră. Potrivit președintelui Camerei Deputaților, proiectul „stabilește un regim fiscal competitiv în așa fel încât împărțirea veniturilor să se facă într-un procent aproximativ de 60 % (statul român) – 40% (investitorul)”. Primele livrări de gaze ar urma să înceapă în a doua parte a acestui an. De asemenea, legea stabilește același cadru fiscal pentru investiții offshore și onshore de adâncime, „practic urgentând investițiile onshore de la Caragele, județul Buzău, cel mai mare zăcământ de gaze descoperit în ultimii 30 de ani în România”, spune liderul PSD.

Alin Tănase, coordonator de campanii la Greenpeace România a vorbit în exclusivitate pentru PS News despre efectele pozitive, dar și despre cele negative ale noii legislații. Acesta a spus că singurul punct forte ar fi legat de faptul că scăpăm de dependența de gazul rusesc, dar totul implică costuri economice și de mediu. În contextul Pactului Ecologic European nu știm dacă investiția va fi rentabilă pentru viitor. În plus, există potențiale consecințe grave pentru mediul înconjurător.

Alin Tanase, sursa: www.greenpeace.org

“În primul rând este o investiție riscantă, din punct de vedere economic, dar și de mediu. Din punct de vedere economic, trebuie să avem în vedere Pactul Ecologic European care ne spune că în 2050 trebuie să ajungem la zero emisii de carbon. Deci, de aici riscul pe care îl are investiția, mai ales că ne uităm la ce se întâmplă în următorii 30 de ani. Va mai exista această infrastructură acolo? Ne va mai fi de folos peste 20 – 30 de ani când trebuie să devenim mai verzi? Aceasta este o întrebare la care nu avem un răspuns acum.

În ceea ce privește riscul de mediu, acesta are mai multe aspecte – infrastructura nouă care va fi construită, de platformele de exploatare în largul mării care au și ele un impact de mediu și va trebui estimat și evaluat când se vor cere aprobări. De asemenea, în ceea ce privește infrastructura de pe uscat, ne așteptăm să apară anumite construcții, poate pe plajă, țevi care vor transporta combustibilii din Marea Neagră către interiorul țării. Deci și aici putem vorbi despre un impact asupra mediului, mai ales dacă va fi afectată biosfera Deltei Dunării.

Ca puncte forte nu sunt foarte multe, poate singurul ar fi acela că am scăpat de această dependență de gazul rusesc. Dar am văzut că sunt câteva aspecte în lege care încă nu sunt foarte clare. De pildă, unde vor fi vânduți combustibilii care vor fi extrași de acolo? E o prevedere care spune că doar în situații de urgență piața românească va fi prioritară. Altfel e ciudat că politicienii se laudă că avem combustibil românesc, pentru români, dar în realitate nu știm exact unde va ajunge”, a precizat Alin Tănase pentru PS News.

Conform actualului proiect de lege, companiile plătesc aceleași taxe pe toată durata exploatării, se elimină supraimpozitarea peste prețul de 45 de lei /MWh și se aplică supraimpozitarea peste prețul de 85 de lei /MWh (între 15 și 70%). De asemenea, limita deducerilor crește de la 30 la 40% din totalul impozitului pe veniturile suplimentare și se elimină obligația de a vinde 50% din producție pe piața internă, guvernul putând să intervină doar în situații de criză. Prevederile se aplică și pentru exploatările onshore.

Potrivit proiectului, România va avea drept de preempțiune la achiziția gazelor naturale, adică va putea acoperi necesarul intern înainte de a vinde surplusul către export.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *