„Efectul nedorit” după reducerea prețurilor la alimentele de bază: „Vor crește prețurile la celelalte produse!”

INQUAM PHOTOS/CORNEL PUTAN
Sursa foto: Inquam Photos /Cornel Putan

În exclusivitate pentru PS News, analistul economic Adrian Negrescu a explicat anunțul premierului Marcel Ciolacu privind planul de ieftinire a alimentelor de bază. „Nu așa rezolvăm problema prețurilor foarte mari la produsele alimentare”, atarge atenția Negrescu.

Întrebat dacă ar trebui să ne așteptăm la o scădere garantată a prețurilor în viitorul apropiat, analistul economic a spus: „Să ne așteptăm la o mare promoție națională, ca să zic așa. O campanie promoțională inițiată împreună cu marile rețele de magazine, prin intermediul căreia marii jucători din domeniul retail vor transfera, practic, o parte din promoțiile pe care oricum le făceau la produsele alimentare de bază, sub umbrela guvernamentală. În acest fel, practic, nimeni nu va pierde nimic. Nici guvernul, care își va asigura un program național de reducere, între ghilimele, nici jucătorii din domeniul agroalimentar, pentru că oricum aveau programate aceste promoții.

Cine va pierde? Vor pierde clienții. Vă spun că vor pierde cei care cumpără și altceva decât produse alimentare de bază, pentru că multe dintre campaniile astea promoționale vor avea drept efect nedorit creșterea prețurilor la celelalte produse care nu se află pe lista stabilită de autorități. Altfel spus, ce luăm pe mere dăm pe pere, ca să zic așa, iar din perspectivă economică, e o mare frecție la un picior de lemn. Nu așa rezolvăm problema prețurilor foarte mari la produsele alimentare. Ar trebui să susținem industria autohtonă, să oferim subvenții mai mari agriculturilor, celor care produc produse alimentare în țara noastră și să controlăm cu mai mare atenție rețelele care fac evaziune în domeniul agricol din România. E o înțelegere pe model francez. În Franța se practică tot același timp de înțelegere între stat și jucătorii din piață. Există, tot la fel, niște campanii promoționale sub auspiciile guvernului, prin intermediul cărora jucătorii din retail, practic, își transferă campaniile pe care oricum le făceau pentru reducerile de prețuri pe sub umbrela guvernamentală.

Dacă statul își dorea, într-adevăr, să reducă semnificativ prețurile la produsele alimentare de bază, trebuia să reducă taxele, așa cum se întâmplă în Spania, cum se întâmplă în Portugalia. În Portugalia, de exemplu, TVA-ul la produsele alimentare de bază este zero în momentul de față, dar asta ar însemna că statul ar pierde niște bani din această afacere și scopul statului e să câștige bani, nu să piardă, mai ales în perioada asta de restricție din punct de vedere bugetar. Ca atare, vom asista la o campanie de promoții. Vom vedea tot felul de produse alimentare de bază, de la pâine, la ouă, la lapte și la cine știe ce alte produse stabilite de autorități, cu reduceri nesemnificative, dar care vor crea impresia că ceva s-a ieftinit în România, într-o perioadă în care scumpirile sunt la ordinea zilei”.

„Din păcate, va pune presiune pe producători. De ce? Pentru că toate aceste campanii promoționale vor fi dictate de către hipermarket-uri din produsele pe care le importă sau le obțin de la producătorii români. Toate aceste scăderi de prețuri vor fi comandate, practic, celor care produc ceva în țara asta. De pierdut vor avea micii producători, cei care lucrează cu hipermarket-urile și companiile care aduc în România bunurile alimentare, astfel încât, pe lângă scăderile astea pe care o să le vedem, probabil, la niște produse alimentare de bază, să ne așteptăm și la închideri de business-uri, mai ales în zona micilor afaceri din domeniul agricol din România, dar și la o scădere semnificativă a importurilor de produse alimentare, mai ales în contextul în care nu va mai fi atât de profitabil pentru importatori să aducă astfel de produse pe piața românească”, a mai spus Adrian Negrescu.

Lista alimentelor de bază care se vor ieftini: Nu va pune presiune pe producătorii români

Premierul Marcel Ciolacu a declarat, joi, în deschiderea şedinţei Executivului, că a primit deja răspunsul marilor lanţuri de magazine la propunerea Guvernului privind reducerea preţurilor la alimentele de bază şi urmează să finalizeze un acord. Şeful Executivului a arătat că este vorba de pâine, lapte, brânzeturi, carne, ouă, făină, mălai, ulei, legume şi fructe proaspete şi a dat asigurări că va fi o scădere care nu va pune presiune pe producătorii români.

„Aş vrea să încep cu o veste bună, am primit deja răspunsul marilor lanţuri de magazine, la propunerea noastră privind schema de reducerea a preţurilor la alimentele de bază şi vă pot spune că retail-erii au transmis deja o primă listă cu produsele vizate. Avem, astfel, toate condiţiile pentru ca în perioada următoare să finalizăm un acord sau un act normativ şi aş dori să le mulţumesc pentru promptitudine şi pentru această abordare”, a spus premierul Ciolacu.

El a arătat că asta înseamnă o scădere garantată a preţului la unele produse de bază din gama celor indispensabile populaţiei: ”Aici ne referim la pâine, lapte, brânzeturi, carne, ouă, făină, mălai, ulei, legume şi fructe proaspete”, a mai spus premierul. ”Vreau să subliniez foarte clar, va fi o scădere care nu va pune presiune pe producătorii români. Cred că românii merită din plin un asemenea gest sub forma unui efort comun al statului şi al mediului privat”, a dat asigurări premierul Marcel Ciolacu.

Autor

  • Robu Andreea-Mădălina

    Licențiată în Relații Internaționale și Studii Europene și absolventă a două programe de master: Relații Internaționale, Politică Externă și Managementul Crizelor; Diplomație Cultură și Relații Internaționale. Pasionată de domeniul politic și diplomatic, fiind dornică să contribuie la o presă de calitate.

    View all posts

Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News

Citește și: