Ucraina a fost obligată să-și majoreze dramatic, începând cu luna mai 2024, importurile de curent electric din Europa. Cauza o reprezintă distrugerile provocate de ruși care i-au redus considerabil capacitatea de producție. Rezultatul nu a întârziat să apară: iunie-iulie, scumpiri masive pe piețele angro est-europene, inclusiv pe cea românească.
Despre soluții și proiecte care ar putea ajuta la ieșirea din această situație a vorbit, pentru PS News, Iulian Harpa, expert în Energie.
„Soluții, există. Vorbim despre o linie care ar trebui să fie conectată cu sudul Ucrainei, undeva din zona Odessa către Isaccea. Rețeaua asta, dacă va fi pusă în funcțiune, va permite un transport de peste 1000 de megawați, ceea ce va ajuta foarte mult Ucraina. Din perspectiva asta se gândesc lucrurile acum. Se negociază creșterea de la 1700 la 2004 megawați”, spune Iulian Harpa.
Studiul susține că este nevoie, mai ales, de accelerarea proiectului de construire unei linii între centrala nucleară Ucraina Sud (Pivdennoukrainska) și Isaccea (România).
„Deci rețeaua asta din sudul Ucrainei până la Odessa înseamnă 1000 de megawați care pot fi transportați din zona europeană, (unde e România) către ucraineni. Și asta va permite și scoaterea de sub dependența a Republici Moldova, deoarece 80% din capacitatea de producție a Republicii Moldova de energie electrică o reprezintă cea livrată de Transnistria. Termenul de punere în funcțiune este anul 2028 astfel încât să poată beneficia de sprijin și finanțare și de la Comisia Europeană, dar se grăbesc lucrurile pentru 2026″, mai spune expertul.
Iulian Harpa numește acest proiect că fiind unul ambițios și care depinde de Transelectrica.
„Este un proiect politico-regional și de infrastructură, destul de ambițios. S-a tot vorbit despre el, dar necesită întărirea de rețea pe partea de sud a Ucrainei, astfel încât să ajungă cu rețeaua până la noi, iar noi să facem un proiect care poate fi finanțabil. Dar asta ține doar de Transelectrica, pentru că Transelectrica trebuie să vină să spună că-l realizează.
Oricum, în strategia națională, România și-a asumat că trebuie să producă energie astfel ca să acopere și consumul Republicii Moldova. Și atunci, noi ne-am propus să facem asta și poate că linia asta Ucraina Sud- Isaccea, ar putea fi un debușeu pe termen scurt și mediu”, explică Iulian Harpa.
Potrivit unui studiu realizat de Green Deal Ucraina, productia de energie a țării are un deficit de putere estimat la circa 5.800 MW, asta luând în calcul toate capacitățile de producție și import disponibile în prezent.
„Linia ar aduce beneficii imense și ar majora capacitatea de transfer cu peste 1.000 MW. Are potențialul de a deveni operațională în 2026 sau chiar mai devreme, dacă ambii operatori de transport și sistem fac eforturi în acest sens. Mai mult, linia ar pune capăt dependenței Republicii Moldova de Transnistria, enclava separatistă controlată de Rusia în care se află marea centrală MGRES (de la Cuciurgan – n.r.) a companiei de stat rusești InterRAO″, se spune în studiul Green Deal Ucraina.
Studiul apare într-un moment în care Kievul negociază cu UE și ENTSO-E majorarea până la iarnă a capacității tehnice de import de energie din UE a Ucrainei de la nivelul actual de 1.700 MW la 2.400 MW. În primăvară, comisara UE pentru Energie, Kadri Simson, a exprimat public sprijinul politic al Executivului de la Bruxelles pentru această decizie, care nu a fost luată încă.
„Limitarea capacității de transfer la 1.700 MW (…) este justificată de probleme legate de o substație de transformare din Ungaria, de cele ale rețelei vecine a României, precum și de rețeaua ucraineană ca atare.
Pentru a majora contribuția exporturilor (din UE către Ucraina – n.r.), în perspectiva unui dezechilibru dramatic între cerere și ofertă, este nevoie de luarea de măsuri urgente atât în Ungaria, cât și în România, pentru remedierea neajunsurilor și pentru ca ENTSO-E să poată permite creșterea transferurilor cu circa 300 MW, la 2.000 MW.
Măsurile necesare sunt de natură tehnică și presupun inclusiv utilizarea de tehnologii de optimizare a rețelelor. La momentul redactării acestui studiu, nu există informații cum că astfel de măsuri ar fi fost luate de operatorii de transport și sistem MAVIR (Ungaria) și Transelectrica (România). Ucraina, la rândul său, trebuie să ia măsuri de întărire a rețelei sale, pentru rezolvarea congestiilor″, se menționează în studiu.
Principalul autor al documentului de analiză este Susanne Nies, fosta șefă de Strategie și Afaceri Corporative la ENTSO-E, asociația operatorilor de transport și sistem din Europa, totodată ex-director la Eurelectric, principala organizație profesională a industriei energetice de pe continent. Concluziile sale au fost citate și de influenta organizație americană Atlantic Council.
Autor
Urmărește știrile PSNews.ro și pe Google News